Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiser til Trondheim nå til helgen :) Har vært i Trondheim før, men det er så lenge siden at jeg husker ikke så mye av det. Denne gangen derimot vil jeg få med meg det meste så mitt spørsmål til dere er: Hva er det å finne på i Trondheim? Hva må jeg oppleve/se? Og hvilke restauranter og sentre/butikker må jeg få med meg?

:foto:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt en båttur på Nidelven og til Munkholmen. Av butikker ville jeg startet på Trondheim Torg og beveget meg nedover Nordre gate. Er du interessert i kultur? Hvis det er denne helgen du drar ville jeg også anbefalt deg å få med deg Midnattsoperaen Olav Engelbrektsson på Steinvikholmen. Kjempeflott forestilling i historiske omgivelser, og den går bare denne helgen og neste. Det går egen operabuss fra Trondheim sentralstasjon.

Skrevet

Av sightseeing er Nidarosdomen og erkebispegården (ligger vegg i vegg) ganske obligatorisk, festningen er også fin å få med seg :) Bakklandet (med den berømte sykkelheisen) er perfekt for en koselig spasertur, anbefaler å ta en iskaffe på Dromedar kaffebar rett ved bybroen. Bybroen gir også fin utsikt til bryggene og Nidelva - dette er et nydelig skue i solnedgangen :rødme: Stiftsgården bør også sees, men den går man forbi omtrent uansett hvor man skal i sentrum. Det er en park i bakgården der hvor det er koselig å sette seg med en kaffe når det er finvær.

Det er meldt kanonvær i helga, med oppimot 30 grader på lørdag, så da er det også perfekt å ta en tur ut til Munkholmen. Går båt fra Ravnkloa (nederst i Munkegata) hver time fra 10-18.

Når det gjelder shopping har vi fire store kjøpesenter i sentrum. Trondheim Torg, Mercur, Byhaven og Solsiden. Trondheim Torg og Mercur har butikker som H&M, Vero Moda, Carlings, DNA, Body Shop, Oasis, Urban, Jack&Jones, etc - typiske kjedebutikker, mens Byhaven er litt mer voksen mote og har flere halv-eksklusive butikker. Ellers er det masse butikker i sentrum også, gågatene Nordre og Thomas Angells har masse forskjellig, og det er også en god del butikker i Dronningens gate.

Av spisesteder finnes det noe for enhver smak, men jeg vil spesielt anbefale en tur til Trondheim Mikrobryggeri som ligger rett bak Specsavers i Prinsens gt. De brygger sitt eget øl, og serverer god mat til en ålreit pris. Mange av rettene har også ølglaserte grønnsaker til, som selvsagt er verdt å smake :) Merk at de ikke har matservering på søndager.

Den beste pizzaen fås på Bare Blåbær på Solsiden, eller på Frati i Munkegata. Solsiden er full av restuaranter og utesteder, Trondheims svar på Aker Brygge, kan man si.

Skulle det finne på å bli badetemperaturer i helga, er Korsvika et fint sted å bade. Det ligger på Lade, en havltimes rusletur fra sentrum. Buss nr 3 og 4 kan tas fra Munkegata (utenfor Platekompaniet) til Lade Kirke, som ligger rett ved Korsvika.

Velkommen :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis det ikke er så fint vær er lunsj i Tyholttårnet en fin ting. Hvis det er finvær er det like bra å ta med seg litt niste til festningen eller sverresborg folkemuseum.

For litt mer eksklusive klesbutikker er Olavshallen og et bta sted og gå. Det er et lite og rolig senter så de som jobber der har alltid god tid til kundene sine. Beste på service syns jeg, men litt dyrere enn de andre senterene i byen. Solsiden er fint for å ta seg en utepils, men det er vel ingen av stedene der som egentlig har god mat.

Hvis du har lyst på god mat bør du dra innom Credo. Resteuranten er dyr, men hvis du ikke er interessert åi å bruke så mye penger kan man spise dagens middag i baren oppe. Koster litt over hundrelappen, manvelger mellom kjøtt eller fisk. Tilberedt av de fantastiske kokkene på Credo.

Merker at jeg begynner å savne Trondheim her jeg sitter :)

Skrevet

Solsiden om finvære, vær der tidlig, det blir raskt KJEMPE fullt :)Ligger ved ett kjøpesenter, så shopping og lunsj er ideelt der. Kort vei videre til Bakklandet, med små koselige cafeer, eldre hus og artige små butikker.

Skal ta med meg samboeren i høst, og da må jeg nesten vise han bl.a annet tyholt tårnet også, der har de Egon, og en fantastisk utsikt!<3

Kos deg i Tr.heim.. Norges vakreste by!! Savner den mye kjenner jeg..;)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Bakklandet må bare oppleves. Start kvelden på en kafe der før dere tar turen ut på byen. Nå har studentene kommet til Trondheim så det er full liv på utestedene. Noen flere ting du kan gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...