Gjest Coarvi Skrevet 6. august 2009 #41 Skrevet 6. august 2009 (endret) Ærlig talt, Yvonne. Jeg har hatt et meget godt inntrykk av deg fra tidligere tråder og diskusjoner, men etter denne begynner jeg virkelig å lure. Må innrømme at jeg faktisk hadde trodd langt bedre om deg. Ja da var det jammen ikke mye som skulle til for å endre dine inntrykk. Jeg synes jo det var et greit spørsmål og jeg ble litt nysgjerrig etterhvert jeg og - særlig siden han ikke har fått dette reisestipendet tidligere. Men sånne ting endrer seg jo raskt (prisene de tar utgangspunkt i altså). Jeg er forøvrig sjeleglad for reisestipendet jeg, selv om det bare dekker en hjemreise for meg i.l.a. skoleåret. Jeg er fra Finnmark og skal studere ved UiA så for min del utgjør reisestipendet en del lapper i måneden. Og jeg skal være såpass ego å innrømme at jeg foretrekker å få de 3-4 ekstra hundrelappene i måneden fremfor å bare kanskje få en eller to ekstra hundrelapper i måneden (som sikkert hadde vært resultatet om reisestipendet hadde blitt kuttet helt ut og som kompensasjon hadde alle studenter fått litt ekstra). Vi som bor langt unna studiestedet HAR jo faktisk mye større utgifter til reising enn de som bor en togtur unna. Greit, vi er voksne og burde kunne betale dette selv, men dette stipendet gis jo bare til de under 25, og jeg har forståelse for at en student på 19 gjerne vil hjem til jul. Menmen, jeg forstår prinsippet til de som mener at reisestipend er noe tull, og kan egentlig være enig (sett bort fra at jeg vil ha de pengene selv). Reisestipendet mitt går uansett ikke til den ene hjemreisen (som koster meg 5000) jeg har i året - den er det pappa som må betale uansett! Endret 6. august 2009 av Nigo-san
Rosalie Skrevet 6. august 2009 #42 Skrevet 6. august 2009 Til sistemann: Man velger selv å flytte til andre enden av landet, og da får man ta ekstrakostnadene med det selv. Enten man er 19 eller 29 år.
Sia444 Skrevet 6. august 2009 #43 Skrevet 6. august 2009 Til sistemann: Man velger selv å flytte til andre enden av landet, og da får man ta ekstrakostnadene med det selv. Enten man er 19 eller 29 år. Nå er det jo ikke slik at alle steder har de studiene en har lyst til å ta heller da. Og en må da kunne få lov til å studere det en vil og samtidig ha lyst til å reise hjem en gang i blant.
Rosalie Skrevet 6. august 2009 #44 Skrevet 6. august 2009 Nå er det jo ikke slik at alle steder har de studiene en har lyst til å ta heller da. Og en må da kunne få lov til å studere det en vil og samtidig ha lyst til å reise hjem en gang i blant. Ja, men det er valg man tar. Og det er da ingen som nekter noen å reise hjem selv om de ikke får reisestipend!
Gjest Cynthia Skrevet 6. august 2009 #46 Skrevet 6. august 2009 Hvis det er så vanvittig viktig å finne ut av dette, er det vel bare å kontakte Lånekassen og spørre hva denne forskjellsbehandlingen skyldes? De kan garantert svare bedre enn oss.
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #47 Skrevet 6. august 2009 Hvis det er så vanvittig viktig å finne ut av dette, er det vel bare å kontakte Lånekassen og spørre hva denne forskjellsbehandlingen skyldes? De kan garantert svare bedre enn oss. Vel, jeg bare spurte her inne i tilfelle noen hadde opplevd noe liknende. SÅ viktig er det ikke at jeg trenger å kontakte dem, min nysgjerrighet har i grunn blitt tilfredstilt. Har uansett fått såpass gode svar at jeg ikke finner det nødvendig. Mvh Yvonne
Gjest Coarvi Skrevet 7. august 2009 #48 Skrevet 7. august 2009 Til sistemann: Man velger selv å flytte til andre enden av landet, og da får man ta ekstrakostnadene med det selv. Enten man er 19 eller 29 år. Selvfølgelig, men jeg regner med at reisestipendet gis med tanke på at studenter ikke skal la avstand ha for mye å si ved valg av studiested. Det ville jo vært svært negativt for Norge om alle studenter skulle valgt studiested nærmest hjemmet sitt (og dertil vært urettferdig for oss nordpå fordi de på østlandet har MYE mer å velge blant i sitt nærområde enn vi har). Nå har jeg valgt å ta en utdanning sørpå fordi kvaliteten på den er mye høyere enn det som er "nærmest" mitt hjemsted (80 mil). Det er en utdanning som kommer til å gi meg bra jobb og høy lønn, som igjen gjør at jeg kommer til å betale tilbake i form av høyere skatter når jeg en gang blir eldre. Jeg kunne selvfølgelig valgt en utdanning nordpå innen et fagfelt med nada interesse, men jeg tror altså at Norge også ønsker at vi skal kunne flytte på oss for å skaffe oss den beste utdanninga for våre interesser. Derfor synes jeg at reisestipend ikke er meningsløst - den er der for å gi like muligheter, slik at økonomi ikke skal spille en stor rolle når man velger studiested. At det faktisk ikke fungerer sånn i praksis er nå en annen sak, 4000 ekstra i.l.a. et skoleår er tross alt såpass lite at jeg håper de færreste gir døyta i de pengene når de velger studiested...
Rosalie Skrevet 7. august 2009 #49 Skrevet 7. august 2009 Selvfølgelig, men jeg regner med at reisestipendet gis med tanke på at studenter ikke skal la avstand ha for mye å si ved valg av studiested. Det ville jo vært svært negativt for Norge om alle studenter skulle valgt studiested nærmest hjemmet sitt (og dertil vært urettferdig for oss nordpå fordi de på østlandet har MYE mer å velge blant i sitt nærområde enn vi har). Nå har jeg valgt å ta en utdanning sørpå fordi kvaliteten på den er mye høyere enn det som er "nærmest" mitt hjemsted (80 mil). Det er en utdanning som kommer til å gi meg bra jobb og høy lønn, som igjen gjør at jeg kommer til å betale tilbake i form av høyere skatter når jeg en gang blir eldre. Jeg kunne selvfølgelig valgt en utdanning nordpå innen et fagfelt med nada interesse, men jeg tror altså at Norge også ønsker at vi skal kunne flytte på oss for å skaffe oss den beste utdanninga for våre interesser. Derfor synes jeg at reisestipend ikke er meningsløst - den er der for å gi like muligheter, slik at økonomi ikke skal spille en stor rolle når man velger studiested. At det faktisk ikke fungerer sånn i praksis er nå en annen sak, 4000 ekstra i.l.a. et skoleår er tross alt såpass lite at jeg håper de færreste gir døyta i de pengene når de velger studiested... Da burde man også argumentere for differensiert lån og stipend alt etter hvor man velger å studere. Et lite rom i bofellesskap i Oslo koster det samme å leie som en tre-roms leilighet på Rena. Men det er ingen som maser opp om at det er urettferdig at de som studerer på Rena får det samme i lån og stipend som de som studerer i Oslo - nettopp fordi man velger studiested selv. Men med én gang man nevner reisestipendet skriker folk opp om at det er urettferdig å fjerne det for da kommer man seg ikke hjem til jul etc. At en student i Oslo må bruke anslagsvis 10 - 15.000 kr mer på bolig pr studieår enn en som studerer i mer grissgrendte strøk, må man visst bare regne med...
Gjest Coarvi Skrevet 7. august 2009 #50 Skrevet 7. august 2009 Da burde man også argumentere for differensiert lån og stipend alt etter hvor man velger å studere. Et lite rom i bofellesskap i Oslo koster det samme å leie som en tre-roms leilighet på Rena. Men det er ingen som maser opp om at det er urettferdig at de som studerer på Rena får det samme i lån og stipend som de som studerer i Oslo - nettopp fordi man velger studiested selv. Men med én gang man nevner reisestipendet skriker folk opp om at det er urettferdig å fjerne det for da kommer man seg ikke hjem til jul etc. At en student i Oslo må bruke anslagsvis 10 - 15.000 kr mer på bolig pr studieår enn en som studerer i mer grissgrendte strøk, må man visst bare regne med... Vel, jeg er helt enig i at det er urettferdig, og i prinsippet kunne jeg gjerne argumentert for det og (hvis jeg først skulle gidde å argumentere så utrolig mye mer for reisestipendet). Det ER urettferdig at man på mange studiesteder nesten må bruke hele studiestøtten på husleie, det er ikke bare urettferdig, det er vanvittig. Dog synes jeg det er en bedre løsning å faktisk bygge flere studentboliger, enn å nødvendigvis øke støtten til de som bor i de større studiebyene. Og bare så det er sagt, i praksis er jeg egentlig enig i at reisestipend er noe tull, for det er umulig å gjøre dette økonomisk rettferdig for alle, og jeg tviler på at reisestipend avgjør noe som helst for studentene. Men prinsippet med reisestipend forstår jeg, og jeg synes ikke "man har valgt det selv" er noe godt argument for hvilke stipend og hva slags støtte som skal gis. Man kan jo si det samme om utenlandsstudenter - de har valgt det selv og fortjener ikke mer støtte enn oss som studerer i Norge. Likevel synes jeg mange av de har tatt et valg som faktisk er ganske lurt og bra for Norge, og derfor fortjener de mer støtte - slik at flere oppmuntres til å ta det samme valget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå