Gjest Slørhalen Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Hei For to uker siden anskaffet jeg meg to slørhaler. De er de eneste fiskene jeg har. Til nå har det gått helt fint mellom de to; begge har spist, og de har stort sett holdt seg rundt hverandre. I dag har det imidlertid oppstått et problem. Den ene er bittelitt større enn den andre (1cm kanskje), og den har fullstendig tatt over alt. Begge gangene jeg har matet dem i dag, har den største jaget den minste bort fra maten, slik at den ikke har turt å svømme bort til maten for å spise igjen. Nå ser den minste veldig slapp ut, og da jeg la mat rett over den nettopp, orket den ikke en gang å svømme de få cm opp for å spise. Tenkte jeg skulle skille dem, vertfall slik at den minste får spise i fred. Men jeg har jo bare utstyr til en, så har ikke lyst til å måtte skille de permanent. Noen andre som har vært borti lignende, som kanskje vet årsak, og som har noen tips?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Hvor stort akvarie har du da? Det høres ut som de har for liten plass til å være to... En del fisker kan jo være ganske territoriale, slørhaler er vel ikke de værste, men med liten plass så kan jo de fleste bli litt for intime... Og mat får jo ofte fram det værste i dem... Min erfaring (har ikke erfaring med slørhaler, men en del andre forskjellige fisker) er at når en først blir hakket på så er det vanskelig å bli kvitt. Så jeg foreslår at du enten gir de større plass med flere gjemmesteder(og flere muligheter til å fore på flere steder), eller aller helst skiller de. Du kan jo gi bort den ene til noen, eller gi den tilbake til dyrebutikken kanskje...
Gjest Slørhalen Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Takk for svar! Jeg har en 15L bolle. (JA, bolle). Bare før folk hakker på meg for at jeg har det, må jeg legge til at jeg ikke hadde planer om å skaffe meg akvarium i det hele tatt, men at jeg fikk fisker som en gave, og derfor kjøpte en bolle.På dyrebutikken fikk jeg vite at det gikk fint med en slik bolle med to små slørhaler, siden jeg har pumpe. Så jeg stolte på det. Var først etter jeg hadde kjøpt alt at jeg fikk vite at man helst skal ha akvarium. Shoot me Jeg får prøve å skille de, mens jeg finner ut av hva jeg skal gjøre videre..
Nuith Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Tror at å putte 2 slørhaler i en 15 liters bolle og forvente at de skal være gode venner, er omtrent som å sperre 2 mennesker inne på et bøttekott og forvente at de aldri skal krangle. Du trenger minst Big Brother størrelse (=akvarium)
Gjest Slørhalen Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Takk for sarkasmen, den var virkelig nyttig! Om du hadde lest mitt andre innlegg, ville også du forstått hvorfor jeg kjøpte bolle og ikke akvarium. Hadde jeg fått skikkelig veiledning fra butikken hadde jeg selvfølgelig kjøpt et akvarium med en gang. Han som jobbet der kunne tydeligvis ikke noe mer enn det jeg kunne da jeg kjøpte det...
Gjest Cipheria Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 (endret) Gullfisk skal ha eit akvarium på minst 100liter, har du to eller fleire må du raskt opp i 200liter. Og du må ha fleire enn 1, då desse lever fleire saman. I ein så liten bolle er nok algenivået mest sannsynleg for høgt. Dess mindre "akvarium" du har, dess verre er det å oppretthalde eit stabilt bakteriemiljø. Akvarium skal alltid innkøyrast 4 veker (nokre meina 2- 3) før man kan ha fisk i (dannast riktig miljø). Det betyr at pumpa skal gå i vatnet. Dersom ikkje dette blir gjort, vil fiskane døy etter ca 2 veker pga for høgt nivå av nitrat. Når eg tenkjer meg om, så er det vel meir korrekt å skrive at mesteparten av fiskane døyr. Ein del mister interessa for akvarium då dei opplever at nesten alle fiskane døyr etter kort tid i det nyinnkjøpte akvariumet på 100liter. Bolle er heller ikkje bra for fisk. Slørhale er ein oppdrettsvariant som er avla på visse eigenskapar som gjer at den ikkje har det spesielt godt i seg sjølv. Vanlege gullfiskar er det beste å kjøpe. Trur dessverre ikkje det er så mykje du kan gjere her, anna enn å kanskje gi bort fisken dersom det ikkje er for seint. Men no veit du i alle fall litt meir om akvarium. Endret 5. august 2009 av Cipheria
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 Kriseløsnng til du får tak i et større kar: Rett på europris/nille/clas olson el, kjøp den største baljen du ser og oppi der med de. Svak helling på karet (smell en bok under el), og det gamle vannet/sanden osv oppi først. Ha en stor kopp på badet, og hver gang du er på do tømmer du oppi en kopp vann. Men er dette standard slørhale er nok det mest humane å avlive de og bruke bollen til kaktuser el.
Gjest Slørhalen Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Skal tilbake til dyrebutikken som anbefalte meg bollen i morgen, for å takke for den brede kunnskapen deres, og for å få tak i et akvarium. Takk for svar
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 7. august 2009 #9 Skrevet 7. august 2009 (endret) Heisann! Jeg har hatt slørhaler i bolle - gikk kjempefint. Har også hatt fisk i små akvarium, og i store. Har prøvd meg frem. Jeg vet at mange mener at fiskene skal være i et miljø som er mest mulig likt det deres art opprinnelig kom fra (Tangyanaka-sjøen (muligens stavefeil) for eksempel). Men, mitt poeng; om de mener det, kan de like gjerne la være å ha fisk, fordi man ikke vil oppnå det uansett hva man gjør. Mange mener også at du ikke kan vite at fisken har det bra selv om du ser at den spiser, gjør fra seg, svømmer rolig og fritt rundt osv. For slike mennesker vil alt være galt uansett hva du gjør. Eksempel: jeg hadde 10 tigerbarbeyngel i et lite akvarie på 20 liter, som skulle flyttes over i et større. Jeg ble truet med politianmeldelse for dyreplageri. Kan jo nevne at det var når de kom oppi den store tanken problemene startet. Min erfaring er at du heller ikke kan stole på dyrebutikkpersonell. Finn ut nøyaktig hva du skal ha, å gå og kjøp det. Ber du om råd, ta svaret du får med en klype salt. Og nei, jeg mener ikke at alle dyrebutikkansatte tar feil, men de fleste jeg har vært borti gjør det. Og kanskje du er heldig angående å "takke for servicen", men vær forberedt på at de gjerne ikke bryr seg. Nytt eksempel: jeg kjøpte inn masse fisk etter hjelp og råd fra en ansatt på en ren akvariebutikk (tanken var godt innkjørt). Det gikk jo som det gikk, fult rabalder i tanken, mange døde fisk, etc. Jeg dro tilbake til dyrebutikken, og nevnte dette for den ansatte. Som henviste meg til sjefen. Jeg sa da til sjefen at han kanskje burde gi de ansatte et lite lynkurs i hvilke fisker som passer sammen, etc. Svaret var at "fisken du kjøper her vil aldri få slike forhold i tanken din som der dens art opprinnelig har kommet fra, derfor er ikke det noe poeng". Har du hørt... Uansett; hva jeg har kommet frem til, er at du må prøve deg frem. Og finne ut hva som fungerer i din tank. Og, Tropehagen Zoo skal snart kjøre kampanje på akvarier. Om du kjøper, vær obs på at noen ganger er det underdimensjonerte pumper som følger med tanken. Men du, jeg vet det er veldig vanskelig å få til, men kan slørhalen din være gravid? Er den god og rund? Jeg hadde en fisk som var gravid da, og hun tok knekken på de andre i tanken, antakelig for å forhindre at de spiste yngelen. Dette var fisk som gikk helt fint sammen før fødselen nærmet seg. Var bare en tanke... Lykke til! Endret 7. august 2009 av ~Fantabulous_kitten~
Trillrund Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Synes det er tankeløst av noen å gi deg fisker hvis du ikke har akvarium fra før....
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 Jeg har hatt slørhaler i bolle - gikk kjempefint. Var det fint for deg eller fisken? Jeg vet at mange mener at fiskene skal være i et miljø som er mest mulig likt det deres art opprinnelig kom fra (Tangyanaka-sjøen (muligens stavefeil) for eksempel). Men, mitt poeng; om de mener det, kan de like gjerne la være å ha fisk, fordi man ikke vil oppnå det uansett hva man gjør. Virker som om du kan litt, men ikke har fått med deg det store bildet. Innsjøen du nevner har feks helt spesielle vannverdier. Det er overhodet ikke bra for disse fiskene å leve i vanlig springvann, selv om de kan overleve i det. jeg hadde 10 tigerbarbeyngel i et lite akvarie på 20 liter, som skulle flyttes over i et større. Jeg ble truet med politianmeldelse for dyreplageri. Kan jo nevne at det var når de kom oppi den store tanken problemene startet. Vel..... De ble vel større og mer aggressive - det er slik det fungerer Min erfaring er at du heller ikke kan stole på dyrebutikkpersonell. Finn ut nøyaktig hva du skal ha, å gå og kjøp det. Ber du om råd, ta svaret du får med en klype salt. Veldig enig! Nytt eksempel: jeg kjøpte inn masse fisk etter hjelp og råd fra en ansatt på en ren akvariebutikk (tanken var godt innkjørt). Det gikk jo som det gikk, fult rabalder i tanken, mange døde fisk, etc. Selv en godt innkjørt tank tåler dårlig å få masse fisker på en gang - det blir nitrittbombe. Jeg dro tilbake til dyrebutikken, og nevnte dette for den ansatte. Som henviste meg til sjefen. Svaret var at "fisken du kjøper her vil aldri få slike forhold i tanken din som der dens art opprinnelig har kommet fra, derfor er ikke det noe poeng". Merkelig svar - hva mente han med det? Til TS: Jeg anbefaler akvaforum for lesing om akvaristikk og de forskjellige fiskeartene. Kjøp ikke fisker på impuls eller fordi de er fine. Ansatte i dyrebutikken kan også komme med horrible anbefalinger - husk - de kan være ekspert på undulater eller hest - ikke fisk....... Sitt hjemme og finn ut hvilke fiskearter du liker, og undersølk om du kan tilby et godt hjem for dem, før du kjøper dem. (Noen akvariefisk blir DIGRE, og burde aldri vært i handelen, noen er veldig revirhevdende, de krever forskjellige vannverdier osv, osv.. At fiskene dør etter de har kommet hjem er oftere kjøpers feil enn dyrebutikkens.....)
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 Hei du som svarte på svarene mine, har noen motsvar til deg... Det jeg mente med at det gikk fint å ha dem i en bolle, er at jeg hadde disse to i flere år. Jeg fulgte ingen "regler" for stell av husdyr. Burde nok ha utdypet dette for TS, men hovedgrunnen jeg har kommet frem til ang. hvorfor man ikke skal ha bolle (bortsett fra størrelsen på bollen da, kan få dem rimelig store også), er at fisken ikke kan orientere seg i forhold til bakvegg etc, fordi de i en bolle ikke har noe slikt. Da faller hele argumentet med "slik de har det i vill tilstand" sammen, fordi de i vill tilstand heller ikke har noen "bakvegg" i havet sitt. Jeg har også vært inne på disse akvarieforumene, da jeg holdt aktivt på med akvarier, men kom frem til at det ofte var bortkastet tid (merk; ofte, IKKE alltid). For å dra det veldig langt: ingen hunder har det bra i bånd, fordi de opprinnelig stammer fra ulvene. Og når du spør om det gikk bra for meg eller fiskene, vel, man kan jo ikke akkurat spørre dem. Så hvordan akvariefolk egentlig bedømmer om fisken har det bra, er jo ikke helt lett å si, siden man ikke kan vurdere ut ifra fiskens oppførsel, lek, eller generelle helse (det man kan finne ut av da). Kommentaren min om Tangyanaka, var bare et eksempel på et ideal det ikke vil være mulig å oppdrive. All akvariefisk er jo ikke derfra heller da. Som sagt, et eksempel. Tigerbarbene rakk aldri å bli store. Hvorfor problemene startet når de kom over i en stor tank (som var godt innkjørt), vet jeg fortsatt ikke. Vannverdiene ble testet, ingenting galt med dem. Min teori er at det var det teritorielle instinktet som tok over. Men denne tanken skulle i utgangspunktet være stor nok for dem alle sammen. Derfor en slik tank ble satt opp. Jeg vet om nitrittbomber - er da ikke dum heller. Var ikke nitritt som spilte inn i dette tilfellet. Nei, hva han mente er ikke godt å si. Fikk aldri noe bra svar på det, selv om jeg poengterte for ham at jeg ikke fortalte ham dette for å få tilbake penger (mistenkte at det var grunnen til motviljen), men ville opplyse ham så ikke andre kunder ble feilinformert. TS: beklager at jeg har kuppet tråden din litt...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #13 Skrevet 9. august 2009 Apropos gullfisk: Her står det litt fakta om den. Bla at den kan bli 59 cm - det sier seg selv at den burde leve i et stort akvarium eller dam. Verdens eldste gullfisk ble 45 år - de kan mao bli ganske gamle om de får rett stell og ikke blir syk. Bolle er forbudt i Roma, og vil sikkert bli det i Norge også etterhvert. Akkurat som med hunder må man ta hensyn til størrelsen de får som voksen, og aktivitetsbehovet - dette er med å bestemme hvor stort kar fiskene minimum bør ha. Heller "for stort" enn for lite. Det er forskjell på "sofahunder" og jakthunder - leilighet i byen og hus på landet - ikke sant?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 9. august 2009 #14 Skrevet 9. august 2009 Også må du tenke på at selv om fiskene ofte kan tilpasse seg størrelsen på tanken slik at de ikke når den maxstørrelsen som står i fiskedatabaser, er det lurt å ta hensyn til dem, som gjest sier. Det aller lureste er egentlig når du på butikken ser en fisk du kunne tenkt deg, gå hjem og søk informasjon i fiskedatabaser (akvaforum hadde en bra en), og se om du fortsatt kunne tenkt deg den fisken. Men de som ga deg disse i gave, kom de bare hjem til deg med en pose med to slørhaler???
Gjest Cipheria Skrevet 10. august 2009 #15 Skrevet 10. august 2009 Heisann! Jeg har hatt slørhaler i bolle - gikk kjempefint. Flott, du hadde flaks. Dette forandrar ikkje at mesteparten døyr mykje tidlegare enn det dei ville gjort i eit akvarium. Har også hatt fisk i små akvarium, og i store. Har prøvd meg frem. Jeg vet at mange mener at fiskene skal være i et miljø som er mest mulig likt det deres art opprinnelig kom fra (Tangyanaka-sjøen (muligens stavefeil) for eksempel). Men, mitt poeng; om de mener det, kan de like gjerne la være å ha fisk, fordi man ikke vil oppnå det uansett hva man gjør. Man vil fint kunne etterlikne biotopen om man vil. Kva får deg til å sei at man ikkje kan det? Bruk riktige planter o.l, ha riktig temperatur og hardheit på vatnet, så får du ein tilnærma biotop. Min erfaring er at du heller ikke kan stole på dyrebutikkpersonell. Finn ut nøyaktig hva du skal ha, å gå og kjøp det. Ber du om råd, ta svaret du får med en klype salt. Og nei, jeg mener ikke at alle dyrebutikkansatte tar feil, men de fleste jeg har vært borti gjør det. Og kanskje du er heldig angående å "takke for servicen", men vær forberedt på at de gjerne ikke bryr seg. Det er som regel slik at dyrebutikkeigarane er opptatt av å ha ein lønnsam bedrift. Det går ikkje alltid overeins med godt dyrehald. Folk vil bruke minst mogleg pengar på dyra, og driter i om det har det optimalt eller ikkje. Vil du ikkje selje gullfisk i bolle, går kunden til neste butikk. Å lese seg opp på dyra ein skal ha seg, bør man gjere uansett kva type det er snakk om- pinnedyr eller hund. Du er sjølv ansvarleg å tileigne deg informasjon slik at du kan gi dyret ditt det beste livet mogleg. Som du har nemnt, har akvaforum eit ganske bra fiskeoppslag. Det står ganske oversiktleg kva hardheit, temp og storleik på tank fiskane treng. Det jeg mente med at det gikk fint å ha dem i en bolle, er at jeg hadde disse to i flere år. Jeg fulgte ingen "regler" for stell av husdyr. Burde nok ha utdypet dette for TS, men hovedgrunnen jeg har kommet frem til ang. hvorfor man ikke skal ha bolle (bortsett fra størrelsen på bollen da, kan få dem rimelig store også), er at fisken ikke kan orientere seg i forhold til bakvegg etc, fordi de i en bolle ikke har noe slikt. Da faller hele argumentet med "slik de har det i vill tilstand" sammen, fordi de i vill tilstand heller ikke har noen "bakvegg" i havet sitt. Lyset blir brote på ein unaturleg måte i ein bolle i forhold til eit akvarium. Viktigaste argumentet er nok storleiken. Gullfiskane skal ha store akvarium, og store boller er dyrare enn tilsvarande akvarium. Når anbefalt storleik er 100L, så skjønar eg ikkje at enkelte kan finne på å putte dei i bolle. I tillegg er det mykje vanskelegare å oppretthalde eit stabilt miljø i ein liten bolle. Jeg har også vært inne på disse akvarieforumene, da jeg holdt aktivt på med akvarier, men kom frem til at det ofte var bortkastet tid (merk; ofte, IKKE alltid). For å dra det veldig langt: ingen hunder har det bra i bånd, fordi de opprinnelig stammer fra ulvene. Meir bortkasta enn KG? Ganske greitt å henge på slike forum, man får plukka opp litt info her og der. Mange har hatt fisk lenge, og har derfor ein del erfaringar. Og når du spør om det gikk bra for meg eller fiskene, vel, man kan jo ikke akkurat spørre dem. Så hvordan akvariefolk egentlig bedømmer om fisken har det bra, er jo ikke helt lett å si, siden man ikke kan vurdere ut ifra fiskens oppførsel, lek, eller generelle helse (det man kan finne ut av da). Når dei oppfører seg slik som ts sine, så er det kanskje teikn på mistrivsel.. Tigerbarbene rakk aldri å bli store. Hvorfor problemene startet når de kom over i en stor tank (som var godt innkjørt), vet jeg fortsatt ikke. Vannverdiene ble testet, ingenting galt med dem. Min teori er at det var det teritorielle instinktet som tok over. Men denne tanken skulle i utgangspunktet være stor nok for dem alle sammen. Derfor en slik tank ble satt opp. At du ikkje veit årsaka, betyr ikkje at du kan velje den årsaka som passar best med bodskapen din. Det kan vere ein heilt anna grunn til at det ikkje gjekk bra.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 10. august 2009 #16 Skrevet 10. august 2009 GODE argumenter for å IKKE bruke bolle: -Som nevnt over, lyset brytes på feil måte -alt for liten plass (selv om "slørhalene" kanskje ikke blir like store som "ordentlige" gullfisk, og i tillegg har en ganske begrenset bevegelse rett og slett på grunn av en ofte ganske grotesk avl, så blir de store nok til at en bolle blir alt for liten) -vanskelig å holde et stabilt miljø med stabile vannverdier, slik at fiskene ofte lever på grensen av det de tåler hele tiden (det var mange som overlevde konsentrasjonsleirene, men det betyr ikke at de hadde det bra...) -For liten overflate i forhold til vannvolum---> kan bli for lite oksygen (noen gang reagert på at fiskene dine har "vaket" mye i overflaten uten noen åpenbar grunn?) -En rund form skal visstnok tulle med hodet til fisken, det blir ingen kanter e.l å forholde seg til -Fisken får ingen steder der den kan gjemme seg. I et vanlig akvarie har man gjerne en bakvegg (med noen unntak) som ikke er gjennomsiktig og som sammen med planter og steiner skaper noen skyggepartier som fiskene kan "søke ly" i... - Vanskelig å få til pumpe o.l som ikke blir for overdimensjonertt/underdimensjonert eller skaper merkelige strømmer i vannet... Så da er det jo like greit å kjøpe et akvarie... (og når det gjelder akvarieforum/nettakvarie osv: Det er ikke så dumt å kikke innom av og til, men man må selvfølgelig tilpasse det man lærer til sitt bruk. Ofte blir det som sies der en slags ekstrem fasit. Men man skal ikke tilpasse så mye til sitt bruk at det går på dyrevelferden løs...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå