Gjest Sativa Skrevet 5. august 2009 #1 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg leser stadig om folk som irriterer seg over at naboer og lignende driver med hagearbeid, tørker vasken ute osv på søndager. Og spesielt hvis det skjer i "kirketiden" . Hvorfor kan ikke de som er redde for å komme til helvete passe på seg selv, og så kan de som er nødt til å gjøre forefallende arbeid på søndager heller bare få gjøre det og evt få svi for dette på dommens dag? Så lenge det ikke vekker folk som sover tidlig på morgenen osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Relativista Skrevet 5. august 2009 #2 Del Skrevet 5. august 2009 Løsning: Les mindre Vårt Land. Se mer TV. Spesielt actionfilmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 5. august 2009 #3 Del Skrevet 5. august 2009 Løsning: Les mindre Vårt Land. Se mer TV. Spesielt actionfilmer. Hm, mener du meg, eller de som irriterer seg over naboene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #4 Del Skrevet 8. august 2009 Hm, mener du meg, eller de som irriterer seg over naboene? Mener selvfølgelig DEG!Har du forresten hørt om toppen på paranoia? Jo,det var hun som satt på første benk på en Vibeke Løkkeberg-film og trodde at noen satt og stirret på henne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 16. august 2009 #5 Del Skrevet 16. august 2009 Mener selvfølgelig DEG!Har du forresten hørt om toppen på paranoia? Jo,det var hun som satt på første benk på en Vibeke Løkkeberg-film og trodde at noen satt og stirret på henne... Åja. Men kan ikke lese mindre vårt land da jeg ikke leser det i utgangspunktet. Er det evt noe annet jeg kan lese mindre av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bilbo Sekker Skrevet 16. august 2009 #6 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg leser stadig om folk som irriterer seg over at naboer og lignende driver med hagearbeid, tørker vasken ute osv på søndager. Og spesielt hvis det skjer i "kirketiden" . Hvorfor kan ikke de som er redde for å komme til helvete passe på seg selv, og så kan de som er nødt til å gjøre forefallende arbeid på søndager heller bare få gjøre det og evt få svi for dette på dommens dag? Så lenge det ikke vekker folk som sover tidlig på morgenen osv? fordi vårt mellommenneskelige forhold blant annet er regulert av noe vi kaller alminnelig folkeskikk. Dette fenomenet beskriver blant annet hensyntagen til andre mennesker ut i fra et system av normer for atferd. Du kunne hatt godt av å lære mer om dette, men det får bli noen andres oppgave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 16. august 2009 #7 Del Skrevet 16. august 2009 fordi vårt mellommenneskelige forhold blant annet er regulert av noe vi kaller alminnelig folkeskikk. Dette fenomenet beskriver blant annet hensyntagen til andre mennesker ut i fra et system av normer for atferd. Du kunne hatt godt av å lære mer om dette, men det får bli noen andres oppgave. Nøyaktig hva i åpningsinnlegget mitt er det som indikerer at jeg må lære om normer for adferd? Jeg spør om hvorfor folk begrunner mangel på hensyn og folkeskikk som manglende respekt for kirketiden. Altså at folk skal la være å bråke i hagen fordi det pågår gudstjenester, og ikke fordi det generellt er råttent gjort å bråke tidlig på formiddagen i helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 16. august 2009 #8 Del Skrevet 16. august 2009 fordi vårt mellommenneskelige forhold blant annet er regulert av noe vi kaller alminnelig folkeskikk. Dette fenomenet beskriver blant annet hensyntagen til andre mennesker ut i fra et system av normer for atferd. Du kunne hatt godt av å lære mer om dette, men det får bli noen andres oppgave. Jeg vet ikke hvordan du pleier å gjøre det, men jeg bråker generelt svært lite når jeg henger opp vasken eller tørker støv. Å ikke drive med støyende arbeid kan jeg argumentere for på generelt grunnlag (det er helg, mange vil sove lenge, fint med en dag i uka som er rolig og hvor det er lite bråk osv.), men å ikke kunne henge opp vasken sin fordi det er for andre er "kirketid" har ikke noe med normer å gjøre, drt rt kun religiøst fundert. Da får de religiøse la være å gjøre slikt, jeg gjøre mine ikke-bråkete arbeidsoppgaver når de passer meg. Religionsfrihet inkluderer også friheten fra religion og retten til å velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive Skrevet 16. august 2009 #9 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg som ikke-religiøs syns det er frekt at jeg blir vekt av kirkeklokker tidlig på søndag når jeg vil sove ut. Så det går vel begge veier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bilbo Sekker Skrevet 17. august 2009 #10 Del Skrevet 17. august 2009 Nøyaktig hva i åpningsinnlegget mitt er det som indikerer at jeg må lære om normer for adferd? Jeg spør om hvorfor folk begrunner mangel på hensyn og folkeskikk som manglende respekt for kirketiden. Altså at folk skal la være å bråke i hagen fordi det pågår gudstjenester, og ikke fordi det generellt er råttent gjort å bråke tidlig på formiddagen i helga. Det står "kvinne" under nicket ditt men alt jeg ser er en oppblåst jentunge i protestalderen. Jeg tror ikke det tjener noen hensikt å diskutere disse tingene på noen år enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bilbo Sekker Skrevet 17. august 2009 #11 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg vet ikke hvordan du pleier å gjøre det, men jeg bråker generelt svært lite når jeg henger opp vasken eller tørker støv. Å ikke drive med støyende arbeid kan jeg argumentere for på generelt grunnlag (det er helg, mange vil sove lenge, fint med en dag i uka som er rolig og hvor det er lite bråk osv.), men å ikke kunne henge opp vasken sin fordi det er for andre er "kirketid" har ikke noe med normer å gjøre, drt rt kun religiøst fundert. Da får de religiøse la være å gjøre slikt, jeg gjøre mine ikke-bråkete arbeidsoppgaver når de passer meg. Religionsfrihet inkluderer også friheten fra religion og retten til å velge. Jeg utviser en atferd som er i tråd med samfunnets normer og forventninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 17. august 2009 #12 Del Skrevet 17. august 2009 Det står "kvinne" under nicket ditt men alt jeg ser er en oppblåst jentunge i protestalderen. Jeg tror ikke det tjener noen hensikt å diskutere disse tingene på noen år enda. Hahahahaha Har du sånn noenlunde formening om hvor lang tid det vil ta før jeg er moden nok til å stille spørsmålet på nytt? Er det noen kurs jeg kan ta, evt hjemmeøvelser, som vil framskynde modningen min? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 17. august 2009 #13 Del Skrevet 17. august 2009 Hahahahaha Har du sånn noenlunde formening om hvor lang tid det vil ta før jeg er moden nok til å stille spørsmålet på nytt? Er det noen kurs jeg kan ta, evt hjemmeøvelser, som vil framskynde modningen min? Jeg vet det finnes en sånn gass som de sprayer over grønne bananer for å få de til å modnes raskere, kanskje det hadde vært noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_s_* Skrevet 17. august 2009 #14 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg som ikke-religiøs syns det er frekt at jeg blir vekt av kirkeklokker tidlig på søndag når jeg vil sove ut. Så det går vel begge veier. Hehe, samme tenkte jeg. Hadde det ikke vært for at kirken over gaten dundrer med kirkeklokkene i en evighet hver søndagsmorgen, så hadde jeg virkelig klart å holde hviledagen hellig. Har forresten aldri lest noe kritikk av folk som arbeider på søndagen, så jeg lurer også litt på om du ikke bør legge fra deg Vårt Land og lese noe annet heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 17. august 2009 #15 Del Skrevet 17. august 2009 Litt av greia er val at de som sveiver i gang gressklipperen på søndag formiddag er de som klager på naboens festing utover natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 17. august 2009 #16 Del Skrevet 17. august 2009 Litt av greia er val at de som sveiver i gang gressklipperen på søndag formiddag er de som klager på naboens festing utover natta. Jepp, det må du regne med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 18. august 2009 #17 Del Skrevet 18. august 2009 Er dette 1850 ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 18. august 2009 #18 Del Skrevet 18. august 2009 Jeg utviser en atferd som er i tråd med samfunnets normer og forventninger. Å ikke skulle gjøre noe i kirketiden har vel strengt tatt noe med en liten minoritets forventninger å gjøre, ikke samfunnet generelt. De fleste kristne har jo ikke noe i mot at folk henger opp klesvaska på søndags formiddag, det er kun de litt mer ekstreme som bryr seg om slikt. Og da snakker jeg fortsatt om lydløse aktiviteter, bråkete ting som gressklipping, snekring og slikt kan man godt slippe å våkne til kl 9 en søndag. (og ja - som noen andre nevnte, det er veldig få av disse rundtomkring. men de finnes. Har selv opplevd å bli kjeftet på) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #19 Del Skrevet 21. august 2009 Bråkete aktivteter er da også ulovlig. Det er noe som heter å respektere helligdagsfreden, søndager inkludert. På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. §3 i Lov om helligdager og helligdagsfred Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 21. august 2009 #20 Del Skrevet 21. august 2009 Bråkete aktivteter er da også ulovlig. Det er noe som heter å respektere helligdagsfreden, søndager inkludert. På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. §3 i Lov om helligdager og helligdagsfred Men søndag og helligdag er ikke det samme. Men helligdager kan gjerne være på en søndag. Jeg er helt enig i det du sier, det er bruken av ordet "kirketid" jeg reagerer negativt på. Altså at alle må være spesielt stille og i ro hver søndag mellom 11 og 12 på formiddagen fordi det da er gudstjenester på gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå