Gå til innhold

Hvor ofte skal katter ha mat?

LamaLover

Anbefalte innlegg

Jeg føler katten vår er sulten hele tiden, i hvert fall så maser den om føde mange ganger om dagen.

Jeg tenker liksom at det er logisk at den får mat når jeg lager meg mat, men igjen så kan det hende dette blir litt mye? (3-4 ggr om dagen)

Den er nemlig ganske tykk, men jeg vil jo ikke at den skal gå rundt sulten heller.

Så hvor mange ganger gir dere deres normalt slanke katter fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katter styre matinntaket selv. Spiser som regel litt om gangen. Mine katter har maten fremme hele dagen. Fyller på ca 1 gang til dagen, annenhver dag alt ettersom. Hvis katten din er veldig overvektig bør du rådføre med vetrinær ang maten, kan den ha innvollsormer?? du kan få i dyrebutikken mat som er beregnet for katter som har lett for og legge på seg. Kan være at katten din spiser for lite om gangen og liker og spiser når det passer den og ikke deg. Se bak på tørrforet hvor mye mat katten skal ha, alder osv. Sett fram skålen og se om ikke pus er mer fornøyd dag. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~VanDora~

Våre katter har alltid hatt mat døgnet rundt og de fleste kattene våre har vært normalvektige :)

Unntaket var en skikkelig gomons jeg hadde, men han ble skikkelig bortskjemt på alle måter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe.... you are not alone! :fnise: Katter skal ha tilmålt dagsrasjon i henhold til alder og aktivitet. Men sånn funker det sjeldent i virkeligheten er min erfaring.

Vi har gammel kastrert hankatt og den har tørrfor i skåla si til enhver tid. Kun Whiskas m. kjøttsmak. Det er det eneste han skal ha her i verden, rent bortsett fra den "ferskmaten" han sper på selv. (Fugl og mys..) Om det ikke er mat i skåla hans til enhver tid, så gnager han høl i skallen på oss alle og er ei sånn plage at vi blir gale.

Når det er sagt så er det sjeldent at vi fyller opp skåla mer enn en gang om dagen. Omtrent 100g tørrfor. Og da spiser han ikke opp alt på en dag. Det kan virke som om han bare vil være sikker på at det ER noe i skåla hans, sånn i tilfelle.

Forøvrig vil han ikke ha noe annet, ikke reker, ikke kokt fisk, ikke kylling... ikke noe som helst. Meget sær skapning det der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om katten er overvektig så finnes det fòr for det. Men da må du vel til spesialforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurepusen

Katten min har mat stående så hun kan forsyne seg når hun vil. Hun er innom med jevne mellomrom og tar noen jafs før hun vandrer ut igjen. Våtfor får hun en gang om dagen ved middagstid for da slipper vi tiggingen ved matbordet, hun kan klokken og vet når det er middag. :)

Ellers så henger hun ved kjøleskapet når det er dårlig vær ute og hun kjeder seg, trøstespising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattene mine har fri tilgang til for, de gangene de har fått mat tidvis, altså 2-4 ganger om dagen har de lagt på seg fordi de spiser en god del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

I utgangspunktet skal katten ha tørrfor stående fremme hele tiden. Foret tilpasses alder/kastrering og liknende - spør i dyrebutikken. Mine kastrerte går på kastratfôr. For innendørskatter finnes det for som heter indoor med mindre kalorier. Katter er småspisere, det vil si at de spiser litt og litt, men ofte. 3-4 ganger om dagen er i alle tilfeller alt for skjeldent for en katt.

Slankemat, samt rasjonering av mat, skal bare gjøres i samråd med veterinær. Er det veterinær som har sagt at katten er overvektig? Kastrerte hanner er ofte litt rundere, uten at det er noe feil med det hvis katten fortsatt er frisk og rask. I skjeldene tilfeller har jeg sett meget overvektige katter, dette har alltid vært kastrerte hankatter som går inne. Og veldig ofte skyldes det at eier gir annen mat enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har alltid tørrfor framme. Han ble for tynn i vår, så er for tiden på "fete"-kur med ekstra kalori-rikt for.Er inne noen ganger i løpet av dagen og tar seg noen jafser før han må ut igjen. Han får hermetikk eller noe annet "snop" ( ingenting er såååååå godt som pizzaskorper eller brødskive med leverpostei...) til kvelden når han kommer inn for å legge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler opp riktig mengde tørrfor om morgenen, har det i en liten boks, og porsonerer ut i løpet av dagen.

Jeg bor sånn til at jeg er avhengig av å ha litt kontroll på henne, og når jeg gjør det på denne måten stikker hun oftere innom enn hvis hun hadde mulighet til å "gafle innpå" store mengder for så å være ute i 15 timer..

Nå er det enkelt (som oftest) å få henne inn til kvelden, for da er det bare å riste på tørrforboksen, så kommer hun i fullt sprang! :ler:

I tillegg til Royal Canin tørrfor, får hun ca 1/2 porsonspose våtfor til "middag", og da er hun like rørende lykkelig hver gang.

Selv synes jeg hun er bittelitt rund, men veterinæren sa at det var pelsen som gjorde at hun ser sånn ut.. (høflig veterinær :jepp:).

Om vinteren skifter jeg til et magrere for, for ellers vet jeg ikke hvordan hun hadde sett ut. En veldig matglad katt m.a.o.

Jeg anbefaler å kjøpe slankefor og måle opp riktig mengde, for tykke katter er ikke bra, og ikke pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten å hundene har mat frame helle dagen, men de spiser ikke før kvleden noen av dem, å ikke overvektinge noen av dem, også får dem middags rester vist det er noe til overs da, hehe tørfor er roalkannin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to katter da, og det er bare den ene som har "vektproblemer". Jeg antar det er fordi den nesten aldri tør å gå ut, og fordi den alltid spiser opp maten den får i tillegg til den som den andre katten ikke spiser opp.

Den normalvektige katten har nesten ingen tenner mer og derfor spiser den bare blautmat. Men det funker ikke å bare gi DEN blautfôr og den andre tørrfôr, så da får den overvektige katten også blatfôr.

Det er derfor jeg lurer på hvor ofte og hvor mye som er vanlig for katter i og med at slikt blautfôr ikke bare kan stå fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å gi den katten som har dårlige tenner våtfor, anbefaler jeg at du legger tørrfor i bløt i vann (la det stå noen timer, gjerne over natta til det sveller). Håper du har vært hos veterinær og fått sjekket tennene dens. Brekte tenner kan gi store smerter og plager hos katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den skal ha mat når den er sulten. Og en katt sier når den er sulten

Det finnes katter som er "sultne" hele tiden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
Det finnes katter som er "sultne" hele tiden da...

Når en katt er sulten så mjauer den på en spesiell måte. En katt gir ikke samme lyd når den vil ha mat som når den vil ut eller om den vil ha kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste et sted at katter skal ha mat 12-14 ganger om dagen, dermed er det greiest å bare ha maten stående fremme hele tiden. Men de blir jo litt komplisert når man har to katter med forskjellige behov. Jeg tror jeg ville dratt til veterinær og hørt hva de synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt har mat framme hele tiden, og regulerer måltider selv. Hun er en veldig rolig katt, men spiser ikke så mye, så hun er ikke tykk. Heller ikke tynn. I perioder hvor hun er mer aktiv spiser hun også mye mer, så jeg tror katter er veldig flinke til å passe på dette selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de aller fleste katter er det. Men det er mange feite katter rundt om, og de har jo ikke akkurat blitt tvangsforet..

Selvsagt spiller forets kvalitet en stor rolle, men det er ikke bare det. Noen katter har rett og slett ikke "magamål" som det heter på godt norsk. På samme måte som noen mennesker ikke har det. Husk, det er strengt tatt ikke naturlig for en katt å ha tilgang på mat 24/7, og det uten å omtrent måtte bevege seg for å få den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon

Våre har tørrfor stående framme hele tiden, både voksenfor og katteungefor. En gang om dagen, til middag, får de en pose med våtfor på deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...