Gjest Gjest_haakon_* Skrevet 6. august 2009 #1 Skrevet 6. august 2009 Heisann jenter. Jeg har noen studie/ utdanningsrealterte spørsmål og jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg skal rette de siden det er såpass lenge siden jeg hadde noe med skolevesenet å gjøre. Sannheten er at jeg droppet ut i etter 2. klasse og siden har jeg ikke gått tilbake. Jeg har byggfag vk1 også. Mye har forandret seg siden den gang jeg droppet ut og nå er jeg så klar for å studere. Jeg ser på ett studie som begynner i februar i utlandet som frister veldig med søknadsfrist i november. Problemet er bare at da har jeg vel ikke kvalifikasjoner til å komme inn? Er det mulig å få til å på så kort tid? Jeg føler det er litt litt sånn "nå eller aldri"...
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Er du over 23 år? I så fall kan du falle inn under 23-5 reglen. Les mer her: http://www.unginfo.oslo.no/utdanning---und.../5-regelen.html
Gjest Gjest_haakon_* Skrevet 6. august 2009 #3 Skrevet 6. august 2009 Ja jeg er 26. Har sett litt på den der, men vil det si at hvis jeg har de timene der( det går jeg ut i fra at jeg har siden jeg har fullført 1. og 2. klasse) og har jobbet i fem år da kan jeg få studiekompetanse? Hvem kan man egentlig snakke med om slike spørsmål?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Men 23/5-regelen gjelder jo studier i Norge. Det gir deg ikke et vitnemål fra videregående, bare rett til å studere. Tror neppe utenlandske skoler ser på dette på samme måte. Hva slags utdanning er det, og i hvilket land.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 Neida, du får generell studiekompetanse ved 23-5 dersom du oppfyller de kravene. Har venner som har benyttet seg av det og nå studerer i utlandet. Så det går nok fint Men enkelte utdanninger krever jo realfagsfordypning, språk e.l.. og det kan man ikke ta ved 23-5. Da må man vel ha tilleggsutd. fra Bjørknes eller no. Jeg hadde tatt kontakt med en rådgiver ved et universitet eller ANSA, org. for utenlandsstudenter. Om ikke de kan svare deg vet de kanskje hvem som kan? Unginfo kan sikkert også hjelpe. Lykke til!
Twink Skrevet 6. august 2009 #6 Skrevet 6. august 2009 Dessverre holder det ikke med å ha gått Gk og Vk1 på skole, du må fortsatt ta opp fellesfagene. Samfunnslære er det samme som du hadde på Vk1, men du må ta norsk, engelsk, naturfag, matte og historie. Og så må du i tillegg ha studert/jobbet i 5 år. De to årene du gikk vgs går visstnok inn under de 5 årene.
Gjest Gjest_haakon_* Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 Hmm er litt forvirret jeg ja. Så dette er slikt som ANSA kan hjelpe meg med? Jeg har tenkt Australia. Hvilken skole og hvilket fag er jeg ikke helt sikker på enda. Men blir det vanskeligere for meg å komme inn på skoler dersom jeg benytter meg av denne 23/5 regelen for å få studiekompetanse? Vet noen av dere forresten hvordan man regner om til Australske karakterer? Jeg har funnet noen poenggrenser på en skole/IT : QLD rank 80 , og ITI 78,2. ...... ?? Er dette høyt/lavt hvem vet? Evt hvor jeg kan finne ut av det?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Snakk med en rådgiver på den videregående skolen du "hører til".. Bare å ringe dem og så henviser de deg til riktig person.. Der får du all hjelp du trenger.. Mulig du må snakke med voksenopplæringen da.. Og ja, det er fullt mulig å klare studiekompetansen på et halvt år, men du må lese endel da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå