Gå til innhold

Plassering av brudeparets foreldre...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

Jeg innbiller meg at i følge eldre skikk og brukbøker, så skal brudens far ha brudegommens mor til bords, og brudegommens far skal ha brudens mor til bords. I de bryllupene jeg har vært i de siste årene, har imidlertid brudegommens foreldre sittet sammen, og brudens foreldre sittet sammen.

Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg innbiller meg at i følge eldre skikk og brukbøker, så skal brudens far ha brudegommens mor til bords, og brudegommens far skal ha brudens mor til bords. I de bryllupene jeg har vært i de siste årene, har imidlertid brudegommens foreldre sittet sammen, og brudens foreldre sittet sammen.

Hva er vanlig?

Skikk og bruk sier splitting av alle par, også brudeparets foreldre. Dvs brudens far skal ha brudgommens mor til bords, og brudgommens far skal ha brudens mor til bords. Det er nok like vanlig (om ikke vanligere) i dag å la foreldrene sitte sammen.

Vi orker ikke å følge skikk og bruk-boka til alt... Synes det er en uting at man skal splitte par, og det kunne ikke falle meg inn å ikke la foreldrene våre sitte sammen.

Skrevet

Hos oss snakker ikke foreldrene samme språk, så tror vi lar være å splitte dem. Må vurdere om vi skal ha hans foreldre på hans side eller min side..

Skrevet

Splitting av et par er jo egentlig en uting. Men i dagens samfunn kan det være en ide å splitte foreldreparene i alle fall. De skal jo uansett bli kjent med hverandre. For ikke å neven hvor mange foreldre som i dag er skilt og ikke kommer helt overens. Da er det jo bedre å splitte dem og la de sitte med hverandre så slipper en problemet.

Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet

vanlig plassering er:

brudgommens mor - brudens far - brud - brudgomm - brudens mor brudgommens far.

Skrevet

Plasser de slik som dere ønsker, og slik som blir triveligst for alle :)

Skrevet

Hva er vanlig?

Jeg har vært i mange bryllup og har aldri opplevd at ikke foreldreparene er plassert slik at brudegommens far skal ha brudens mor til bords. At han har vertinnen til bords er da bare helt naturlig.

Skrevet
Splitting av et par er jo egentlig en uting. Men i dagens samfunn kan det være en ide å splitte foreldreparene i alle fall. De skal jo uansett bli kjent med hverandre. For ikke å neven hvor mange foreldre som i dag er skilt og ikke kommer helt overens. Da er det jo bedre å splitte dem og la de sitte med hverandre så slipper en problemet.

Hvorfor er splitting av par en uting? For alle som er single er det sikkert helt toppen, i tillegg til at det medfører at man snakker med flere mennesker. Man klarer da en fest middag uten å holde sin kjære i hånda?

Jeg har vært i mange bryllup og har aldri opplevd at ikke foreldreparene er plassert slik at brudegommens far skal ha brudens mor til bords. At han har vertinnen til bords er da bare helt naturlig.

Ville han ikke da hatt bruden til bords? Det er da vel hun som er vertinnen på sin fest?

Skrevet
Hvorfor er splitting av par en uting? For alle som er single er det sikkert helt toppen, i tillegg til at det medfører at man snakker med flere mennesker. Man klarer da en fest middag uten å holde sin kjære i hånda?

Ville han ikke da hatt bruden til bords? Det er da vel hun som er vertinnen på sin fest?

Jeg tok denne i en annen tråd, så jeg tar den igjen her: Om du sitter med din parnter så er du fortsatt forsiden av en person på den ene siden som er like nært som din partner, og ovenfor deg sitter de to, eller tre personer som du også er i samtale avstand med.

1/5 er da din partner, og resten kan være tilfeldige bekjente, osv. Er ikke 4/5 godt nok da, eller må det være full pott med ukjente rundt en før en blir fornøyd?

Skrevet

Vi hadde mine foreldre på min side og hans foreldre på hans side.

Også satt vi på runde bor med 10 på hvert bord, så på vårt bord satt i tillegg våre forlovere med følge.

Skrevet

Tradisjonelt er det brudens mor som er vertinne.

Skrevet
Tradisjonelt er det brudens mor som er vertinne.

Jeg kan ikke se at brudens mor har vært vertinne i de bryllupene jeg har vært i. Hva gjør i så fall brudens mor i egenskap av å være vertinne?

Skrevet
Jeg kan ikke se at brudens mor har vært vertinne i de bryllupene jeg har vært i. Hva gjør i så fall brudens mor i egenskap av å være vertinne?

Tradisjonelt sett er det brudens foreldre som står for (betaler) bryllupet, og dermed er brudens mor vertinne.

Skrevet

Vi splittet foreldreparene. Ikke fordi vi absolutt skulle følge trandisjonen, men fordi det ene foreldreparet var skilt og det ville ikke bli hyggelig stemning dersom de satt sammen. Brudgommens mor satt ytterst (slik som gjesten Gunnar skriver over her) og hennes nye samboer satt på hjørnet, altså rett ved siden av henne. Så hun fikk sitte sammen med sin samboer selv om vi altså splittet parene.

Skrevet
Hvorfor er splitting av par en uting? For alle som er single er det sikkert helt toppen, i tillegg til at det medfører at man snakker med flere mennesker.

Som singel ville jeg ikke følt det naturlig eller komfortabelt å bli sittende med en som helst ville sittet med kona/kjæresten. Jeg synes også splitting er en uskikk.

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

Hva er vanlig?

Grunnen til at jeg spør, er at da jeg giftet meg for mange år siden, satt mine foreldre sammen, og brudegommens foreldre sammen. Vi feiret bryllup på Møre, og dette var da etter ønske fra mine svigerforeldre. Dette var tradisjon på Møre sa de, og det var forøvrig helt greit for meg. Dette har også vært i alle andre bryllup jeg har vært i på Møre. Nå er jeg fra Oslo, og i de brullup jeg har vært her, så har brudegommens mor hatt brudens far til bords, og omvendt.

Mulig det i dag er vanlig å ikke splitte par, forstålig nok, men jeg lurte bare på det som var skikk og bruk...

Tusen takk for svar!

Skrevet
Tradisjonelt sett er det brudens foreldre som står for (betaler) bryllupet, og dermed er brudens mor vertinne.

Dette er vel ikke fortsatt tradijon? Jeg har inntrykk av at de fleste betaler for eget bryllup, selv om jeg registrerer at mange også ønsker å få sponset bryllupet sitt. Jeg vil tro det var annerledes da de fleste giftet seg mens de var veldig unge og ikke hadde oppsparte midler. Det forventes neppe i dag at brudens foreldre skal betale kalaset.

Skrevet
Dette er vel ikke fortsatt tradijon? Jeg har inntrykk av at de fleste betaler for eget bryllup, selv om jeg registrerer at mange også ønsker å få sponset bryllupet sitt. Jeg vil tro det var annerledes da de fleste giftet seg mens de var veldig unge og ikke hadde oppsparte midler. Det forventes neppe i dag at brudens foreldre skal betale kalaset.

Jeg mente selvfølgelig "Tradisjonelt sett var det brudens foreldre...." Nei, det er nok sjeldnere i dag at brudens foreldre betaler gildet, og jeg regner det som merkelig og på grensen til frekt om noen forventer seg det. Derimot har jeg den oppfatning at foreldre av både brud og brudgom ofte hjelper til økonomisk :)

Skrevet

Splitting av par er en uting. Hos oss skal alle par få sitte sammen. Det gjelder selvsagt også for brudeparets foreldre.

Skrevet

Mine foreldre sitter ved siden av meg og brudgommens foreldre skal sitte ved siden av han. Tror brudgommen heller vil ha sin egen mor ved siden av seg enn brudens mor,som egentlig er skikken :)

Problemet vårt er at brudgommens foreldre er skilt og har nye partnere.. Sitter brudgommens mor ved sin kjæreste, blir jo brudgommens far "nedgradert" i bordplasseringen... :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...