Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 20-årene. Fra jeg var en veldig liten jente og frem til midten av tenårene, ble jeg proppet med propaganda fra mine foreldres religion. De tilhørte en kirke som het Filadelfia, og det var alt jeg visste om, veldig lenge.

Som liten fikk jeg høre om Dyrets merke, Antikrist, dommedag og det som verre var. De voksne sa at en dag kom vi til å få operert inn en betalingsbrikke under huden på høyre hånd, så man aldri mer trengte å bruke penger eller id-papirer. Antikrist ble på et tidspunkt sagt at var EU.

Det er så mye jeg kunne fortalt, så mye som dere sikkert ville ledd av og syntes var morsomt, men som for meg er drit skummelt og har gitt meg mange søvnløse netter. For når man får høre det fra voksne man stoler på, helt fra man lærer å snakke, så blir det på en måte sannheten. Alt jeg har tenkt og gjort i alle år, har vært farget av dette.

Det skulle vært streng straff mot sånn vranglære. :tristbla: Det har ødelagt så mye for meg. Fortsatt er jeg livredd for EU, fordi jeg på et eller annet plan tror det er direkte farlig. (Utover at vi mister litt kontroll over landet og det vi produserer.) Hvordan skal jeg da kunne ta en veloverveid avgjørelse av hva JEG synes er riktig i det spørsmålet, når jeg hele tiden har i bakhodet at det er farlig?

Samme når det gjelder denne brikken. Alle som ikke har det merket vil til slutt ikke få kjøpe eller selge noe. (Stakkars oss, de forfølger oss-mentalitet fra religiøses side.) Jeg har blitt lært til at teknologi og utvikling kan være farlig, og jeg har dårlig samvittighet fordi jeg elsker å lære å bruke nye ting.

Vil bare få bort de tankene og tingene jeg har lært, få være normal.

Så har man tungetale. Jeg gruet meg alltid til å gå på møter fordi jeg var så redd noen rundt meg skulle sprette opp og hyle på et rart språk. Alle sa det var bra, sunt, riktig... for meg føles det mer som horoskop. Løgn. Som er arrangert for å selge noe, en god følelse kanskje, eller frykt. Den som kunne "tolke" det som ble sagt, var alltid en eller annen viktig person som kunne masse om kristendommen.

Det står så mye i bibelen som får meg til å bli sikker på at det ikke finnes noen gud. At alt er funnet på. For å skape frykt, få folk til å trekke sammen, ha et fellesskap, makt. Det gjør meg kvalm. Skulle ønske noen kunne stilles til ansvar for å ha ødelagt hjernen min med slik propaganda. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Det blir nok vanskelig å få "tatt" noen hvis ikke det foreligger svikt, for eksempel ved at du ikke har fått skolegang. Dersom du har gått på en privat menighetsskole kan du muligens forfølge denne for ikke å ha fulgt læreplan som alle barn skal gjennom (naturfag, darwin osv). Hv foreldrene og kirken har proppet deg full med av vrangforestillinger kan desverre ikke forfølges, det er nok lov å påstå hva som helt av galskap så lenge man kaller det religion.

Det beste er kanskje å bare få avstand til det hele og begynne å finne ut hva du selv tenker og synes om ting. Uten å kaste bort mer tid på ting du ikke tror på. Hvis dette er noe du sliter mye med og som går utover hverdagen din bør du kanskje snakke med fastlegen din om å få time til psykolog som kan hjelpe deg gjennom det hele. Det høres jo ganske slitsomt ut å gå rundt å være redd for EU..

Håper alt ordner seg for deg.

Gjest Gentle
Skrevet

Tror jeg forstår hvordan du har det.

Jeg hadde en vanskelig periode da jeg forstod at min tro ikke var særlig sann.

Det som var spesielt vanskelig, var følelsen av å være alene om oppdagelsen.

Det er ikke bare å glemme.

Hvis man gjør det, sitter det en mengde "fobier" fast i oss, som styrer dagliglivet.

Det beste er å snakke med noen som har vært i samme situasjon, som vet hvilke "knapper" man må trykke på for å bli kvitt frykten.

En psykolog er til stor hjelp, men det er ofte lange ventelister.

En annen plass kan være nettsteder som er opprettet for å hjelpe slike som deg, for meg var http://www.avhopperforum.org/forum/ til stor hjelp.

Det er flest avhoppere fra Jehovas vitner der, men også noen fra andre trossamfunn.

Du er velkommen du også!

Gjest Melchizedek
Skrevet

Foreldrene tross alt foreldrene er ansvarlige for at banrdommen til barna blir bra

Skrevet (endret)

Mange av oss er opplært til å være redd Gud.

Foreldrene våre vet ofte ikke bedre. De ble jo lært opp til dette selv.

Selv har jeg en far som ikke tror på Gud, og en mor som tror på ånder, tusser og troll (takk for det, den trosretningen har gitt meg mye mer enn de fryktbaserte KRL-timene på skolen).

Jeg tror på en gud, eller en skaperkraft, da. Vi har jo en fri vilje, og da kan jeg ikke fatte og begripe at denne Guden vil ha meg til å gå igjennom skjærsilden, lide for å komme nærmere HAN (en han?), osv...

Flere jeg kjenner orker ikke bruke ordet Gud. De bruker ordet lyset, skaperen, og lignende pga negative assosiasjoner mtp det ordet.

Jeg syns og denne vranglæren burde ta slutt snart. Håper aldri mine barn vil ha KRL på skolen (de får jo bestemme selv, siden skaperen tross alt har gitt oss en fri vilje :ler: ).

Endret av TipsyTopsy
Skrevet (endret)
Det står så mye i bibelen som får meg til å bli sikker på at det ikke finnes noen gud. At alt er funnet på. For å skape frykt, få folk til å trekke sammen, ha et fellesskap, makt. Det gjør meg kvalm. Skulle ønske noen kunne stilles til ansvar for å ha ødelagt hjernen min med slik propaganda. :tristbla:

Jeg skjønner deg godt, men tror ikke man kan søke erstatning pga dette (spørs jo hvordan omstendighetene har vært da - jeg vet jo lite om det). Da er det mange som ønsker erstatning.

Det jeg heller ville gjort er å fokusere på det du liker og tror på. Vi skaper alle vår egen virkelighet, men jeg vet selv, pga en venninne som er vokst opp med kristendommen, at det er beinhardt og vanskelig å la slike trossystemer slippe taket, men tro meg, det går an!

Har selv ekle tanker fra KRL-timene på skolen, som jeg sliter med å riste av meg.

Thetahealing og tankefeltsterapi tror jeg kan gi folk som sliter med slik mye!

Endret av TipsyTopsy
Skrevet
Skulle ønske noen kunne stilles til ansvar for å ha ødelagt hjernen min med slik propaganda. :tristbla:

Men dersom foreldrene dine sier det samme,så har vi det virkelig gående.Vips så er vi tilbake til vikingtiden med Tor og Odin,og der er det vel lite å hente idag.Rettssaker startes jo gjerne for å oppnå noe, også kalt CASH.Så i stedet for å LEVE AV DET, så må du nok bare stille i køen av de som må LEVE MED DET...

Skrevet

Jeg kjenner meg helt igjen i det du skriver da jeg har lært akkurat det samme fra jeg var barn.

Jeg fikk psykiske problemer til slutt, og gikk til psykolog og fikk bearbeidet alt sammen. Nå tenker jeg nesten ikke på det i det hele tatt, og familien min har godtatt at jeg ikke vil høre noe om religionen deres. (det er selvsagt ikke bare det som er årsaken til mine problemer, men jeg slet veldig med det i perioder)

Jeg tviler sterkt på at du kan stille noen til ansvar for dette. En kan ikke mer enn å bearbeide ting og prøve å gå videre i livet uten slike tanker.

Skrevet

kjære vene for en barndom... Jeg tenker ofte på barn av sektmedlemmer og syns synd i dem.

Men foreldrene dine oppdro deg i sin tro fordi de elsker deg og fordi de gjorde sitt beste for å gi deg et trygt liv og rettledet deg på den måten de trodde var best. Jeg syns ikke det blir riktig å søke erstatning for noe slik - man kan ikke ta fra foreldrene den retten de har til å oppdra barna sine etter beste evne.

Vær glad for at du har foreldre som elsker deg og som gjorde sitt beste for å oppdra deg. Som gav deg rammer og trygghet - selv om du nok slet med den "sannheten" de oppdro deg til å tro på.

Jeg vil tro du sliter litt akkurat nå, jeg tipper du er tidlig i tjueårene (20-25?) og er i ferd med å bli et voksent individ. Jeg tror ikke du kan få noe erstatning for "ødelagt barndom" på disse premissene, men vi lever i et velferddsamfunn og du har faktisk rett på psykologisk hjelp dersom du sliter med slike tanker som dette her.

Dersom du får henvisning til psykolog fra fastlegen din regnes utgiftene på egenandelskortet inntil du får frikort.

Fordi du trenger noen å snakke med. Kirkens prester og andre har også samtaler med mennesker i slike situasjoner som du er, de har kanskje mer grunnlag for å forstå akkurat deg?

Skrevet

Jeg er ikke ute etter penger, og har ingen seriøse planer om å dra noen for retten. Ingen penger, uansett beløp, kan fjerne angsten og frykten som finnes i hvert fiber i kroppen. Det må andre ting til.

Leker bare med tanken for å få ut frustrasjon. Det føles veldig urettferdig at folk kan lure f.eks barna sine så mye dem vil, og slippe unna. Norge ble tvangskristnet en gang i tiden, og alle er glade for at den tiden er over. Men det skjer fortsatt med hvert eneste barn som blir født inn i en religiøs familie. De har ikke noe valg. Noen av dem mister familien sin om de velger noe annet.

Hva EU angår har jeg bestemt meg for å stemme et parti som er for. Føler meg som en trassig unge som prøver å gjøre opprør her, men tror det er et steg i riktig retning. Både EU og opprøret. :sjenert:

Gjest Gjest_André_*
Skrevet

Vil bare gratulere deg med å ha åpnet øynene. Hadde selv sterk barnetro og husker med frykt alt vi ble truet med om vi ikke fulgte Guds ord. Det var deilig å innse at alt bare var vas. Jeg tok til meg vitenskap med åpne armer og brikkene begynte å falle på plass. Det er fremdeles masse vi ikke kan forklare, men det er helt greit. Så lenge det ikke er en oppdiktet tulle forklaring klarer jeg med fint uten.

Det føles også deilig å innse at alle skapninger har like stor betydning og at mennesket ikke er i sentrum.

Skulle gjerne saksøkt staten selv bare for å belyse galskapen.

Hadde alle vist at det etter døden ikke var mer, tror jeg vi ville brukt tiden vår mer fornuftig når vi levde. Jeg håper på dette. At det er ferdig når det er ferdig...

Lykke til med å se verden med åpne øyne.

Without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

-Steven Weinberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...