Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gnuffisen
Skrevet

En venn av meg sendte meg en episode av GG, men får ikke spilt den av siden den er en rar fil?

Hva er en rar fil sånn generelt?

Skrevet
En venn av meg sendte meg en episode av GG, men får ikke spilt den av siden den er en rar fil?

Hva er en rar fil sånn generelt?

http://www.rarlab.com/ og hent winrar, som er et program for å pakke ut eller lage arkiv med .rar filer. Rar filer er en type filarkiv som blant annet gjør filene mindre alt ettersom hvilken type det er når de er pakket/arkivert.

Gjest En gjest
Skrevet
http://www.7-zip.org/

7Zip kan også pakke ut rar-filer. Og er (i motsetning til winrar) gratis

Jepp, 7Zip er et enkelt, gratis og fleksiblet program alle bør ha. Ikke minst fordi det pakker ut mange filformater, så slipper en å sitte med en haug komprimeringsprogrammer. Jeg har likevel oppdaget en begrensning: Hvis en skal pakke ut en video som er pakker og delt opp i flere rar-filer ved hjelp av winrar, så må en og også pakke ut igjen winrar, med 7zip får del bare pakket ut del-fil nr. 1. Da vil winrar også sette delene sammen igjen til en helhet.

Dessuten er winrar gratis de første 40 dagene, og skal en bare pakke ut en fil så er det jo ikke noe problem.

Skrevet

Hvis du laster ned winrar over en side med torrents (nevner ikke hvilke av hensyn til KGs ønsker), så kan du bypasse sperren på at du kun får bruke software i en prøvetid.

Hvis du bruker ubuntu, kan du selv aktivere unrar-nonfree, du må bare godta at du bruker noe du egentlig skulle betalt for. Det samme gjelder for andre versjoner av linux. Bare nevner det.

Skrevet
Hvis du laster ned winrar over en side med torrents (nevner ikke hvilke av hensyn til KGs ønsker), så kan du bypasse sperren på at du kun får bruke software i en prøvetid.

Hvis du bruker ubuntu, kan du selv aktivere unrar-nonfree, du må bare godta at du bruker noe du egentlig skulle betalt for. Det samme gjelder for andre versjoner av linux. Bare nevner det.

Er vel mye enkler å bare laste ned noe som er gratis og lovlig i utgangspunktet. Med torrents og crack kan du aldri være 100% sikker på er ren for malware.

Gjest En gjest
Skrevet
Er vel mye enkler å bare laste ned noe som er gratis og lovlig i utgangspunktet. Med torrents og crack kan du aldri være 100% sikker på er ren for malware.

Enig, jeg brukte noe "crackware" fra slike sider for 10l år siden, men tør ikke mer, en vet aldri hvilke hensikter de som har lagt programvaren har. Nettet har blitt litt mer kynisk siden den gang.

Jeg ser på sida til Winrar at programmet koster 30 euro, det er det verdt hvis en skal bruke det en del.

Ja, 7zip er gratis, men den har i alle fall en begrensninig, som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Men hvis en klarer seg med den så er det et kjempegodt program.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...