Gå til innhold

Ned i vekt og spise sunt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har utrolig lyst til å gå ned noen kilo, jeg er utrolig usikker på meg selv og kroppen min, noe som jeg føler blir bedre om jeg blir litt tynnere og kanskje fornøyd med meg selv :)

men det er bare det at jeg aner ikke hvordan jeg skal spise. jeg leser masse på nette og hører masse på råd fra venner, men det er så masse forskjellige ting jeg får høre at jeg til slutt aner jeg ikke hva jeg skal spise igjen..

Jeg har forstått det sånn at man skal spise ofte og lite.. men hva er ofte og hva er lite?

hvor ofte skal jeg spise? Og hvor mye hver gang? hvor stort/hva er et mellommåltid?

Jeg er så usikker på alt, så det hadde vært kjempe fint om noen kunne hjelpe meg litt :)

Vil ikke gjøre dette bare for å gå ned i vekt, men også for å få en rutine på noe å for å føle meg bedre og mer opplagt :)

Middager er også et dilemma :P Jeg er veldig glad i kylling, og vet at kyllingfilet er veldig sunt, men man blir lei av å spise dette hele tiden.. Også er jeg ganske ung og bor enda hjemme, så jeg er ikke så veldig flink til å lage mat da mamma nesten alltid gjør dette.. Så det hadde vært fint om dere hadde noen sunne middagstips som ikke er så vanskelige å lage for meg :P

Også en ting, jeg har hørt at man skal kutte ut brød og heller spise knekkebrød, og det er ikke noe problem for meg siden jeg elsker knekkebrød, men dette var bare noe jeg hørte så jeg lurer på om det faktisk ER tilfelle at det er sunnere med knekkebrød? :)

Ble kanskje litt langt, men håper veldig på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger du å gå ned i vekt da? Du sier at du er usikker på deg selv og tror du vil føle deg bedre om du går ned i vekt. Det er den måten mange anorektikere begynte på.

Hva er din nåværende høyde og vekt?

Du sier at du bor hjemme, jeg antar at det betyr at du går på skole, kanskje videregående. Det er svært sjelden at en person på 16-17 år virkelig bør slanke seg. Selv om du kanskje ikke vokser noe særlig mer i høyden så skal kroppen din fremdeles utvikle seg, og det kan da være skadelig om du får i deg for lite mat.

For de fleste, særlig barn og unge, skal det være tilstrekkelig å spise når man er sulten og da spise seg passe mett.

Skrevet

Jeg er enig med Lance, slanking kun med forandring av kosthold hvor det høres ut som om det allerede er normalt og variert vil jeg ikke anbefale med mindre du sliter med skikkelig overvekt. :)

Å sette opp en diettplan og følge den er ikke noen heksekunst det heller forsåvidt, men å gjøre det uten å følge opp med fyfo ser jeg ikke helt poenget med.

Jeg ville heller ha fått deg til å begynne med en eller annen form for trening om du ikke allerede er aktiv med ett eller annet. Det er den beste "investeringen" du kan gjøre for helsa og kroppen din. Miste kilo burde ikke være instillingen dog, men heller at du trener fordi du liker treningen - da kommer gjerne den slankende effekten av seg selv ;)

Skrevet

Som jeg har skrevet andre plasser her i KG - meld deg inn i i vektklubb.no. Kjempebra forum og masse hjelp og tips. Man legger inn sin vekt og sine mål, og man får hver dag mat forslag for resten av dagen og det kcal nivå man bør holde seg på hver dag. Genialt. Man legger inn hva man spiser og det er ei slik 'kcal' skive som endrer seg i forhold til hva man legger inn som man har spist. Om den skiva, så har man hele tiden noe å gå etter og har man spist mindre kcal evt til lunsj, så ta de igjen til middag. Av og til kanskje har man ikke fått i seg alle sine kcal i løpet av en dag, og ender opp med en stor kveldsmat rasjon. Så ikke kroppen går i sparebluss, men forbrenner. Meld deg inn der så ser du.

Uansett - start i det små. Kan være litt vanskelig å ta til seg alle tips som kommer. Alle har sin måte å gjøre ting på, så kan kanskje være vanskelig i starten å finne ut hva som passer deg.

Det som sies over her med å start med litt aktivitet med en gang, og drikk masse vann - anbefales.

Lykke til !

Skrevet

jeg har ikke spiseforstyrrelse og kommer nokk heller aldri til å få det, og som jeg sa så er det ikke bare for å gå ned i vekt, men for å rett å slett bli sunnere, få mer energi osv. jeg er som regel veldig slapp, noe jeg tror kanskje kommer av at jeg spiser for sjelden eller lignende.. Men Jeg har utrolig lyst til å gå ned i vekt også, så det hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått ned noen kilo! :)

Skrevet

Spis normalt, men tren styrke og kondisjon noen ganger i uka.

Skrevet

Hvis du er mye slapp bør du ta en tur til legen og få målt jernnivå og andre vitamin- og mineralnivåer. Du får ikke automatisk mer energi av å legge om kostholdet på en måte som samtidig gjør at du går ned i vekt, og det er lurt å utelukke andre årsaker til at du mangler energi. Særlig når du allerede spiser variert og normalt.

Men spis gjerne flere måltider ja; frokost, lite mellommåltid, lunsj, lite mellommåltid, middag, kvelds sånn ca. Som mellommåltider er frukt, grønnsaker, nøtter o.l fint.

Og selv om du sier at det er veldig liten sannsynlighet for å få spiseforstyrrelser er det verdt å være obs på tankegangen sin: slank=lykkelig og mer selvsikker f eks, eller at man ikke egentlig trenger å gå ned, men gjerne kunne tenke seg å veie litt mindre, dette er tanker som KAN være med på å trigge spiseforstyrrelser.Og når du setter deg mål før du har kunnskap om hvordan det er best og sunnest å nå målene, kan det også være en risiko for at man begynner på feil spor (tenk bare på alle de som jojoslanker seg hele livet...).

Så jeg råder deg til å være veldig forsiktig med kostholdsendringer utenom å spise oftere, og gjerne passe på at det er grønnsaker, salat etc som tilbehør til maten. Fysisk aktivitet er bedre å starte med, tror jeg. Det hjelper også ofte mye på selvtillit og tanker :)

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
jeg har ikke spiseforstyrrelse og kommer nokk heller aldri til å få det, og som jeg sa så er det ikke bare for å gå ned i vekt, men for å rett å slett bli sunnere, få mer energi osv. jeg er som regel veldig slapp, noe jeg tror kanskje kommer av at jeg spiser for sjelden eller lignende.. Men Jeg har utrolig lyst til å gå ned i vekt også, så det hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått ned noen kilo! :)

Hvis du vil bli sunnere, så burde du nok starte å trene. Kombinasjon av styrketrening og kondisjon er det beste for kroppen og helsa de. Det å trene gjør at du får et annet forhold til kroppen din, og du vil automatisk føle deg mer fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...