kaprifolen Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Vi skal i dåp til familie vi egentlig ikke har så mye kontakt med, men siden vi bor så spredt, så pleier vi å lage skikkelig storfester av dåp, runde dager etc, slik at vi kan treffes alle sammen! Så ikke noe negativt som er årsak til at vi har liten kontakt, bare spredt aldersmessig og geografisk. Nå er det altså kommet et nytt medlem, og jeg lurer bare på hvor mye som er vanlig å gi i dåpsgave? Vi har gitt for drøye 500,- sammen med mine foreldre. Mine foreldre har allerede gitt dåpsbarnet masse gaver i form av babytøy etc, så vi har gitt "mer" enn de til denne gaven (selv om bare vi vet det). Hva pleier dere å gi i dåpsgave når dere ikke er nære omgangsvenner med foreldrene? Jeg tenker på en måte at ca 200,- er passe, for dåp er jo som regel ikke det man blakker seg på? Jeg ga for drøye 1000,- til niesen min, men da var jeg gudmor, og hun er mitt eneste tantebarn. Jeg var ung, singel og i full jobb, så da var det greit, nå har jeg ektemann, hus, bil, lån og dårligere råd! Hehe! Henger jeg fast i fortiden, eller er det faktisk slik at fokuset på dåp er mer symbolsk og "matnyttig" enn til f.eks et bryllup, hvor man føler man "må" gi for så og så mye?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Jeg tenker vel litt som deg, at dåpsgaven først og fremst skal ha med enten dagens innhold eller forholdet mellom giveren og dåpsbarnet å gjøre. Barnebibel i en eller annen variant er jo klassisk, lysestake er en vanlig gave, eller sølvskje/sølvarmbånd/gullkors med navn og dato inngravert. Jeg ville overhodet ikke tenkt på at det var en "billig" gave om mitt barn f.eks. fikk en cd med (kristne) barnesanger i dåpsgave, tvert imot er det en veldig fin og passende gave.
Gjest antigartner Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Henger jeg fast i fortiden, eller er det faktisk slik at fokuset på dåp er mer symbolsk og "matnyttig" enn til f.eks et bryllup, hvor man føler man "må" gi for så og så mye? Mitt inntrykk er også at dåpsgaven ikke nødvendigvis "skal" koste en bestemt sum, men at den ofte er relatert til dåpens betydning på ett eller annet vis. En dåpsgave er gjerne også en gave av en viss framtidig nytte og varighet for dåpsbarnet. Jeg har sett mange dåpsgaver i antatt prisklasse 200 - 500 kroner, eksempelvis barnebibler, eventyrbøker eller enkle smykker.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 jeg var i dåp nylig hos noen venner, og jeg antok at det ble mange barnebibler, gullkors osv. Dermed kjøpte jeg rett og slett en bergans barnesekk på 10 l. grei til barnehage, turer osv - og god kvalitet. 300,- kosta den:) Mottakerne ble veldig, veldig glade! Og syntes det var en flott gave å få, ikke minst fordi barnet fikk mange smykker osv.
jente 79 Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 Vi fikk mye bøker til lillegutt. Eventyr bøker, sangbok, reglebok fra Andre Bjeke blant annet, jeg var kjempeglad for det. Greit å ikke bare få ting fra gullsmeden, begrenset hva en liten gutt trenger der... Er også lett å bytte i noe annet hvis en får dobbelt. Vi fikk også barnebestikk til han. Det og et ordentlig fint barneservise synes jeg var koselig gaver Vi fikk 4 sparebøsser kjøpt i ulike gullsmeder, 2 uten byttelapp. Var også såpass billig sammenlignet med det jeg kunne tenke meg å bytte til, så det ble litt mange sparebøsser på gutten vår... 200,- er helt greit i gave synes jeg. Tror ikke de litt mer perifere ga noe særlig mer til lillegutt. Han fikk i grunn mer enn nok av besteforeldrene
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Globus har jeg sett flere som har satt stor pris på, mye læring og fasinerende både for store og små! Ellers; -fiskestang av "ordentlig" kvalitet (kan gi mange fine turer / opplevelse) - litografi - Hakkebakkeskogen eller Kardemommeby cd-er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå