Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode tips til hvordan man kan klare å slutte å være godtemoms??? Sliter virkelig meg å klare og ikke dytte i meg noe på kvelden....

Er så enkelt å tenke på dagen at i dag skal jeg ikke spiste noe godteri, men så eier jeg jo ikke viljestyrke. Er jo helt pinlig!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har gode tips til hvordan man kan klare å slutte å være godtemoms??? Sliter virkelig meg å klare og ikke dytte i meg noe på kvelden....

Er så enkelt å tenke på dagen at i dag skal jeg ikke spiste noe godteri, men så eier jeg jo ikke viljestyrke. Er jo helt pinlig!!!

Bare å slutte og kjøpe inn det. Altså ikke ha godteri lett tilgjengelig :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Lag deg noe god og sunn mat til kveldskosen i stedet?

Skrevet

Du kan prøve å spise frukt/grønnsaker istedenfor godteri. Det hjalp hvertfall for meg. Det var en periode jeg "måtte" ha godteri hver dag, men så begynte jeg å spise gulrot eller en frukt de gangene jeg hadde skikkelig lyst på, og nå greier jeg som oftest å holde meg unna.

Skrevet

Spiser du regelmessige måltider, inkl. ett kveldsmåltid vil du unngå at blodsukkeret daler om kvelden. Ville i første omgang forbeholdt snop og snacks til helg. Så slipper du tanken om at du ikke ska kunne kose deg lenger. Klarer du dette er det jo kjempe, men om det blir vanskelig så kanskje du skal forsøke kutte helt en lite periode. Som alternativer er det bra med tips over, i tillegg kan jeg nevne at en fruktsalat med en søt yoghurt/vaniljekesam/vanlig kesam er kjempebra mot søtsug eller en smoothie.

Sjokoladebarer/proteinbarer er ett bedre enn vanlig sjokolade, knekkebrød med litt lettsytetøy, havregrøt med bær, sytetøy osv...

Går du inn på www.melk.no finner du masse sunne og gode alternativer til kvelds/desserter!

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Styre helt unna sukker i tre uker. Gå en tur, ta en kopp te eller grønnsaker hver gang suget er veldig ille. Det er viktig å ikke spise i helgene en gang i denne perioden, da er det alt for lett å falle tilbake på gamle vaner når mandagen kommer.

Når tre uker har gått er suget borte. Var dette som virket for meg da jeg vente meg av med sjokolade - nå kan jeg ta noen biter i helgen eller som kos, men føler aldri lenger at jeg må ha sjokolade.

Skrevet (endret)
Styre helt unna sukker i tre uker. Gå en tur, ta en kopp te eller grønnsaker hver gang suget er veldig ille.

Er med på turen, få tankene bort, men grønnsaker når en har søtsug?? Hvilke grønnsaker er søte nok til å "dekke" ditt søtbehov ??

Endret av Lotte27
Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet
Er med på turen, få tankene bort, men grønnsaker når en har søtsug?? Hvilke grønnsaker er søte nok til å "dekke" ditt søtbehov ??

For meg handlet det kanskje mer om å ha noe å tygge på. Litt samme tankegang som turen - få tankene over på noe annet. Min erfaring var at jeg aldri fant noe som direkte tok bort suget etter sjokolade. I og med at jeg hadde bestemt meg for å kutte sukker helt i selve avvenningsperioden, ønsket jeg heller ikke å spise frukt eller annen mat med høyt sukkerinnhold.

Gode knaskegrønnsaker; sukkererter, selleri, knaskerøtter, avocado på knekkebrød, perletomater....

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

For meg så hjelper det å trene på kvelden.

Har ikke stort sukkerbehov etter trening - og fyser jeg på noe - så tygger jeg like gjerne på en slange agurk, eple, nektarin osv

Skrevet

Puss tennene og bruk munnskyll, da får du en fresh smak i munnen!

I tillegg smaker jo ikke godis noe godt med tannkrem smak i munnen :gjeiper:

Det pleier jeg å gjøre, og det funker!

Ekstra godt på lørdager da jeg kan spise med god samvittighet, he he :popcorn:

Skrevet

Jeg unner meg en kjærlighet på pinne (sjokoladevariant med karamell inni) etter middag. Noe jeg har startet med nå nylig, for synte det var ålreit å kunne unne seg litt i hverdagen. Den kan jeg få til å vare ganske lenge, opptil 30 min. Fungerer fint for meg :popcorn:

Skrevet (endret)
Jeg unner meg en kjærlighet på pinne (sjokoladevariant med karamell inni) etter middag. Noe jeg har startet med nå nylig, for synte det var ålreit å kunne unne seg litt i hverdagen. Den kan jeg få til å vare ganske lenge, opptil 30 min. Fungerer fint for meg :popcorn:

Hehe, høres ut som at du har funnet en måte som fungerer fint for deg=)

Desverre klarer ikke alle stoppe med en, men å dempe suget med en kjærlghet på pinne er ett godt forsag!

Endret av Lotte27
Skrevet
For meg så hjelper det å trene på kvelden.

Har ikke stort sukkerbehov etter trening - og fyser jeg på noe - så tygger jeg like gjerne på en slange agurk, eple, nektarin osv

Jepp! Kjempelurt å legge treningsøkta til det tidspunktet på dagen man lettest blir fysen på noe. Jeg blir i hvertfall ikke sugen på søtt etter trening.

Dette gjør jeg også :) Liker også tyrkisk pepper-kjærlighet. Men en det noen som har peiling på kaloriinnholdet i en pinne? Leste et sted at det var rundt 50 kcal, men det er jo for godt til å være sant :ler: Siden de varer så lenge er det genialt f. eks på kino eller når du vil finne styrke til å holde deg unna godteri som f.eks står fremme på bordet.

En noe mer næringsrik, men likevel lett "fysebrems" er kesam med fun light.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...