Gå til innhold

Hvilke rettigheter har vi i forhold til arv nå som vi er gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på om vi bør tegne egne testamenter, eller om det "holder" at vi er gift, i tilfelle noe skulle skje?

Dette er oss:

- jeg er 22, han er 27

- vi har et barn på 1 år sammen

- han har 1 datter på 5 år fra et tidligere forhold

- vi ble gift i juli 09

- vi har selveierleilighet, hvor vi begge står som kjøpere, men lånet står kun på ham. Verdien på leiligheten er ca 1.3, vi har huslån på 1.25 mill.

- ingen av oss hadde noe da vi ble sammen, alt av innbo osv har vi kjøpt sammen, men dette finnes det jo selvfølgelig ikke noe bevis på.

- vi har tegnet livsforsikringer på hverandre, 1 mill på hver

Så, hva vil skje dersom en av oss faller bort? Tenker da spesielt på at lånet står på ham, selv om vi begge står som eiere på kjøpskontrakten.

Og i forhold til innbo? Jeg har vært student hele tiden mens vi har vært sammen, og har dermed bidratt med 30.000-100.000 i året de 5 årene vi har vært sammen. Han har tjent ca 350.000 i de årene. Dermed er det jo naturlig for den som skal dele boet vårt, vil gå ut fra at innboet er hans, på en måte?

Eller er det ikke slik det fungerer i det heletatt?

Er veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten testamente vil hans to barn få 1/3 hver, du vil få den siste 1/3 dersom han dør.

Dersom du dør, får deres felles barn 2/3, han får 1/3.

Forsikringer utbetales til den den er tegnet til fordel for.

Skrevet

Jeg ville laget et testamente som i hvertfall garanterer dere muligheten til å bo i boligen deres om noe skulle skje.

Skrevet

Får ikke vår felles datter noe dersom han dør? Eller mente du at 2/3 deles på vårt barn og hans barn, mens jeg får 1/3?

Og hvordan løses det da i forhold til leiligheten? Må jeg kjøpe ut barna, som da eier 2/3 av halvparten? Er det en selvfølge at jeg eier halve leiligheten, når jeg står oppført på kjøpskontrakten, men ikke er deleier i lånet?

Lurer også på hvordan vi skal gå fram for å lage et testamente; går ut fra at det må godkjennes av en jurist?

Skrevet
Får ikke vår felles datter noe dersom han dør? Eller mente du at 2/3 deles på vårt barn og hans barn, mens jeg får 1/3?

Og hvordan løses det da i forhold til leiligheten? Må jeg kjøpe ut barna, som da eier 2/3 av halvparten? Er det en selvfølge at jeg eier halve leiligheten, når jeg står oppført på kjøpskontrakten, men ikke er deleier i lånet?

Lurer også på hvordan vi skal gå fram for å lage et testamente; går ut fra at det må godkjennes av en jurist?

Dere er gift, da arver du 1/4 (som er minimum 4G) av hans andel og barna 2/3. Din arv skal trekkes fra før barna får sin arv. Den resterende 1/3 kan han testamentere fritt og kan derved testamentere den til deg. Du kan sitte i uskiftet bo hvis hans særkullbarn eller deres verge godkjenner det. Hvis de ikke godkjenner det så må du skifte med dem.

I tilfelle en av dere dør mens dere er unge så lønner det seg å ha en forsikring som den gjenlevende ektefellen får, forsikring lønner seg uansett forøvrig. Hvis den ene ektefellen dør tidlig i ekteskapet så er den gjenlevende såpass ung ennå at sjansen er større for at vedkommende vil treffe en ny og inngå ekteskap igjen. Da kan det lønne seg å skifte med barna med en gang ved hjelp av forsikringssummen istedet for å sitte i uskiftet bo. Hvis du gifter deg igjen senere når du sitter i uskiftet bo så må du skifte med barna og da er forsikringssummen en del av boet som det skal skiftes av.

Skrevet

Et testamente må ikke godkjennes av en jurist, men det må undertegnes av to myndige vitner. Disse vitnene må være tilstede samtidig, og se på at begge dere to undertegner av fri vilje. Vitnene kan ikke være personer som blir tilgodesett i testamentet.

Google "gjensidig testamente" og du får opp mange gode utkast som ulike foretak/organisasjoner har utarbeidet.

Jeg ville løst problemet med huset ved hjelp av forsikringspengene. Dere vil vel ikke berøve hans særkullsbarn sin farsarv?

Dersom du står som eier i kjøpekontrakten antar jeg at du også er tinglyst som eier? Det er det som er avgjørende.

Innboet blir regnet som felleseie. Ektefeller har automatisk felleseie når de ikke har avtalt annet i ektepakts form. Det man har med seg inn i ekteskapet kan kreves tatt ut som skjevdelingsmidler ved skilsmisse, men den bestemmelsen brukes vanligvis når det dreier seg om eiendeler som har større verdi.

Skrevet

Som jeg skrev får de to barna da 1/3 hver.

(Må forresten rette litt på mitt innlegg, jfr. gjest over her. Du får kun 1/4 uten testamente, men han kan øke dette til 1/3 med testamente. Barna får resten.)

For eierforhold i leiligheten så er det faktisk avtale som gjelder. I utgangspunktet ser man på hvem som ha hjemmel (tinglyst rett til boligen), men underliggende avtaler som ikke er i samsvar med dette kan bli tatt hensyn til om de sannsynliggjøres.

Testamenter må ikke godkjennes av jurist, men det kan være greit om dere er usikre på hvordan dere skal formulere dere. Det viktigste er at formalkravene oppfylles, herunder vitner etc.

Gjest Gjest_Billie_*
Skrevet
Lurer litt på om vi bør tegne egne testamenter, eller om det "holder" at vi er gift, i tilfelle noe skulle skje?

Dette er oss:

- jeg er 22, han er 27

- vi har et barn på 1 år sammen

- han har 1 datter på 5 år fra et tidligere forhold

- vi ble gift i juli 09

- vi har selveierleilighet, hvor vi begge står som kjøpere, men lånet står kun på ham. Verdien på leiligheten er ca 1.3, vi har huslån på 1.25 mill.

- ingen av oss hadde noe da vi ble sammen, alt av innbo osv har vi kjøpt sammen, men dette finnes det jo selvfølgelig ikke noe bevis på.

- vi har tegnet livsforsikringer på hverandre, 1 mill på hver

Så, hva vil skje dersom en av oss faller bort? Tenker da spesielt på at lånet står på ham, selv om vi begge står som eiere på kjøpskontrakten.

Og i forhold til innbo? Jeg har vært student hele tiden mens vi har vært sammen, og har dermed bidratt med 30.000-100.000 i året de 5 årene vi har vært sammen. Han har tjent ca 350.000 i de årene. Dermed er det jo naturlig for den som skal dele boet vårt, vil gå ut fra at innboet er hans, på en måte?

Eller er det ikke slik det fungerer i det heletatt?

Er veldig takknemlig for svar!

Det var noen blandede forklaringer her. For å rydde opp:

Dere eier 50% av leiligheten hver. Dette er ifølge avtalen/kontrakten dere har. At bare han står på lånet i banken betyr ikke noe.

Hvorvidt innboet er hans eller ikke bestemmer dere selv. Egentlig så er det slik at den som har kjøpt det eier det. Men dere bestemmer jo selv om dere har felleseie eller særeie.

Per deffinisjon så arver dere slik:

Hvis DU dør:

Mannen din arver 1/4 av det du etterlater deg.

Barnet ditt arver 2/3 av det du etterlater deg.

Det som da er igjen kan du testamentere som du vil.

Ettersom DU ikke har noen barn fra før (særkullsbarn) kan han sitte i uskiftet bo. Dvs. bli boende i leiligheten dere hadde sammen. Han trenger ikke kjøpe ut noen.

Hivs HAN dør:

Du arver 1/4 av det han etterlater seg.

Barna hans (uansett hvor mange han har) arver 2/3 av det han etterlater seg (disse 2/3 skal deles på antall barn).

Som deg så kan han testamentere det som da er igjen.

Fordi HAN har særkullsbarn (barn han ikke har med deg) så kan du kun sitte i uskiftet bo hvis dette barnet (eller verge) godtar det. Dvs. at du kan risikere å måtte kjøpe ut barnet. Hva barnet skal ha? Taksten på leiligheten delt på 2 (=din manns halvpart av leiligheten) - og så den delen av de 2/3 som dette barnet skulle arve. Skjønner?

Det er bra at dere har livsforsikring som gir utbetaling som gjør at du har råd til å kjøpe ut særkullsbarn. Og som også gjør at dere begge (hvis den andre skulle dø) har råd til å fortsette å betale på boliglånet alene.

Skrevet
Det var noen blandede forklaringer her. For å rydde opp:

Dere eier 50% av leiligheten hver. Dette er ifølge avtalen/kontrakten dere har. At bare han står på lånet i banken betyr ikke noe.

Hvorvidt innboet er hans eller ikke bestemmer dere selv. Egentlig så er det slik at den som har kjøpt det eier det. Men dere bestemmer jo selv om dere har felleseie eller særeie.

Per deffinisjon så arver dere slik:

Hvis DU dør:

Mannen din arver 1/4 av det du etterlater deg.

Barnet ditt arver 2/3 av det du etterlater deg.

Det som da er igjen kan du testamentere som du vil.

Ettersom DU ikke har noen barn fra før (særkullsbarn) kan han sitte i uskiftet bo. Dvs. bli boende i leiligheten dere hadde sammen. Han trenger ikke kjøpe ut noen.

Hivs HAN dør:

Du arver 1/4 av det han etterlater seg.

Barna hans (uansett hvor mange han har) arver 2/3 av det han etterlater seg (disse 2/3 skal deles på antall barn).

Som deg så kan han testamentere det som da er igjen.

Fordi HAN har særkullsbarn (barn han ikke har med deg) så kan du kun sitte i uskiftet bo hvis dette barnet (eller verge) godtar det. Dvs. at du kan risikere å måtte kjøpe ut barnet. Hva barnet skal ha? Taksten på leiligheten delt på 2 (=din manns halvpart av leiligheten) - og så den delen av de 2/3 som dette barnet skulle arve. Skjønner?

Det er bra at dere har livsforsikring som gir utbetaling som gjør at du har råd til å kjøpe ut særkullsbarn. Og som også gjør at dere begge (hvis den andre skulle dø) har råd til å fortsette å betale på boliglånet alene.

Tusen takk for oppklarende svar! Men forresten; hvor mye er det egenlig å arve, når lånet vårt er ca akkurat like stort som lånet på leiligheten? Vi har ingen store verdier, verken ny bil eller store summer i fond (10.000 hver ca).

Det jeg ser for meg dersom han dør, er at leiligheten blir solgt. Da må jo lånet betales ned først, og da vil vi sitte igjen med feks 40.000. Det er da denne summen som skal deles på 2, siden halvparten er mitt, og så skal barna ha 2/3 av resten? Pluss at barna da eier 2/3 av halvparten av innboet vårt?

Skrevet
Tusen takk for oppklarende svar! Men forresten; hvor mye er det egenlig å arve, når lånet vårt er ca akkurat like stort som lånet på leiligheten? Vi har ingen store verdier, verken ny bil eller store summer i fond (10.000 hver ca).

Det jeg ser for meg dersom han dør, er at leiligheten blir solgt. Da må jo lånet betales ned først, og da vil vi sitte igjen med feks 40.000. Det er da denne summen som skal deles på 2, siden halvparten er mitt, og så skal barna ha 2/3 av resten? Pluss at barna da eier 2/3 av halvparten av innboet vårt?

I og for seg så arver dere jo gjeld her. Det er derfor det er viktig med livsforsikringen.

Leiligheten MÅ ikke bli solgt. Dere har jo livsforsikring. Hvis han dør så vil jo hans livsforsikring kunne dekke hans andel av utgiftene til lånet, det å kjøpe ut hans særkullsbarn og du vil kunne beholde leiligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...