gumman Skrevet 6. august 2009 #21 Skrevet 6. august 2009 Det er den, men når den er så minimal i forskjell blir det for meg litt prinsippet. Bare fordi han bor 10 meter lenger unna enn meg så får han reisestipend? Det virker helt corny for meg. By all means, jeg unner ham det, og det er ikke det saken handler om. Mvh Yvonne Er det virkelig snakk om TI meter? Slik at dere er naboer/et hus mellom dere?
Gjest Coarvi Skrevet 6. august 2009 #22 Skrevet 6. august 2009 Det er den, men når den er så minimal i forskjell blir det for meg litt prinsippet. Bare fordi han bor 10 meter lenger unna enn meg så får han reisestipend? Det virker helt corny for meg. By all means, jeg unner ham det, og det er ikke det saken handler om. Mvh Yvonne Ja, men hvordan mener du at de skal beregne det da? At alle i Akershus ikke skal få stipend uansett? Et eller annet system MÅ de jo ha uansett, og da vil noen falle utenfor. Hva mener du løsninga skulle vært for at det ikke skulle være corny? Hjemreisen koster jo faktisk 20kr ekstra for han pr vei også, så det ER jo en forskjell! Her er reglene for reisestipend, hvis noen skulle lure: Er du 25 år eller yngre (født i 1984 eller senere) og må flytte hjemmefra for å ta utdanning, kan du få reisestipend. Reisestipend blir regnet mellom hjemstedet ditt i Norge (folkeregistrert adresse) og lærestedet Reisestipendet er et tilskudd til to tur-retur-reiser i løpet av studieåret En egenandel på 2 010 kroner blir trukket fra Maksimalt reisestipend er 7 000 kroner for et helt studieår
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #23 Skrevet 6. august 2009 (endret) Ja, men hvordan mener du at de skal beregne det da? At alle i Akershus ikke skal få stipend uansett? Et eller annet system MÅ de jo ha uansett, og da vil noen falle utenfor. Hva mener du løsninga skulle vært for at det ikke skulle være corny? Hjemreisen koster jo faktisk 20kr ekstra for han pr vei også, så det ER jo en forskjell! Her er reglene for reisestipend, hvis noen skulle lure: Er du 25 år eller yngre (født i 1984 eller senere) og må flytte hjemmefra for å ta utdanning, kan du få reisestipend. Reisestipend blir regnet mellom hjemstedet ditt i Norge (folkeregistrert adresse) og lærestedet Reisestipendet er et tilskudd til to tur-retur-reiser i løpet av studieåret En egenandel på 2 010 kroner blir trukket fra Maksimalt reisestipend er 7 000 kroner for et helt studieår Eneste grunnen til at det koster mer for han er fordi han bor i en annen del av Akerhus, vi bor i hver vår del, hvor de har annet sonesystem. Dette er blodig urettferdig for ham selvsagt, men det er jo ikke spørsmålet her, dette sone systemet er uansett under vurdering, og blir det slik man tror det blir, så vil jeg måtte ut med like mye som han veldig snart. Regner man i km bor vi ca like langt unna Oslo, og ca like langt unna Kristiansand. Jeg har ikke vanskeligheter for å forstå at man må sette en grense, men det er da vitterlig ikke gratis for meg å komme meg hjem heller? De 20 kronene tar jeg uansett "inn" på den bussen jeg må ta hjemover, så veldig ulikt er det strengt tatt ikke. Man burde regne det på km, men jeg synes uansett det blir litt for dumt når det skiller meter. Mvh Yvonne Endret 6. august 2009 av Yvonne
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. august 2009 #24 Skrevet 6. august 2009 Det blir vel litt som på grunnskolen da, at alle som bor over en (småskolen) eller tre ("storskolen"/utrinnet) får gratis skoleskyss. Da spiller det ikke noen rolle om du bor 2950 meter fra skolen, ett sted må de sette grensen. I Akershus er det jo så uhorvelig mange takstsoner at den forskjellen dere opplever faktisk kan være tilstede.
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #25 Skrevet 6. august 2009 (endret) Det blir vel litt som på grunnskolen da, at alle som bor over en (småskolen) eller tre ("storskolen"/utrinnet) får gratis skoleskyss. Da spiller det ikke noen rolle om du bor 2950 meter fra skolen, ett sted må de sette grensen. I Akershus er det jo så uhorvelig mange takstsoner at den forskjellen dere opplever faktisk kan være tilstede. Disse takstsonene vil snart opphøre om forslaget som ligger på bordet nå går gjennom, slik at jeg får en like dyr reise som ham, da vi bor like langt unna Oslo sånn sett. Det synes jeg bare er rett og rimelig, bare så det er sagt, likt skal være likt. Jaja, jeg har ikke tenkt til å sitte her og krangle og virke som jeg urimelig, by all means, man bør sette en grense, jeg bare synes den lille forskjellen er så liten at for meg blir det litt feil. Som dere har rett til å være uenig med meg, har jeg rett til å være uenig med dere. Vil bare føye til at han aldri har fått reisestipend før, men plutselig i år fått det. Og Wadjet: jeg som har vært aktiv i politikken har ikke problemer med å forstå det rent politisk sett, at man må sette grenser og alt det der, jeg bare synes det er underfundig, det virker bare så vanvittig rigid. Jeg skal dog ikke være så smålig at jeg ikke unner den jeg er mest glad i det. Til neste år er han uansett for gammel, så han får nyte de 100-kronene mens han kan. Mvh Yvonne Endret 6. august 2009 av Yvonne
gumman Skrevet 6. august 2009 #26 Skrevet 6. august 2009 Disse takstsonene vil snart opphøre om forslaget som ligger på bordet nå går gjennom, slik at jeg får en like dyr reise som ham, da vi bor like langt unna Oslo sånn sett. Det synes jeg bare er rett og rimelig, bare så det er sagt, likt skal være likt. Mvh Yvonne Kanskje de endrer det når dette har trådt i kraft da. Men Lånekassen kan jo ikke ta utgangspunkt i noe som kanskje/mest sannsynlig/muligens endres?
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #27 Skrevet 6. august 2009 (endret) Kanskje de endrer det når dette har trådt i kraft da. Men Lånekassen kan jo ikke ta utgangspunkt i noe som kanskje/mest sannsynlig/muligens endres? Nei, jeg har ikke sagt noe på det heller, og får bare håpe det gjør det for de som kommer etter meg. Med bussbillett har jeg dog like dyr reise som ham. Nåvel, sånn får det bare være. Mvh Yvonne Endret 6. august 2009 av Yvonne
Noli Skrevet 6. august 2009 #28 Skrevet 6. august 2009 Ehm, synes det er merkelig å bli så kranglete for 100 kr. Men det jeg lurer på er hvordan du mener systemet burde fungere hvis de ikke skulle være så "rigide" da? De kan liksom ikke ha en ca-grense heller.
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #29 Skrevet 6. august 2009 Ehm, synes det er merkelig å bli så kranglete for 100 kr. Men det jeg lurer på er hvordan du mener systemet burde fungere hvis de ikke skulle være så "rigide" da? De kan liksom ikke ha en ca-grense heller. Det var et spørsmål, ikke noe annet, det er ikke 100 kr jeg snakker om heller, noe jeg presiserte i mitt førsteinnlegg. Ærlig talt vet jeg ikke, men jeg synes like regler burde fungere for alle, f. eks at alle som bodde like langt unna Oslo, fikk likt med reisestipend. I likhet med meg i fjor, fikk hadde han ikke rett på reisestipend i fjor. Jeg lurer egentlig på hva som har forandret seg fra i fjor til i år. Nåvel, jeg har ikke tenkt til å krangel på disse 100 kr, men jeg skulle gjerne likt å se deres begrunnelse enkelt og greit. Må jo være lov å spørre uten at man får slengt etter seg at man er smålig, lite forståelsesfull eller what not? Mitt innlegg var kun ment som undering på en praksis jeg ikke helt klarer å forstå. Det må da være lov? Mvh Yvonne
gumman Skrevet 6. august 2009 #30 Skrevet 6. august 2009 Men ta denne situasjonen: X bor 50 km utenfor Oslo. Dit går det buss hver dag siden det er et tettbygd strøk/by om du vil. Y bor også 50 km utenfor Oslo, men her er det mindre bebyggelse og Y må benytte en annen transportform som er dyrere. Altså bor de begge 50 km unna Oslo, men for X koster det 300 kr i måneden å komme seg fra a til b, mens Y betaler 600 kr. Synes du likevel de skal få det samme i reisestipend? JA, dette er satt litt på spissen, men du skjønner kanskje da hvorfor ordningen er sånn som den er?
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #31 Skrevet 6. august 2009 Men ta denne situasjonen: X bor 50 km utenfor Oslo. Dit går det buss hver dag siden det er et tettbygd strøk/by om du vil. Y bor også 50 km utenfor Oslo, men her er det mindre bebyggelse og Y må benytte en annen transportform som er dyrere. Altså bor de begge 50 km unna Oslo, men for X koster det 300 kr i måneden å komme seg fra a til b, mens Y betaler 600 kr. Synes du likevel de skal få det samme i reisestipend? JA, dette er satt litt på spissen, men du skjønner kanskje da hvorfor ordningen er sånn som den er? Da det faktisk er dårligere forbindelse for mitt vedkommende, er det faktisk slik at jeg må ut med penger til drosje hver søndag om jeg vil noe sted, da det i motsetning til hos ham, ikke går buss hos meg. Det går også sjelden buss lørdager. Eventuelt må jeg gå i over 1 time, noe som gjerne er lite fristende for mitt vedkommende når det er -20 ute og du skal drasse med en stor koffert etter besøk. Er det da rettferdig at jeg ikke skal få reisestipend? Faktisk er bussforbindelsene hans veldig mye bedre, selv må jeg både ta tog og buss, og selv om toget går, så er det ikke selvsagt at bussen går. Jeg er nødt til å ta bussen fra og til toget for å komme meg hjem. Siden vi begge er studenter som bor i en annen by, blir vi nødt til å dra hjemover søndager for å rekke skolen mandag. Og siden vi ikke har mulighet til å reise hjem til våre foreldre før fredag pga studier, og dette tar 5 timer én vei, blir det for snaut å måtte reise tilbake til Kr.Sand igjen lørdagen, ergo blir vi ofte nødt til å reise søndager. Og hvem har størst regning når det gjelder å komme seg noe sted? Det blir faktisk meg, fordi en drosje koster ihvertfall 100 kr til stasjonen. Og selv om man kan sykle, så er det svært lite praktisk med en stor koffert. Mvh Yvonne
gumman Skrevet 6. august 2009 #32 Skrevet 6. august 2009 Poenget her var at det er dyrere for en enn den andre å reise selv om de bor nøyaktig like langt utenfor Oslo - derfor blir det forskjellsbehandling. OT: Hvorfor må du reise hjem i helgene? Jeg skjønte ikke hva du mente med det at du må hjem fredag og søndag og alt det der. Enden på visa er at Lånekassen gir ulikt reisestipend når det er forskjell på hvor mye man må betale for å komme seg til og fra studiested. Er det billigere for deg enn han å reise så er det sånn. Og jeg bor ikke akkurat i verdens navle jeg heller, bare så det er sagt. Jeg vet godt hvordan det er når det er knotete å komme seg til og fra steder, men jeg skjønner ikke hvorfor du krangler på disse 50 kronene. Et sted må Lånekassen sette en standard.
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #33 Skrevet 6. august 2009 (endret) Poenget her var at det er dyrere for en enn den andre å reise selv om de bor nøyaktig like langt utenfor Oslo - derfor blir det forskjellsbehandling. OT: Hvorfor må du reise hjem i helgene? Jeg skjønte ikke hva du mente med det at du må hjem fredag og søndag og alt det der. Enden på visa er at Lånekassen gir ulikt reisestipend når det er forskjell på hvor mye man må betale for å komme seg til og fra studiested. Er det billigere for deg enn han å reise så er det sånn. Og jeg bor ikke akkurat i verdens navle jeg heller, bare så det er sagt. Jeg vet godt hvordan det er når det er knotete å komme seg til og fra steder, men jeg skjønner ikke hvorfor du krangler på disse 50 kronene. Et sted må Lånekassen sette en standard. Vel, siden jeg er student og har full timeplan hele uka er det ikke bare for meg å dra hjem til mine foreldre midt i uka, noe som det sikkert også er for andre studenter. Ønsker jeg å dra hjem, må jeg hjemover i helga. Jeg krangler som sagt ikke på 50 kr, jeg bare lurer, det må da være lov? Og det blir jo ikke billigere for meg enn for ham, det er jo hele poenget. At jeg stille spørsmål og lurer på praksisen og tankegangen betyr jo ikke at jeg vil være vanskelig? Er det virkelig så ille at man stiller seg kritisk til noe? Mvh Yvonne Endret 6. august 2009 av Yvonne
Rosalie Skrevet 6. august 2009 #34 Skrevet 6. august 2009 Men har du ikke flyttet ut fra foreldrene dine, da? Hvorfor skal du da være der hver helg? I såfall er jo det ditt valg å bruke tid og penger på å besøke de. Reisestipendet beregnes så vidt jeg vet ut fra hvilken kommune man bor i, og billigste reisemåte til kommunesentrum i kommunen. For øvrig syns jeg reisestipendet for høgre utdanning er noe stort tull. Det er voksne mennesker som jo selv velger å flytte vekk fra hjemstedet for å studere. Øk heller stipend og lån for alle studenter.
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #35 Skrevet 6. august 2009 Men har du ikke flyttet ut fra foreldrene dine, da? Hvorfor skal du da være der hver helg? I såfall er jo det ditt valg å bruke tid og penger på å besøke de. Reisestipendet beregnes så vidt jeg vet ut fra hvilken kommune man bor i, og billigste reisemåte til kommunesentrum i kommunen. For øvrig syns jeg reisestipendet for høgre utdanning er noe stort tull. Det er voksne mennesker som jo selv velger å flytte vekk fra hjemstedet for å studere. Øk heller stipend og lån for alle studenter. Ja, jeg har flyttet fra mine foreldre, i likhet med kjæresten min. Jeg har absolutt ikke tenkt til å besøke dem hver helg, hvor har jeg skrevet at jeg skal det? Jeg vil dog allikevel synes det er koselig å besøke dem en gang i blant for å holde kontakten. Og jeg er forøvrig helt enig med deg, jeg ville foretrukket et økt stipend/lån for alle studenter, så alle kan få gode av det, jeg bare undrer meg enkelt og greit. Men jeg bare lurer, sånn uten å mene det som krangel eller noe slik, men du skriver; Reisestipendet beregnes så vidt jeg vet ut fra hvilken kommune man bor i, og billigste reisemåte til kommunesentrum i kommunen. Mener man da utifra den kommunen man er folkeregistert i, eller utifra den kommunen man bor i under studietida? Mvh Yvonne
Rosalie Skrevet 6. august 2009 #36 Skrevet 6. august 2009 (endret) Fra studiested til folkeadressert kommune Endret 6. august 2009 av Wadjet
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #37 Skrevet 6. august 2009 Fra studiested til folkeadressert kommune Okay, takk, greit med en avklaring. Jaja, jeg får takke for alle innlegg da, jeg har om ikke annet blitt litt klokere, selv om man nødvendigvis ikke sier seg enig i alt. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #38 Skrevet 6. august 2009 (endret) Ærlig talt, Yvonne. Jeg har hatt et meget godt inntrykk av deg fra tidligere tråder og diskusjoner, men etter denne begynner jeg virkelig å lure. Må innrømme at jeg faktisk hadde trodd langt bedre om deg. Endret 6. august 2009 av Nigo-san
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #39 Skrevet 6. august 2009 (endret) Ærlig talt, Yvonne. Jeg har hatt et meget godt inntrykk av deg fra tidligere tråder og diskusjoner, men etter denne begynner jeg virkelig å lure. Må innrømme at jeg faktisk hadde trodd langt bedre om deg. Jeg beklager om jeg virker trangsynt, men meningen bak innlegget var å spørre fordi jeg lurte, fordi jeg ikke skjønte, og kanskje har jeg virket mer krass en hva som er ment, og det beklager jeg. Uansett, er det ikke menneskelig å kunne spørre om man lurer på noe? Blir man ikke mer trangsynt om man lar være å stille spørsmål? Jeg har selvsagt ikke problemer med å forstå at det finnes regler, det har jeg full forståelse for, og derfor ser jeg heller ingen grunn til å være smålig og klage. Kjæresten min fortjener de 100 kr, og det har jeg alltid ment. Mvh Yvonne Endret 6. august 2009 av Nigo-san
Gjest Elfrida Skrevet 6. august 2009 #40 Skrevet 6. august 2009 Jeg skjønner deg godt jeg, Yvonne. Det er vel nærmest ingen som har irritert meg mere enn Lånekassa. Grr!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå