Gå til innhold

uansvalige katte hentere !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg er så rasende på en familie som kom å hentet den

ene kattungen min for 2,5 mnd siden.

jeg spurte de flere ganger om de var helt sikkre på at de ønsket å ha henne.

og joda de skulle ha henne hele livet hennes.. hahaha..

idag kom det meld om at de desverre ikke kunne ha henne lenger...

jeg var veldig streng på det at de måtte beholde henne og la henne få ro

siden hun alerede hadde hvert 1 tur ut av huset her og kom tilbake etter 2 dager

fordi gubben i huset ikke ville ha katt.... hvorfor hente en katt da ??????

hva vil dere anbefale ? jeg mener kanskje det beste er å avlive henne hvor vondt det enn gjør meg :( jeg ønsker ikke at hun skal være en kasteball..

nå har hun hatt 3 hjem på 5.5 mnd :(

jeg kan desverre ikke ta henne i retur siden vi alerede har 4 katter og bor i

boligfelt.

en ting er ihvertfall sikkert jeg skal aldri mere få kattunger og 3 har hvert under kniven og den minste tøtta skal neste uke.

Endret av tigerpus1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vel ikke akkurat for avlivning av dyr (med mindre det er strengt nødvendig), så det er vel ikke et råd som kommer til å komme fra meg. Derimot er det virkelig på tide med kastrering NÅ, så flere av dine kattunger havner under kniven!

Mitt råd er å enten suck it up og ta henne selv (4 katter i boligfelt - hva gjør en liten en til) eller prøve å omplassere henne igjen... Denne gangen med intervjurunder for alt jeg vet.

Skrevet

Har du lovet dem at du skal ta katten tilbake hvis de ikke ville ha den mer?

Hvorfor er den katten din ansvar hvis du har gitt den fra deg? Kan ikke den familien bare finne ut hva de vil gjøre med katten, siden det er deres katt nå?

Skrevet

Ja, hvorfor er det ditt ansvar å fikse opp for dem? helt enig ellers; hvordan kan noen ta et dyr som de ønsker å returnere etter en stund.. helt utrolig!!!! jeg ville enten tatt til meg pusen og hatt 5, og sørget for alle ble sterilisert/kastrert.. ikke stor forskjell på 4 eller 5, mener nå jeg. eventuelt inntil du finner noen å omplassere henne hos.

Skrevet

jeg vet igrunn ikke hvorfor det er mitt ansvar..

jeg skulle gjerne tatt henne tilbake men tror nok de 4 jeg har ville

reagert, spes gamle pusen som er 13 år. han tåler de

som er her nå men han er ikke ak glad i de.

ble rådet av dyrlegen å ha 1 kull før sterrelisering. men lille tøtta

skal stereliseres før noe kull ja.

blir bare oppgitt og trist jeg.

Skrevet

Hva slags veterinær er det som gir slike råd? Det er da mange år siden det ble praktisert! Katter skal IKKE ha et kull før de steriliseres. Der er INGEN medisinske eller psykoligiske grunner til at et kattungekull er bra for katten.

Skrevet
Hva slags veterinær er det som gir slike råd? Det er da mange år siden det ble praktisert! Katter skal IKKE ha et kull før de steriliseres. Der er INGEN medisinske eller psykoligiske grunner til at et kattungekull er bra for katten.

Det er helt sant, utrolig at vet'er kommer med slike utsagn. Vet om flere som har fått råd om å "la katta får et par kull" før hun blir sterilisert. Utrolig unødvendig.

Skrevet
Det er helt sant, utrolig at vet'er kommer med slike utsagn. Vet om flere som har fått råd om å "la katta får et par kull" før hun blir sterilisert. Utrolig unødvendig.

Og sannheten er jo stikk motsatt. Seriøs forskning viser at kastrering av hunnkatter før første løpetid beskytter mot bl.a jurkreft.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hva er det som er så farlig med om katten blir sendt litt frem og tilbake da? Katter er katter, ikke mennesker. Katter er langt mer selvstendig enn et menneske. Slutt å menneskeliggjør dyr.

Skrevet
Hva er det som er så farlig med om katten blir sendt litt frem og tilbake da? Katter er katter, ikke mennesker. Katter er langt mer selvstendig enn et menneske. Slutt å menneskeliggjør dyr.

Hvem har menneskeligjort katten da? For mye flytting kan blant annet gjøre katten utrygg og nervøs.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hvem har menneskeligjort katten da? For mye flytting kan blant annet gjøre katten utrygg og nervøs.

Det skal nok litt mere til for å knekke en katt.

