Gå til innhold

Står HELT fast med en oppgave

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fiffi_*
Skrevet

Jeg blir GAL!

Jeg forstår oppgaven, men jeg klarer ikke å formulerer til å forklare forskjellen.

Oppgaven lyder:

Forklar forskjellen på et mikrosystem og et mesosystem i Bronfenbrenners teori. Bruk familien hansen som eksempel.

Mikrosystem: De nærmiljøene barn og unge ferdes i, for eksempel hjemme, barnehage, skole, SFO, ungdomsgrupper, nabolag osv.

Mesosystem: Båndene og samspillet mellom de ulike miljøene de ferdes i.

Hansen familien:

To barn, Åse som er 13 og Ole som er 10.

Mor ansatt i den lokale rema 1000 butikken og far er sjåfør og kjører brød for en mindre bakebedrift. Den ligger et stykke utenfor byen, omtrent der Hansen bodde før.

Far må opp kl 0500 hver morgen, mor jobber i en slags skiftordning slik at hun må jobbe til kl 2000 minst to ganger i uken.

Åse har fortiden lite åt a seg til, hun turnet tidligere, men nå gjør hun bare lekser og er ute med venninner. Ole spiller fotball og er på trening eller kamp minst tre ettermiddager hver uke. Det er et problem at foreldrene har en såpass uregelmessig arbeidstid, det gjør at Ole nesten alltid er avhengig av å sitte på med andre.

Håper noen vil ta seg litt tid til å hjelpe.

Føler meg ganske dum her jeg sitter....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal bruke familien som ett eks på at du har forstått forskjell.

Forstod ikke helt ordlyden? " Hun er bare med venninner og gjør lekser " "skiftordning" er vanskelig fordi han da må bli kjørt av andre? velkommen til den virkelige verden, viktig at mesosystemer fungerer, slik blir også microsystemet spart for skilsmissestatestikk;)

Gjest Gjest_Fiffi_*
Skrevet

men HVA er forskjellen på mikro og meso?

Jada, jeg føler meg dum

Skrevet

Jada, jeg føler meg dum

Nå kjenner ikke jeg til Bronfenbrenners teori, men jeg ville i utgangspunktet ha tolket det slik:

Mikrosystemer:

-familien hansen

-de familiene som sønnen sitter på med til/fra trening

-selve fotballklubben han spiller i

-dvs, de nærmiljøene familiemedlemmene er aktører i.

mesosystem:

-samspillet mellom disse. Altså, jeg vil tro det er en teoretisk tilnærming til hvordan overgangen mellom de forskjellige systemene fungerer i praktisk. For eksempel at faren til sønnen ringer faren til en annen familie de er venner med og ber sønnen går til et veikryss der han møter faren til denne andre familien som kjører han til fotballtrening. Det at faren til hansen familien ringer faren til en annen familie kan nok beskrives som samspill, samhandling eller kommunikasjon. Da snakker man kanskje om at to mikrosystemer kommuniserer sammen i et mesosystem. Altså at man ser på kommunikasjonen mellom de to mikrosystemene/familiene som en del av mesosystemet.

Med andre ord ville jeg også kanskje beskrevet mesosystemet som totaliteten av alle mikrosystemene.

for å relatere til biologien så har man jo der økosystemer som er hvert sitt lille mikrosystem og biosfæren som er samlingen av alle økosystemene. Selv om dette ikke er en helt presis sammenligning kan det være til hjelp.

Men som sagt, jeg har aldri lest teorien, så ta det med en klype salt, men det er kanskje en begynnelse.

Skrevet

Jada, jeg føler meg dum

Jeg tror du henger deg opp i første setningen på oppgaven. Oppgaven er ikke å forklare forskjellen mellom mikro og meso - den forskjellen står jo oppgitt øverst på oppgaven. Du må, som nevnt, forklare forskjellen gjennom familien Hansen og deres situasjon. Hvis du forstår hva jeg mener? :)

Skrevet (endret)

Hva i ALL verden studerer du!? :hakeslepp:

Jeg er ganske belest og vært borti mye både faglig og i praksis, men har aldri hørt disse uttrykkene.... :sjenert: Nysgjerrig, jeg....

Endret av kaprifolen
Gjest Gjest_Fiffi_*
Skrevet

Jeg studerer barne padagogikk.

Dette er faktisk den vanskligste oppgaven hittil...

Skrevet

I mikrosystemene er det fokusert på relajonene innenfor det systemet som er definert. Vanligvis familien.

Mesosystemet er det nettverket-

Ekosystemet er det som inderekte påvirker familien ( arbeidssted,tid etc)

Makrosystemet står høyst oppe i hierarkiet. Beskriver gjeldende vurderinger i samfunnet/politisk arbeid. Nå ser du vel forskjell?

Skrevet
Jeg studerer barne padagogikk.

Dette er faktisk den vanskligste oppgaven hittil...

Det blir en analyse som ikke bare omfatter de systemene barnet inngår i, men også hvordan systemene virker på hverandre. Hvordan påvirker arbeidstidene barna? ... er jo nevnt i oppgaven at det påvirker..

Skrevet

Håper virkelig ikke at dette blir for vanskelig, alle som skal jobbe med barn bør ha såpass helhetsyn at de kan forstå hvordan samfunnet henger sammen og at det påvirker mennesket- hvem eier barna, foreldre eller staten? ;)

Gjest Gjest_Fiffi_*
Skrevet
Håper virkelig ikke at dette blir for vanskelig, alle som skal jobbe med barn bør ha såpass helhetsyn at de kan forstå hvordan samfunnet henger sammen og at det påvirker mennesket- hvem eier barna, foreldre eller staten? ;)

Okei?

Jeg forstår jo hva jeg holder på med, men jeg ville ha mer klarhet i en oppgave jeg holdt på med fordi måten denne Bronfenbrenners har skrevet det på var ikke så lett å forstå. Men jeg forstår det nå.

Skrevet
Okei?

Jeg forstår jo hva jeg holder på med, men jeg ville ha mer klarhet i en oppgave jeg holdt på med fordi måten denne Bronfenbrenners har skrevet det på var ikke så lett å forstå. Men jeg forstår det nå.

Mm, forstår man ikke helhet skal man ikke arbeide med barn, for mange som ikke duger-og mange barn som lider under dette. Ingen blir utlært og ingen er dum, det som er viktig er helhet og forståelse i arbeid, men det kommer jo med erfaring og alder:)

Gjest Gjest_Fiffi_*
Skrevet
Mm, forstår man ikke helhet skal man ikke arbeide med barn, for mange som ikke duger-og mange barn som lider under dette. Ingen blir utlært og ingen er dum, det som er viktig er helhet og forståelse i arbeid, men det kommer jo med erfaring og alder:)

Vel, man lærer jo noe nytt hver dag.

Jeg har jobbet i barnehage siden jeg var 16, å nå studerer jeg fordi jeg vil lære mer. Jeg forstår mye som foregår i barnehagen og jeg har fått skryt for alt jeg har lært og kan. Så jeg fornøyd med meg selv.

Er jo en grunn til at jeg studerer, vil lære mer.

Ja jeg er bare 20, men er fornøyd med det jeg gjør.

Du lærer å sikkert noe nytt hver dag. :)

Skrevet

Du ska bruke fam. hansen som eksempel på å forklare forskjellen, slik to andre har nevnt her tidligere. Du skal ikke forklare forskjellen isolert - da misforstår du oppgaven.

Her skal du, slik jeg tolker der, se på barnas sosiale utvikling og atferd gjennom å forklare de sosiale systemene (mikro og meso) som barna befinner seg i og hvor de utvikler seg rent sosialt. I mikrosyst. har du bl.a fotballaget, vennene, søsknene, foreldrene, skolen osv (altså barnas nærmeste relasjoner), hvordan er kommunikasjonen innenfor her? Hva påvirker de og hva vil det ha å si for individuell utv. osv. Disse systemene påvirker altså barna og hvordan de utvikler seg, og blir formet som mennesker. Husk Bronfenbrenners teori går ut på å beskrive barnas oppvekstmiljø. Mesosyst. er forbindelsen mellom flere mikrosystemer som barna er aktivt med i; forbindelsen mellom foreldrene, mellom barna og vennene, mellom vennene på gata, skolen og fotballaget osv. Det som skjer i mikrosyst påvirker det som skjer i mesosyst og omvendt. Det er kommunikasjon mellom disse systemene og de påvirker hverandre.

Du må utdype dette ved bruk av fam. hansen.

Bronfenbrenners modell beskriver systemer, som trinnvis viser barnas sosiale utvikling. Med tiden blir systemene mer komplekse, men det viktigste i B. teori er at det er kommunikasjon/gjensidig påvirkning innenfor systemene som skaper hvert enkelt barns individuelle utvikling.

Håper det var til hjelp og ikke forvirring :) Lykke til!

Skrevet
Vel, man lærer jo noe nytt hver dag.

Jeg har jobbet i barnehage siden jeg var 16, å nå studerer jeg fordi jeg vil lære mer. Jeg forstår mye som foregår i barnehagen og jeg har fått skryt for alt jeg har lært og kan. Så jeg fornøyd med meg selv.

Er jo en grunn til at jeg studerer, vil lære mer.

Ja jeg er bare 20, men er fornøyd med det jeg gjør.

Du lærer å sikkert noe nytt hver dag. :)

Ja, eg er eldre enn deg og har derfor mye mer erfaring og høyskole- lærer noe nytt hver dag, heldigvis for det! Pleier å si at jo mer vi forstår at vi aldri blir utlært jo mer reflektert og klok på livet blir vi, men men.. du får ha lykke til med oppgaven din:)

• 1 år senere...
Skrevet

Hei.

Jeg står også fast på denne oppgaven..

Har du funnet ut noe mer om denne? hva forskjellen er i forhold til fam. Hansen....?

Skrevet

Hehe.

Det er tydelig en høgskolelærer som ikke lager nye oppgaver hvert år.

Den forrige tråden er skrevet i 2009 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...