Gå til innhold

Hvor mye skal vi bruke på gave?

Anbefalte innlegg

Gjest Bryllupsgjest
Skrevet

Jeg og samboeren min skal i bryllup til et vennepar og er usikker på hvor mye vi skal bruke på gave. Dette er ikke kjempenære venner, og vi er kun invitert i kaffen. Har en annen venninne som også skal dit (alene) og hun har brukt 500 kr på gaven. Hun er dog invitert i middagen også.

Noen ideer folkens? Blir takknemmelig for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kanskje brukt 500,- siden dere er to. Kommer litt an på hva jeg hadde funnet. Hadde brukt omtrent dobbelt så mye om jeg var bedt til middag :)

Gjest antigartner
Skrevet

Enig både med D-shol og gjest rett over meg. Ingen av disse summene blir "helt feil", og det går som regel fint an å finne en ok gave i det prisleiet.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Enig i at beløp på ca 500 er ok når dere bare er invitert til kaffe. Jeg pleier vanligvis å gi 1000 til venner (som par), har imidlertid aldri bare vært invitert til kaffe og er sterk motstander av denne gruppen gjester så hadde det heller ikke i eget bryllup.

Gjest kaffegjest
Skrevet

Jeg pleier gi ca 750,- sammen med mannen min når vi er invitert kun til kaffen, og ca 1000,- når vi er invitert til hele bryllupet.

Gjest Bryllupsgjest
Skrevet

Takk for svar folkens! :)

Vi hadde tenkt rundt 500, så tror vi går for det. Fint å få bekreftet at vi ikke er helt på jordet.

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

Har alltid hørt at man skal gi omtrent det kuverten koster i bryllup. Så jeg som er alene og skal i kaffe på lørdag synes det blir veldig kjipt med kr 250. Hadde tenkt 500 fra meg alene...

Gjest antigartner
Skrevet (endret)
Har alltid hørt at man skal gi omtrent det kuverten koster i bryllup. Så jeg som er alene og skal i kaffe på lørdag synes det blir veldig kjipt med kr 250. Hadde tenkt 500 fra meg alene...

En byllupsgave er da ikke en "betaling" for bevertningen en får. Jeg skjønner ikke hvor den tommelfingerregelen kommer fra, og har aldri hørt om dette før jeg begynte å lese her på forumet.

Er det brudeparet som prioriterer høykostnadsbryllup verdt en finere gave enn det brudeparet som avholder budsjettbryllup?

Satt på spissen: Ville du gitt en "budsjettgave" til noen av dine nærmeste venner dersom de har et budsjettbryllup? ...Og samtidig gitt en grisedyr gave til en fjern, og kanskje til og med usympatisk, fetter som du sjelden møter, men som har invitert de 160 "nærmeste" til gallabryllup på en staselig herregård for flere tusen kroner per kuvert?

Endret av antigartner
Skrevet (endret)

Man kan da ikke vite hvor mye hver kuvert koster, så det blir vel litt vanskelig. Dessuten varierer det veldig hva en kuvert inkluderer. Hvis kuverten inkluderer lokalleie, skal da brudeparet ha dyrere gave enn hvis lokalleie betales for seg selv? Og hva med alkoholen?

Uansett så kan jeg ikke tenke meg at det koster mer enn 200 pr kaffegjest-kuvert (med mindre det inkluderer alkohol).

TS: 500 kr er nok greitt her siden det er "fjerne" venner. Vil tro at de fleste kaffegjest-parene kommer til å gi mellom 500 og 1000 kr.

Endret av Jade
Skrevet

Rundt 500 fra et par når man er bedt til kaffen høres fin-fint ut. :)

Skrevet
Rundt 500 fra et par når man er bedt til kaffen høres fin-fint ut. :)

:Nikke:

Skrevet

500kr til venner og 1000kr til familie er det som er vanlig i min krets.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...