Gjest Gjest32 Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Min eks samboer og jeg har et hus som vi har holdt på å pusse opp de siste par årene. Alt det utvendige er nå tatt, men innvendig står det fortsatt igjen en del.. Jeg er klar over at det lureste sikkert er å vente til å selge huset til alt er gjort, men bruddet har utviklet seg til å bli så stygt at jeg bare vil selge og bli ferdig med dette sånn at jeg kan komme meg videre her i livet.. Det er snakk om måneder enda til huset er ferdig. Men min eks sier det ikke er akutelt å selge før huset er helt ferdig. Jeg lurer da på om han kan tvinge meg til å fortsette med et lån vi har 50/50? Han har ikke mulighet til å kjøpe meg ut så det er uaktuelt.
sissel00 Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Min eks samboer og jeg har et hus som vi har holdt på å pusse opp de siste par årene. Alt det utvendige er nå tatt, men innvendig står det fortsatt igjen en del.. Jeg er klar over at det lureste sikkert er å vente til å selge huset til alt er gjort, men bruddet har utviklet seg til å bli så stygt at jeg bare vil selge og bli ferdig med dette sånn at jeg kan komme meg videre her i livet.. Det er snakk om måneder enda til huset er ferdig. Men min eks sier det ikke er akutelt å selge før huset er helt ferdig. Jeg lurer da på om han kan tvinge meg til å fortsette med et lån vi har 50/50? Han har ikke mulighet til å kjøpe meg ut så det er uaktuelt. Er ingen advokat, men kan ikke tenke meg han kan tvinge deg til å holde på huset uansett. Men kan tenke meg det har noe å si hvem som står som hovedlånetaker på huset ??
Yummy_Mummy Skrevet 6. august 2009 #3 Skrevet 6. august 2009 Nei, det kan han ikke tvinge deg til. Eventuelt kunne dere komme til en løsning hvor du fortsatt står på lånet, men at han betalte alt (skriftlig avtale!!), da kan det være at man får bedre "utbytte" når dere selger huset. Men trolig trenger du pengene nå for å komme deg videre. Dersom han ikke kan kjøpe deg ut; synd for han. Kontakt jurk (Juridisk rådgivning for kvinner) i oslo eller en advokat. De kan trolig hjelpe deg med riktig framgangsmåte for å få han ut av huset.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Det hele avhenger av hvem som er ført som eier av huset. Dersom du står som eier av hele, kan du bare legge det ut for salg. Da må du få hjelp av namsmannen til å få ham ut av huset hvis han ikke flytter frivillig. Sannsynlivis står dere oppført som eier av en halvpart hver(?!) og det gjør det hele mye vanskeligere. Det er veldig vanskelig å få solgt et halvt hus, og det er vanskeligere for deg å tvinge ham til å gå med på salg, enn det er for ham å tvinge deg til å vente. Siden han ikke har mulighet til å kjøpe deg ut tror jeg faktisk at du må gå via tvangsoppløsning av sameie, og da må du henvende deg til tingretten i distriktet du bor. Det er en lang prosess....
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 To ord: Advokat og banken! Dette er nok loven som bør gjelde for dette Men som hovedregel, han kan ikke tvinge deg til å stå som lånetaker. Du kan begjære fellesskapet oppløst. I de aller fleste tilfeller holder detmed et enkelt brev fra advokat, selv om han er aldri så vanskelig nå. Du har loven på din side om du må gå rettens vei, og det kommer til å bli mye dyrere for hans del da han også vil måtte dekke dine saksomkostninger.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Min eks og jeg var i omtrent samme situasjon som dere med hus under oppussing og samlivsbrudd. Jeg hyrte advokat - mitt lis beste investering! I tillegg til å få råd og hjelp til å finne beste løsning på hus, lån og ikke minst deling har jeg i tillegg vissheten om at alt gikk riktig for seg - det ble rikitig delt og jeg trenger ikke gå med bondeanger for at jeg ga for lite eller tok for mye! Og, huset ble solgt for en Ok pris og jeg kjøpte en nydelig leilighet jeg stortrivedes i. Og i tillegg traff jeg ett års tid senere mannen i mitt liv som jeg nå er gift med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå