Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 6. august 2009 #1 Skrevet 6. august 2009 Hei, jeg lurer på om det er mulig å kjøpe aksjer som man eier sammen, eller om det kun er en som kan stå som eier? Feks hvis man får aksjer i bryllupsgave, må det stå på den ene av partene?
feuerstein Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Jeg er på utrygg grunn nå, men jeg tror vps-konti (som norske aksjer "bor" på) skal stå på ett og bare ett fødselsnummer eller organisasjonsnummer, slik at man for sameie av aksjer oppretter et foretak med delt eierskap, og at dette foretaket så eier aksjene.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Tusen takk for svar - jeg tror nok du har rett, i forhold til stemmer o.l er det mest logisk at en person må stå som eier, jeg hadde bare håpet det var mulig at begge kunne gjøre det
feuerstein Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 Hvis det dreier seg om et større antall aksjer, evt. partall, går det jo an å sette halvparten på hver? Eller snakker vi om aksjer i et spesielt familieselskap, hvor det totale antall omtrent kan telles på to hender, og verdien av hver enkeltaksje er skyhøy?
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Hvis det dreier seg om et større antall aksjer, evt. partall, går det jo an å sette halvparten på hver? Eller snakker vi om aksjer i et spesielt familieselskap, hvor det totale antall omtrent kan telles på to hender, og verdien av hver enkeltaksje er skyhøy? Hei, årsaken til at vi ikke kan ha halvparten av aksjene hver, er at man må ha et visst antall aksjer (100) for å få en, skal vi si "benefit" i forhold til selskapet. Har vi 50 hver får vi ikke denne fordelen, og jeg ser ikke for meg at vi kjøper 100 hver (i allfall ikke i samme selskap).
feuerstein Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Hva er dette for en type selskap? Høres ikke ut som noe som kan noteres på OSE med slike regler.
Gjest ArneP Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Hva er dette for en type selskap? Høres ikke ut som noe som kan noteres på OSE med slike regler. Det er faktisk flere børsnoterte selskap som har den type aksjonærgoder. Blandt annet SAS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå