Gå til innhold

kattunge som fanger og spiser mark !

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en 5 mnd gammel kastrert han katt som graver etter og finner mark som han tar med inn i gangen og spiser eller samler på... har har hatt mange der i løpet av noen timer.

hvordan får jeg han til å slutte med dette ???

er det farlig for han å spise mark ??

jeg har 3 katter til men ingen av de gjør dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke tro det er farlig for ham å spise mark. Det er nok bare mest ekkelt for deg som må se på. Vår katt kom hjem og ville vise frem stålormen han hadde fanget, men vi fikk heldigvis stoppet ham i døra. Da rigget han seg til utenfor stuevinduet isteden, og spiste den der. :spy: Kan ikke si vi så noen tegn til at han ble dårlig av det, det var vel heller jeg som fikk den reaksjonen. ;)

Skrevet

hehe ja er gla det "bare" er mark og ikke orm..

da tror jeg ville blitt gal...

men er ekkelt for folk å komme inn i gangen her å

møte på halvspiste hauger med mark...

jeg tar meg en tur ut i gangen flere ganger i timen men han klager likevell å hamstre... vet ikke hva det er med han jeg ;)

godt å høre han ikke blir syk av det da.

han spiser godt av foret sitt så skulle ikke tro han trengte noe annet..

Skrevet (endret)

Ja, jeg kjente litt på min mer hysteriske side da han troppet opp med ormen, og jeg var definitivt ikke publikum mens han spiste den.

De gjør som de vil de små tassene, og han høres jo unektelig veldig søt og morsom ut også. Om man ser bort fra at det er ekkel mark han har bestemt seg for å spare på. :ler: Du får lære ham så godt som mulig, og bare holde øye med ham mtp om han blir dårlig av det. Jeg vil tro at han kaster opp av seg selv om det ikke er bra for ham, evt viser tegn til å bli slapp. Men så mye rart de smaker på, av mus, fugl, frosk og orm (*grøss*), så vil jeg tro han tåler meitemark fint. :)

Jeg tror forresten ikke det de fanger selv nødvendigvis erstatter vanlig fôr. Pusen vår hadde både spist godt av sin vanlige mat, og knasket i seg en liten fugl, noen timer før han fant ormen. Jeg vil tro det bare er rovdyrinstinktene i ham som glimter til. Det er heldigvis lenge mellom de gangene han er heldig med fangsten. :)

Lykke til med oppdragelsen. :fnise:

Endret av Imogen
Skrevet

hei

joda han er unektelig søt når han kommer inn

full i jord på snuta og rundt munn

og er kjempe iverig på å vise meg fangsten...

selvfølgelig er det den hvite katten som har fått denne

fine hobbyen :)

Skrevet

Det er vel nærmest umulig å lære katter å ikke fange dyr, det er et av de mest grunnleggende instinktene de har. Bare vent, om noen måneder kommer den inn med mus og fugl :) Men du kan jo hindre den i å gå inn utenfor din kontroll - vi har ikke katteluke eller noen dør som står åpen, og katten vår spiser derfor ofrene sine utendørs.

Gjest ~VanDora~
Skrevet

Oi oi, nå har jeg jammen meg en misunnelig samboer som virkelig kunne tenkt seg den katta di :P

Han elsker å fiske og drømmen må jo være om han bare kunne finne mark i gangen istedenfor å grave dem opp selv :fnise:

Jeg for min del er glad katten vår ikke har klart å fange noe annet enn fluer ;)

Skrevet
Det er vel nærmest umulig å lære katter å ikke fange dyr, det er et av de mest grunnleggende instinktene de har. Bare vent, om noen måneder kommer den inn med mus og fugl :) Men du kan jo hindre den i å gå inn utenfor din kontroll - vi har ikke katteluke eller noen dør som står åpen, og katten vår spiser derfor ofrene sine utendørs.

Ja, det var dét jeg mente, at hun kunne forsøke å lære den at den ikke får ta det med seg inn. Selve jaktinnstinktene får vi nok ikke gjort noe med, nei. :)

Skrevet

Ville aldri prövd å l'rt en katt å slutte å jakte engang.

Det er en del av å väre katt, en del av deres instinkt - la dem holde på

Skrevet

Bare litt ekstra proteiner? hehe. Beitemakk er jo uansett bare "lagd av" jord? Eneste de spiser, så tviler på det er noe farlig med de. :)

Skrevet

neida

har ingen planer om å stoppe jaktinstinktene..

men er vell ikke ned i jorda de vell.. hehe

han sitter å følger med på fugler og fanger fluer og biller.

vi har katteluke så han kommer seg inn med det han har fanget. vil ikke

stenge den siden vi har 4 katter.

men til vinteren så får han jo ikke fanget mere mark og håper han

har glemt det til neste år :)

hehe ja kanskje vi skal begynne å dra på fisketur :)

post-26694-1249552798_thumb.jpg

Gjest ~VanDora~
Skrevet

Plutselig skjønner jeg deg veldig godt Tigerpus, katta mi kom nettopp inn med en spell levende fugl og slapp`n løs :S

Det va første gangen jeg har sett henne fange noe i det hele tatt, så litt gledeshyl var blandet inn med resten av mine fådentingenforgudsskyldut hyl..

Skrevet

hehe joda ser deg for meg.. ligner kanskje meg innimellom :)

mamman til småpusene kommer gjerne inn med levende fugler.. den største er en skjære da trodde jeg 101 var ute.. det bråkte utrolig masse på gangen å der drar kattemor med seg en diger fugl inn gjennom katteluka som flakser og kakler noe helt forferdelig.. alle andre kattene forsvant på sekundet.. de 2 minste inn under senga. til og med gamlekatta på 13 år skygga banene da :)

desverre så hadde hun ødelagt den så mye at vi måtte avlive pippippen.

gamle katta kom gjerne inn med halvdøde mus og slapp de sånn at vi måtte være musefangere. men han legger de fra seg på gårdsplassen nå :)

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

nå fikk jeg lyst på katt jeg også:) hvor skaffer mann?:)

Gjest ~VanDora~
Skrevet

Veldig enkelt å sk seg katt, for enkelt!

Står avertert i avisene der de gis bort..

Når du har skaffet deg katt bør du merke den med chip eller tattovering i øret :)

Skrevet

alt for lett å få katt :/

tenk grundig gjennom det først. husk at de blir nesten 20 år !!!

Skrevet

Dyrebeskyttelsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...