Gå til innhold

Dyreplageri?

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeplager
Skrevet

Samboeren min og jeg vurderer å få hund. Vi er sikre på at vi har lyst for vår del, hunden vil få tur før og etter jobb, og utover kvelden.

Virker som folk har veldig blanda følelser rundt dette og jeg vil bare høre flere meninger.

Er det dyreplageri å skaffe seg en hund når man vet at den stort sett kommer til å være hjemme alene fra 8-16 hverdager?

Jeg trodde nemlig det var vanlig at folk jobbet fra 8-16, og har ikke hatt inntrykk av at folk flest har hundepasser..

Jeg har aldri hatt hund, og vil heller ikke skaffe meg det før jeg føler meg sikker på at hunden vil ha det bra hos oss..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Hei. Jeg kan jo fortelle hvordan vi alltid har hatt det. Jeg er 24 år og har hatt hund hele mitt liv (sammen med familien selvsagt). Alle de hundene vi har hatt(5) har måttet være alene 8 t hver dag sånn normalt. I noen perioder kortere da vi gikk på skolen og kom tidligere hjem osv. Det er selvfølgelig ikke den ultimate løsningen, men hadde det ikke gått an kunne veldig få ha hatt hund.

Alle våre hunder har alltid sovet hele tiden når vi er borte, og det er stort sett det hunder gjør når de er alene, hvis de har fått ordentlig hjemme-alene trening i begynnelsen, og ikke har andre "psykiske"problemer i forhold til det. (for det KAN jo skje) Det er helt naturlig for en hund å sove ganske store deler av døgnet, og når hunden får inn den rutinen at det er helt stille og ingen hjemme midt på dagen så går den som regel å legger seg når den er vant til det. De hundene vi har hatt hjemme vil nesten ikke gå morgentur de, for de vet de skal inn å sove etterpå og syns likegodt de bare kan ligge inne;) Og er det en dag som man er hjemme utenom det vanlige, så ser man stort sett ikke noe til hundene før utover dagen, for når de har fått sin morgentur så skal de liksom sove da:)

Men det er selvsagt viktig at hundene får sin tur/aktivitet før man drar uansett, og at du da som hovedregel bruker tid på hunden om kvelden/ettermiddagen. Jeg syns stort sett ikke det er noe problem, og det blir en slags rutine etterhvert. Dessuten har man jo hund for å kunne være sammen med den, ikke sant:)

Jeg syns ikke dere trenger å være redd for alenetiden når dere får hund, hvis dere har lyst på hund ellers og har tenkt igjennom alle andre områder med det å ha hund. Men dere må bare være forberedt på å ganske fort begynne å jobbe med alene-trening med hunden (egentlig uansett om dere får valp eller evt voksen hund) slik at dere kan gjøre det gradvis og ikke stresse det. For det er da man kan får problemer. Jeg anbefaler å ta seg litt ferie (helst så mye som mulig) når man får valp slik at man kan ta seg good til til dette og andre ting som valpen trenger tid på. Og husk å la hunden gjøre seg trygg i huset og med dere før dere begynner å trene på å være alene...

Skrevet

Jeg synes ikke det er direkte dyreplageri. Men jeg synes det er egoistisk å skaffe seg en hund for så å la den leve alene mesteparten av dagene.

Gjest Har hund
Skrevet

En hund skal jo ha 16 timer søvn, så hvis den får riktig trening så går det bra :)

Har en hund som er 12 år, og han er alltid alene 8 timer mens vi er på jobb/skole (selvfølgelig av og til kortere mtp. skoletidene av og til), men det er ikke noe problem!

Det skal nok gå fint, og som du sier; ingen kunne ha hatt hund hvis ikke de kunne ha vært alene i 8 timer. Men det er lurt å gå på tur med hunden før og etter jobb. Høres ut som om dere blir noen flotte hundeeiere. Lykke til:)

Skrevet

Jeg ser ingen problemer med å la en hund være alene i åtte timer når man er på skole/jobb, så lenge man venner den til det riktig etc.

Lærer man hunden opp til å sove i bur vil den nok sove fint igjennom de fleste av de timene i bur mens dere er ute. :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vår hund er hjemme fra kl 08 16 man-fre, uten at det virker som om det er noe problem. hunden får 15 min tisse/bæsje-runde hver morgen før vi drar, samt en god times tur på kvelden,så ser ikke på det som dyreplageri.

Synes forresten det er flott at dere tenker skikkelig igjennom det som følger med å ha en hund! :)

det er mye man må tenke på. har man plass og tid? finnes det kennel eller noen man kjenner og føler seg trygg på som kan passe hunden hvis noe skulle skje eller man ønsker å reise bort en helg? har man råd til mat/utstyr? er man motivert og bestemt på å gå tur med hunden hver dag,uansett vær? osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...