Skrevet

jeg synnes ikke det er koselig at noen blir kasteball.

tror ikke noen synnes det er noe koselig å flytte fra sted til sted

hadde hvert noe annet om det hadde hvert midlertidige løsninger.. men her er

det snakk om å flytte fra hjem til hjem..

om det hadde hvert hund katt fugl eller andre dyr.

så tror jeg ikke de har noe godt av det uansett. de vil bli utrygge og

ikke finne roen tror jeg.

dette er snakk om en kattunge som i utgangspunktet var veldig

utrygg og skvetten.

men jeg er ingen ekspert lurte bare litt på hva andre tenker..

og var nok rimelig rasende når jeg skrev første meldingen.

har sakt fra til alle mine venner som har katt om at man ikke trenger å

ha kull på hunkatten sin etter å ha lest her inne før.

Skrevet

Tigerpus, har du sagt til dyrlegen at de teoriene der er modne for skraphaugen, eller gir han fortsatt slike "gode" råd til katteeiere?

Helt utrolig at det fortsatt finnes slike veterinærer

Gjest Gjest_Cayenne_*
Skrevet
jeg vet igrunn ikke hvorfor det er mitt ansvar..

jeg skulle gjerne tatt henne tilbake men tror nok de 4 jeg har ville

reagert, spes gamle pusen som er 13 år. han tåler de

som er her nå men han er ikke ak glad i de.

blir bare oppgitt og trist jeg.

Det er ditt ansvar fordi du har valgt å la pusen din få kattunger. Enten finner du et nytt hjem til katten, eller så beholder du den selv. Enkelt og greit. Når man lar dyret sitt få unger, så må man samtidig være forberedt på å beholde alle de ungene selv om man ikke finner gode hjem til de. Man setter da ikke bevisst liv til verden, for så å ta det livet igjen uten grunn noen måneder senere??

Om det finnes en lokalavdeling av Dyrebeskyttelsen, FOD e.l i nærheten av der du bor, så kanskje de kan være behjelpelige (selv om det strengt tatt ikke er deres 'jobb').

Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt tilbake kattungen, bare for en kort periode. Kattunger hos Dyrebeskyttelsen blir raskt omplassert, du finner nok et hjem til din kattunge også. Jeg synes også din første reaksjon var riktig, at det er ditt ansvar å sørge for at kattungen får et godt hjem. Du er oppdretter, og de fleste ansvarlige oppdrettere gjør det de kan for at deres små skal ha det så godt som mulig (nå vet jeg at du har vært uheldig og vært ute for en idiot av en veterinær som ba deg ha kull på katten, men oppdretter er du på et vis uansett).

Og neste gang det kommer noen for å se på katten, så tar du en lang samtale der du krever at de har visse ting i hus før de får katten med seg hjem, som transportbur, dokasse, børste, kattesand og kvalitetsmat, forklarer inngående at en katt lever i opptil 20 år og spør om de har tenkt over om de kan ta på seg ansvaret for et lite liv så lenge, forsikre deg om at alle i huset ønsker å få et nytt familiemedlem og at ingen er allergiske, sørg for at de vet at katter skal kastreres før første kull, osv.

Jeg er krisehjem for Dyrebeskyttelsen, og her er policyen at ingen får katten med seg hjem på første besøk. Først skal de få treffe katten og se at de går overens, så får de med seg en giro hjem og får tenke litt og betale, så kan de få komme tilbake og hente pusen - og da med en måneds prøvetid, og kontrakt på at hvis noe skjer senere skal katten IKKE avlives, men leveres tilbake til Dyrebeskyttelsen. Det er sikkert lurt å gjøre noe lignende.

Kattungen er vel ikke kastrert enda? Hvis det ikke er så lenge til hun er tung nok til å kastreres bør du kanskje helst få henne kastrert, vaksinert og ID-chippet selv, så kan du selge henne med papirer på at hun er kastrert og har fått vaksine. Dyrebeskyttelsen her tar 700 kroner for en ferdig kastrert, vaksinert og chippet katt. Da får man jo ikke igjen like mye som veterinærbesøket koster, men du øker sannsynligheten for å finne et ansvarlig hjem kraftig, og du sikrer at lillepusen ikke setter til verden et nytt kull uønskede kattunger fordi de nye eierne kommer ut for en like teit veterinær som du har blitt utsatt for.

Skrevet

jeg er i prinsippet enig med det at når man får dyr er man ansvarlig for de dyrene.

og jeg skulle gjerne tatt henne tilbake hadde jeg hatt mulighet til det, og hvis det ikke hadde gått så lang tid sånn at de ikke hadde hvert fremmede for hverandre og midt i sterelisering.

gubben har også satt seg helt på bakbeina og nekter meg å hente henne.

han vet at hvis hun kommer tilbake hit så kommer jeg til å beholde henne.

heldigvis så har de nye katteeierene satt seg villige til å finne et nytt hjem til henne.

sterelisering av hunkatter koster ikke 700,-

Sheenaca ::

Dyrebeskyttelsen her tar 700 kroner for en ferdig kastrert, vaksinert og chippet katt. Da får man jo ikke igjen like mye som veterinærbesøket koster,

det er billig !!!!

jeg vet ! har ak sterelisert mamman og broren og skal inn med søstern på tirsdag.

jeg har ingen mulighet økonomisk til å ta på meg å sterelisere henne også.

ja har sagt fra til vetrinæren også. at å få kull er avleggs og at de ikke må anbefale det. + til alle jeg kjenner :)

håper det nå blir færre småpuser der ute som ikke har det bra.

mamma pus fikk 5 unger i første kullet sitt 2 har fått et helt supert hjem som kommer til å få det kjempe bra :D

2 har jeg beholdt selv og den siste lille frøkena har det hvert masse problemer med desverre. hadde mange intervjuer og snakket med mange på tlf før jeg bestemte meg. men selv om folk kan virke aldri så greie og dyrekjære så er det desverre ikke altid sånn :(

Gjest ~VanDora~
Skrevet

Håper ikke folk får kull på kattene sine bare for å ha det gjort før en eventuell kastrering pga. hva gammeldagse veterinærer sier, da er det isåfall ikke rart det blir mange katter uten gode nok hjem.

Vi kastrerte lillepusen vår ganske tidlig og fikk slaktet disse mytene hos noen unge veterinærer.

Tigerpus, det er nok ikke ditt ansvar lenger denne katten, men jeg kan skjønne hvis det føles sånn pga. den tross alt er fra din kattemor.

Selv ville nok samvittigheten for hva som kunne skje med katten fått meg til å jobbe litt for å finne en familie som vil ha den, men avlivning er virkelig en dårlig ide!

OM katten blir fryktelig nervøs og vanskelig å ha med å gjøre, kanskje, men ikke ta sorgene på forskudd. Katten kan fortsatt bli en helt normal kosepus!

Sterilisering er virkelig den letteste utveien for altfor mange!

Skrevet
Håper ikke folk får kull på kattene sine bare for å ha det gjort før en eventuell kastrering pga. hva gammeldagse veterinærer sier, da er det isåfall ikke rart det blir mange katter uten gode nok hjem.

Vi kastrerte lillepusen vår ganske tidlig og fikk slaktet disse mytene hos noen unge veterinærer.

Tigerpus, det er nok ikke ditt ansvar lenger denne katten, men jeg kan skjønne hvis det føles sånn pga. den tross alt er fra din kattemor.

Selv ville nok samvittigheten for hva som kunne skje med katten fått meg til å jobbe litt for å finne en familie som vil ha den, men avlivning er virkelig en dårlig ide!

OM katten blir fryktelig nervøs og vanskelig å ha med å gjøre, kanskje, men ikke ta sorgene på forskudd. Katten kan fortsatt bli en helt normal kosepus!

Sterilisering er virkelig den letteste utveien for altfor mange!

godt å høre at hun fremdeles kan bli en kjempe fin pus :)

man blir så gla i disse små trolla :)

jeg kastet meg på tlf til alle jeg kjente med det samme jeg hørte de ikke

kunne ha henne lenger. men ingen lykke desverre :(

Gjest ~VanDora~
Skrevet
godt å høre at hun fremdeles kan bli en kjempe fin pus :)

man blir så gla i disse små trolla :)

jeg kastet meg på tlf til alle jeg kjente med det samme jeg hørte de ikke

kunne ha henne lenger. men ingen lykke desverre :(

Det som er så vanskelig i disse tider er at det er mange nok som vil gi bort dyrene sine pga ferier og lignende, men kan du ikke prøve å finne noen som er villig til å ha henne midlertidig? Alt er bedre enn å avlive stakkaren før hun i det hel tatt har fått en sjangse

Skrevet
ja har sagt fra til vetrinæren også. at å få kull er avleggs og at de ikke må anbefale det. + til alle jeg kjenner :)

håper det nå blir færre småpuser der ute som ikke har det bra.

Så flott :klemmer:

Du kan jo lete etter nytt hjem til henne mens hun bor hos de so har henne? Altså hjelpe de med å finne et nytt hjem til henne. OM det skulle bli slik at hun blir avlivet, så vær så snill og sørg for at hun blir avlivet på en ordentlig måte... Dvs hos veterinær, ikke ved å bli druknet, slått i hjel, dumpet e.l..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...