Anglofil Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 (endret) Bare så det er sagt: dette handler ikke om at jeg er misfornøyd med at jeg får lån fra lånekassen, tvert i mot, jeg er svært takknemlig. Så, over til saken. Min kjære og jeg har søkt fullt stipend og lån. Vi satt og sendte inn søknadene sammen, og vi skrev ingenting ulikt i våre søknader, søkte om det samme, men allikevel må si jeg reagerte en smule da min kjære fikk innvilget et stipend på den nette sum av 50 kr semesteret. Det høres jo tullete ut at jeg reagerer, og det er det kanskje også, men det er litt av prinsippet jeg er opptatt av her. Bare så det ikke er noen misforståelser, han får altså 50 kr i stipend i semesteret uavhengig av hvordan det går med eksamener, og vi begge vil få en del av studielånet omgjort til stipend når vi står på eksamene etter semesterets slutt. Så, hvorfor er det slik? For meg er 100 kr ikke all verden, men jeg bare reagerer på forskjellsbehandlingen, om enn så liten den er. Han mener han har fått reisestipend, men hvorfor får ikke jeg det da? Begge skal vi bo sammen i Kristiansand under studietiden, hvor vi skal studere, og begge har vi foreldre som bor i Akershus. Avstandsmessig er den like stor for meg å reise hjem til mine foreldre, som for han å reise hjem til sine foreldre. Hva er da greia? Jeg spør mest i nysgjerrighet, for jeg synes dette virker bare merkelig. Mvh Yvonne Endret 5. august 2009 av Yvonne
Antagonist Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Lånekassen driver jo ikke med forskjellsbehandling, så her må det jo ha skjedd en feil et sted dersom det ikke er reisestipendet som er forskjellig.
Anglofil Skrevet 5. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2009 Lånekassen driver jo ikke med forskjellsbehandling, så her må det jo ha skjedd en feil et sted dersom det ikke er reisestipendet som er forskjellig. Nei, jeg tror ikke de driver med det heller, jeg bare forstår ikke helt hvorfor nå. Vi begge er registrert som borteboere (jeg for første gang fra dette semesteret, han fra før) bare så det er sagt. Mvh Yvonne
Glitnir Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Og dere er begge folkeregistrert i Akershus? Det kan jo også være at det er ulike priser (i Lånekassens registre) på å komme seg hjem fra Kristiandsand til ulike deler av Akershus.
Gjest Linselusa Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Hvis du ikke mener det er forskjellsbehandling så kan du kanskje utelukke det i tittel på tråd ? Ikke forskjellsbehandling, heller en feil som nevnt over. Du får vel ta kontakt med Lånekassen ? Forskjellsbehandling er jo et ord man bruker i heller sære situasjoner, og det er neppe en del av praksisen til Lånekassen.
Gjest D-shol Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 (endret) Kommer det an på foreldres inntekt når man er kommet så langt? Hørtes innmari rart ut, men tror nok det er reisestipendet som gjør det. Synes det hele er latterlig, jeg får 200,- og kommer meg ikke lenger enn halvveis hjem for det. Endret 5. august 2009 av D-shol
Anglofil Skrevet 5. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2009 Og dere er begge folkeregistrert i Akershus? Det kan jo også være at det er ulike priser (i Lånekassens registre) på å komme seg hjem fra Kristiandsand til ulike deler av Akershus. Ja, vi er begge folkeregistert i Akershus. Tja, altså, det koster 20 kr mer for ham enn for meg én vei om man reiser fra Oslo, da bussen fra Kr.Sand går til Oslo, og det er lik pris for oss begge. For meg går det uansett ikke helt opp i opp men. Mvh Yvonne
Anglofil Skrevet 5. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. august 2009 Kommer det an på foreldres inntekt når man er kommet så langt? Hørtes innmari rart ut, men tror nok det er reisestipendet som gjør det. Synes det hele er latterlig, jeg får 200,- og kommer meg ikke lenger enn halvveis hjem for det. Foreldrene hans tjener ca. det samme, om ikke mer enn mine foreldre.(..) Uansett, ja, sikkert reisestipendet som gjør det, men føles liksom litt "urettferdig", selv om det ikke er mange kronene det er snakk om. Blir litt på prinsippet for meg. Mvh Yvonne
Anglofil Skrevet 5. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2009 Hvis du ikke mener det er forskjellsbehandling så kan du kanskje utelukke det i tittel på tråd ? Ikke forskjellsbehandling, heller en feil som nevnt over. Du får vel ta kontakt med Lånekassen ? Forskjellsbehandling er jo et ord man bruker i heller sære situasjoner, og det er neppe en del av praksisen til Lånekassen. Jeg tror ikke lånekassen har for vane å drive forskjellsbehandling, det var det jeg mente, men akkurat i dette tilfellet mener jeg det er forskjellsbehandling, så derfor har jeg ikke tenkt til å endre tittel. Og dette er et ganske sært tilfelle spør du meg.(..) Mvh Yvonne
Noli Skrevet 5. august 2009 #10 Skrevet 5. august 2009 Hjemreisestipendet er vel det eneste der foreldrenes inntekt har betydning når man holder på med høyere utdanning?
Anglofil Skrevet 5. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 5. august 2009 Hjemreisestipendet er vel det eneste der foreldrenes inntekt har betydning når man holder på med høyere utdanning? Antagelig, men jeg skjønner ikke helt det, da mine foreldre ikke tjener akkurat fett, og ihvertfall ikke noe mer enn foreldrene til kjæresten min. Mvh Yvonne
Gjest fdfd Skrevet 5. august 2009 #12 Skrevet 5. august 2009 Hjemreisestipendet er vel det eneste der foreldrenes inntekt har betydning når man holder på med høyere utdanning? Nei, foreldres inntekt har absolutt ingen betydning når du er i høyere utdanning, heller ikke for reisestipend.
Rosalie Skrevet 6. august 2009 #13 Skrevet 6. august 2009 Helt sikkert reisestipendet. Og det beregnes ut fra antall kilometer fra studiested til folkeadressert adresse.
Gjest Coarvi Skrevet 6. august 2009 #14 Skrevet 6. august 2009 Jepp, det er reisestipendet som utgjør forskjellen, og den beregnes utifra folkereg. adresse, og de kilometerne i forskjell kan utgjøre noen kroner. Så nei, de bedriver ikke forskjellsbehandling, men et utgangspunkt må jo systemet ha, og da er det enklere for dem å telle kilometer enn å fysisk se på søknadene og tenke "hmm, her er det et kjærestepar som begge er fra akershus, da må de få samme stipend".
gumman Skrevet 6. august 2009 #15 Skrevet 6. august 2009 Som andre har nevnt her - det er reisestipendet. Søsteren min fikk 100 kr mer enn meg i stipend fordi hun bor i Trondhjem og jeg bor i Bergen.
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 6. august 2009 (endret) Jeg synes allikevel det er rimelig spesielt, da det i km ikke er veldig mye lenger til han altså, det er ikke snakk om mange metrene. Nei, jeg forstår at man ikke kan se på om folk er kjærestepar eller ikke, det er IKKE det jeg reagerer på, jeg reagerer heller på at forskjellen mellom oss faktisk er svært minimal, og ergo synes jeg det er spesielt.(..) Én ting er om han hadde hatt folkeregistrert adresse i Bodø og jeg i Oslo, og vi begge hadde studert i Kr.Sand, da forstår jeg godt forskjellen. Her er den dog svært minimal. Mvh Yvonne Endret 6. august 2009 av Yvonne
gumman Skrevet 6. august 2009 #17 Skrevet 6. august 2009 Mulig forskjellen er minimal, men det er en forskjell. Forskjellen i reisestipend er minimal den også da, etter min mening.
Anglofil Skrevet 6. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 6. august 2009 (endret) Mulig forskjellen er minimal, men det er en forskjell. Forskjellen i reisestipend er minimal den også da, etter min mening. Det er den, men når den er så minimal i forskjell blir det for meg litt prinsippet. Bare fordi han bor 10 meter lenger unna enn meg så får han reisestipend? Det virker helt corny for meg. By all means, jeg unner ham det, og det er ikke det saken handler om. Mvh Yvonne Endret 6. august 2009 av Yvonne
Rosalie Skrevet 6. august 2009 #19 Skrevet 6. august 2009 Jeg trodde faktisk at du som har drevet med politikk i så mange år klarte å skjønne dette her, jeg...
Rosalie Skrevet 6. august 2009 #20 Skrevet 6. august 2009 For øvrig sakset fra Lånekassens sider: Er du 25 år eller yngre (født i 1984 eller senere) og må flytte hjemmefra for å ta utdanning, kan du få reisestipend. •Reisestipend blir regnet mellom hjemstedet ditt i Norge (folkeregistrert adresse) og lærestedet •Reisestipendet er et tilskudd til to tur-retur-reiser i løpet av studieåret •En egenandel på 2 010 kroner blir trukket fra •Maksimalt reisestipend er 7 000 kroner for et helt studieår •Er du over 25 år (født før 1984), får du reisestipend bare hvis du studerer i land utenfor Norden •Reisestipendet blir automatisk beregnet når du søker om stipend eller lån
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå