Netha Skrevet 5. august 2009 #1 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg går i behandling for sosial angst og depresjon. Er snakk om kanskje å begynne på antidepressiva i tillegg, Zoloft. Vil bare høre om noen her har erfaringer med dette legemiddelet? * Synes du den funket? Hvordan ble humøret? * La du på deg? I tilfelle hvor mye? * Fikk du andre bivirkninger? * Etter at du hadde gått en stund på medikamentet, avtok bivirkningene? * Vil du anbefale andre å begynne på Zoloft? Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miichavell Skrevet 6. august 2009 #2 Del Skrevet 6. august 2009 hei! jeg har god erfaring med zoloft , har selv gått på zoloft i over 1 år snart. zoloft hadde en utrolig go virking på meg , har selv sosial angst , som nå har forsvunnet pga zoloft , den hjelper uten å ta bort alle følelsene ,men du blir ikke like fort redd for ting , å jeg merker stor forsjell når jeg glømmer å ta dem , da anger jeg , for det er så mye bere med di. har egentlig ikke hatt store bivirkniger av de i det heletatt. har ikke lagt på meg noe spesielt , annet et det at jeg har mer matlyst får depresjonen ikke ødlegger den , du begynner altså å ete normalt , vist du ikke alerede gjør dette. en veninne av meg går på noen andre å hun la på seg men det var fordi hun ikke var obs på at hun begynte å spise mer , så vil vere litt obs å ha d i hodet. men du legger ikke på deg av selve tabletten. jeg anbefaler zoloft , vist du trenger det , eller føler du trenger det. vet at planen me zoloft er at du ikke skal gå på det hele live , du vill etterhvert klare deg uten. men vil ialefall anbefale det til folk med sosial angst , siden jeg selv har det og har hatt utrolig go virkning ! cheers ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mubba Skrevet 6. august 2009 #3 Del Skrevet 6. august 2009 Hei. jeg begynte på zoloft for snart to år siden, pga panikkanfall,angst,sosial fobi og depresjon. -bivirningene i starten var voldsomme på meg,tross lav dose. fikk gigantiske pupiller[så rusa ut] og hadde ingen matlyst i det hele tatt. noen går nokopp i vekt, jeg gikk ned myye. -de funket ikkede første mndene, legen ville ikke øke dosen siden bivirkningene varte i over 2mnder... -etter økt dose hjalp de for panikkangsten og den sosiale fobien. -depresjonsmessig har jeg ikke lengre berg og dalbaner, det er mye mer stabilt, selvom jeg ikke får noe ''kick'' av de. gråter mye sjeldnere. -som nevt over, merker jeg også med en gang jeg ikke tar de. anbefaler de, men kun med tett oppfølgning av legen. bivirkningene[på meg og enkelte] er harde og jeg fikk jernmangel pga.vektnedgangen. bare vær litt obs;] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netha Skrevet 8. august 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 8. august 2009 Takk for at dere deler erfaringene deres med meg Hvis det er flere som vil gjøre det er det bare å skrive ned her. Er bare fint å høre om fleres erfaringer, da mennesker er forskjellige og reagerer forskjellig på medikamenter. Takk igjen ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 8. august 2009 #5 Del Skrevet 8. august 2009 Hei, jeg har ikke personlig erfaring med Zoloft, men har noen i familien som brukte dem. Som alle andre typer virker jo Zoloft forskjellig på folk, det er viktig å huske. Hun i min familie måtte slutte på dem, hun ble innlagt etter hun begynte på dem. Hun ble veldig suicidal av dem, da hun hadde vært innlagt en stund avsluttet de behndlingen med Zoloft og hun ble bedre. Hun var ikke suicidal før hun begynte med Zoloft. Det er vitkig at du setter deg inn i hvilke bivirkninger som kan forekomme og at du snakker med legen om dem, og gir beskjed til legen om du skulle få en slik bivirkning som den jeg skrev om. Det var ikke for å skremme deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netha Skrevet 10. august 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 10. august 2009 Bump Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marblecake Skrevet 10. august 2009 #7 Del Skrevet 10. august 2009 De aller fleste ssri medisiner har noen bivirkninger, det skumle med akkurat Zoloft og Cipralex er at man kan få veldig sterke depresjoner de første 14 dagene man starter på de, forhøyet selvmordsrate etc, så jeg ble fortalt strengt at hvis jeg fikk noe sånne tanker/bivirkninger måtte jeg ta kontakt straks med psykiateren min. De aller fleste får ikke denne bivirkningen, men kan få økt svette når man sover (husker å våkne opp i klissvåt seng da jeg svettet som en gris) + tørr munn. Det gikk over etter en mnds tid, men er også ett tegn på at medisinen virker. Bare ikke vær redd å ta kontakt med vedkommende som fikk utskrevet medisinen hvis man får bivirkinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netha Skrevet 16. august 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 16. august 2009 Bumper en gang til, i tilfelle flere svar ;P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #9 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg begynte med dem pga sosial angst og mild depresjon. Til å begynnne med gikk jeg på en ganske lav dose, og da forandret ingenting seg. Ingen positive resultat, ingen negative, ingen bivirkninger, ingenting. Så økte legen dosen (Husker ikke helt, men lurer p om det var 200 mg(?)), og etterhvert gikk jeg på ganske høy dose. Da ble det VELDIG bra, ble rett og slett kvitt depresjonen og ble litt mer utadvendt. Så gikk jeg på det et års tid, og det funket veldig bra. Så begynte jeg og trappe ned, og humøret ble gradvis trappet ned ettersom jeg sluttet med det. Helt merkelig. Og når jeg sluttet helt med det, var jeg så deprmiert og på bunn at jeg ikke visste det gikk an. MYE verre enn før jeg starta. Det endre med selvmordsforsøk, og mest sansynlig var det pga jeg slutta emd Zoloft. Det hadde god virkning da jeg gikk på det, men sluttet med det på feil tid, og mest sansynlig feil nedtrapping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 6. november 2009 #10 Del Skrevet 6. november 2009 Hei. Jeg er i ferd med å slutte på Zoloft nå, etter ca ett år med 100 mg daglig (har hatt god nytte av det). Brukte 50 mg i ca to uker, nå ingen ting i litt over en uke. Jeg har vært veldig mye svimmel etter jeg sluttet, med nummenhet i lepper, bein, ansiktet litt innimellom. Er i tillegg VELDIG ustabil i humøret.. Er det noen andre som har sluttet, som kan si hvor lenge det varer før det stabiliserer seg? Akkurat nå er det mest fristende og starte opp igjen, men jeg må jo ha kommet en vei med sluttinga nå? Og jeg vil ikke gå på dem lengre, er sikker på at jeg skal klare meg godt uten (startet pga fødselsdepresjon), men håper virkelig ikke humørsvingningene skal være sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #11 Del Skrevet 6. november 2009 Den virkelig dempet angsten min på en måte som endelig ga meg ro til å få orden på livet. Følte meg litt rar de første ukene. Seksualdriften og styrken på ereksjoner gikk sterkt ned. Ble tidvis vanskelig å komme. Mistet bittelitte av gløden min men ikke søærlig mye. Har sluttet nå og trenger ikke pillene lenger. Alt i alt var det klart verdt for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 1. desember 2009 #12 Del Skrevet 1. desember 2009 Hei jeg er en gutt på 17år og jeg slet ganske mye med deprisjon og angst men jeg ville anbefalt zoloft. Man blir mye roligere og i mitt tilfelle har jeg blitt i bedre humør og mer sosial blir ofte litt rastløs. Men mitt hint er å ikke begynne med det hvis du ikke har spesielle problemer. Noen bivirkninger er vektøking ( ikke noe jeg har merket pga jeg trener mye) og noen får også vekttap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann 49 Skrevet 8. desember 2009 #13 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei. Jeg er i ferd med å slutte på Zoloft nå, etter ca ett år med 100 mg daglig (har hatt god nytte av det). Brukte 50 mg i ca to uker, nå ingen ting i litt over en uke. Jeg har vært veldig mye svimmel etter jeg sluttet, med nummenhet i lepper, bein, ansiktet litt innimellom. Er i tillegg VELDIG ustabil i humøret.. Er det noen andre som har sluttet, som kan si hvor lenge det varer før det stabiliserer seg? Akkurat nå er det mest fristende og starte opp igjen, men jeg må jo ha kommet en vei med sluttinga nå? Og jeg vil ikke gå på dem lengre, er sikker på at jeg skal klare meg godt uten (startet pga fødselsdepresjon), men håper virkelig ikke humørsvingningene skal være sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #14 Del Skrevet 8. desember 2009 hei. jeg brukte zoloft ca ett år 25 mg, slutter nå. har prøvd tidligere, men plages med bivirkninger. Svimmel, prikking i bein, sløv, kvalme !!, og at jeg føler jeg ikke er " helt med". denne gangen holder jeg ut håper jeg. mann 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_antidepressiv Skrevet 11. desember 2009 #15 Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg gikk på zoloft i noen mnd.Aldri mer antidepressiva til meg.Var en zombie uten like,husket ikke noen ting ,brydde meg ikke om noen ting. Uff fæl tid. Eksempel . leverte barn i barnehage og på veien hjem husket jeg ikke om barna hadde fått mat,hva de hadde på seg,om de fikk med seg matpakke osv. I dag sliter jeg fortsatt med korttidshukommelsen-7år etter jeg sluttet på zoloft.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_linda_* Skrevet 16. desember 2009 #16 Del Skrevet 16. desember 2009 hei til dere som både tenker å begynne på zoloft og til dere som holder på å seponere - ikke ta det medikamentet, det er rett og slett livsfarlig. Hold ut dersom du holder på å seopnere zoloft - jeg har brukt 25mg i 4 år og har nå et helvete med seponering. Sterke magesmerter med sykehusinnleggelser, kvalme, depresjon, strålinger gjennom kroppen, fremmenfølelse og er "helt parkert", sykemeldt over lang tid. Er nå på 5 uken av seponeringen og det er ikke blitt bedre. Må desverre bruke benzo for å klare meg gjennom hverdagen, noe jeg ikke ønkser å bruke. Fastleger kan absolutt ingenting om disse SSRI preparatene og skulle ikke ha lov til å skrive disse ut. Hold dere unna!!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lost_bird Skrevet 15. januar 2010 #17 Del Skrevet 15. januar 2010 Bumper litt i denne tråden jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 24. januar 2010 #18 Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg har slitt mye med depresjoner det siste året. valgte ikke å begynne med zoloft da min fastlege anbefalte det, men har vært så mye plaget i det siste at jeg bestemte meg for å forsøke, med nøye oppfølging av fastlegen. Jeg startet med zoloft for ca 2 uker siden og jeg reagerte MYE. Jeg er sykemeldt (takk og lov for det) og var en tur på butikken den andre dagen jeg gikk på dem. Da svimte jeg av så har holdt meg hjemme en stund nå. har vært mye plaget med kvalme, hodepine, svimmelhet, problemer med å sove om natten, munntørrhet osv... men som 19-åring er det trist å tenke at jeg ikke klarer å jobbe i en butikk uten å knekke sammen, så jeg gir zoloft en sjangse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #19 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg er storfornøyd med zoloft. Har nå kun brukt dette så har ikke helt noe å sammenligne det med, men jeg trives godt med det. Jeg har lagt på meg, men jeg vet ikke om det er pga pillene, eller at jeg i samme perioden ble sykemeldt og dermed mye stillesittende (og jeg trøstespiser jo). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jeanette_* Skrevet 27. januar 2010 #20 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg har selv gått på cipralex i et år nå pga depresjoner, men føler det ikke hjelper godt nok for meg, og har itilleg gått opp 20 kg. Vil eten slutte på pillen eller bytte og har vurdert å bytte til zoloft. Noe som har byttet fra cipralex til zoloft? Selvfølelsen har bare blitt verre siden jeg har gått opp så mye.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå