Gå til innhold

STORE ARMER ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trening av armer..Noen som har treningstips til en som vil ha store armer

biseps og triseps på kortest mulig tid..

Trene rent selvfølgelig !

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Brad.

For å bygge masse, må du trene få repetisjoner, med mye vekt.

Før jeg kan si noe mer, kan du først fortelle om treningsbakgrunn/grunnlag, hvor ofte du har mulighet til å trene, om du trener i studio, osv. osv.?

Rent - selvfølgelig.

Skrevet

Hei Brad!

Forutsatt at du har trent en stund og ikke er nybegynner (man bør aldri begynne direkte på splittprogram) anbefaler jeg deg å kjøre splitt hvor du tar biceps og triceps sammen. Kjør 2 øvelser à 4 sett for biceps (mange tar rent for mange øvelser - noe som virker mot sin hensikt...), og 3 øvelser à 4 sett for triceps. Den 3-delte tricepsen er mye større enn bicepsen og trenger derfor litt mer "juling".

Variasjon er nøkkelen til fremgang. Bytt gjerne mellom forskjellige øvelseskombinasjoner hver gang. Kjør armene hver 5 dag.

Varièr med pyramidesett, fallende sett og supersett. Personlig liker jeg godt å trene supersett med biceps og triceps.

For biceps er jo preachercurls "sjefs"-øvelsen, for triceps synes jeg liggende franskpress med stang er best. Det er de to øvelsene jeg tar mest, men jeg bytter øvelser hver gang.

Andre gode øvelser: vanlig hantelcurl (sitt på en benk med ryggstøet litt bakover, gir bedre isolasjon og ingen sjanse til å jukse)

,hammercurl med hantler eller tau i kabelstasjonen, curl med stang i kabelstasjonen, curl med fristang, +++.

For triceps: hantelpress over hodet, tri.press over hodet med tau i kabelstasjonen, tri.press med tau/stang i kabelstasjonen, kickback (fin øvelse å ta til slutt for å tyne ut de siste kreftene), liggende press i kabelstasjon, dips(super triceps-øvelse!). Det er kun fantasien som begrenser!

Kjør 6-10 reps. pr. sett og legg vekt på å utføre øvelsene så strikt som mulig, det er svært viktig for fremgangen! Du må ikke lå utførelsen av øvelsene gå på bekostning av vekta.

Sjekk ut denne siden hvis du ikke kjenner til den allerede:

http://www.exrx.net/Exercise.html

Klikk deg inn på "Male" under "Exercise bodymap", klikk deretter på den kroppsdelen du ønsker øvelser for og velg øvelse.

Fordelen her er at du ser hvordan øvelsene skal utføres "live".

Lykke til!

Skrevet

Ingen skriver noe om belastning jo! :o

Man kan trene mange rep med lette vekter, og få med tunge, resultatet er at musklene blir større..

80-90% 3-6 rep

50-70% 15-25 rep (du skal sliiiite på de siste reppene...)

Skrevet

Lasse da, det sier jo ikke nødvendigvis en mosjonist noe å si at han skal trene med f.eks. 80% av 1rpm. i f.eks. 6 rep. Jeg foreslo at han kunne holde reps.ant. fra 6-10. At man skal ta en vekt som er så tung at man sliter med de siste 2 rep. er da underforstått! Vet man ikke det bør man ta et par måneder med begynnertrening før man begynner å tenke på å konsentrere seg om spesielle muskler...

100% av 1rpm. er den vekta man klarer 1 rep. av.

Hvis den f.eks. er 20 kilo på hantelcurl vil vedkommede vanligvis trenge 15 kilo på 8 rep. 15 kilo er da 75% av 1rpm.

Det finnes kalkulatorer for å regne ut din 1rpm. ved å taste inn det du klarer på et gitt antall reps i en øvelse.

Men slike ting varierer fra person til person da enkelte har mer utholdende styrke i muskulaturen enn andre.

Skrevet

En ting til Lasse :) !

Jeg lurer litt på hvilken øvelse du kan klare å utføre 15-25 rep. med opptil 70% av 1rpm.! :o hvor utholdende muskler har du da? :P

Det vil jo si at hvis vi holder oss til eksemplet med hantelcurls og 20 kg.= 1rpm. ville du klart 14 kilo i opptil 25 rep. Det er litt spesielt... :blunke:

Skrevet

50% = 25 rep , 70% = 15 rep... ....Ok?... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei-nei-nei :o , nå snakker vikke om det samme...

100 % av 1rpm. er den vekta man klarer å flytte en gang,

hvis denne vekten er 20 kilo blir 50% av 1rpm. = 10 kilo. Er du med? :blunke: Hvis man da skal ta 25 rep. med en intensitet = 50% av 1rpm er det= 25 rep. med 10 kilo (fordi 20 kilo var 100% av 1rpm)

Det er jo vekta som bestemmer intensiteten! :P

Skrevet

OK, nå skjønte jeg at du mente 25 rep. med 50% og 15 rep. med 70%.

:oops: Det går ikke så fort bestandig....

Vel, konklusjonen er jo bare at vi er enige - som vanlig! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...