Gå til innhold

Utdanning i utlandet


LekeHusmor

Anbefalte innlegg

Vurderer å studere i utlandet, og er dermed stappet full med spørsmål :lol:

Dere som studere i utlandet, som altså tar/har tatt hele graden i utlandet, hvordan gikk dere frem? Hvor og hva studerer dere?

Jeg drømmer mest om USA, men også Frankrike og Spania, kanskje London.. alt er egentlig av interesse :ler:

har lyst å studere noe business/law tror jeg, mest law men er så rotete at jeg da mest sannsynlig ikke blir så attraktiv i arbeidsmarkedet her hjemme i forhold til norskutdannede jurister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok nesten hele graden min i Australia (IT), mener jeg tok kontakt med ANSA, de har masse papirer på skoler som er godkjente for å få skolepenger til, mange skoler har de også kontaktpersoner du kan ta kontakt med og få svar på spm dine. Mange skoler har også egen avdelig for utenlandske studenter som også kan være til stor hjelp. Jus ville jeg ikke ha studert i utlandet, da du måtte ha tatt tillegstudier i Norge da norsk lov er jo annerledes enn andre land sine lover ;)

Kjente en i Australia som var ferdig med Jus studier i USA, hvis han skulle praktisere i Austrlia måtte han ta hele utdannelsen på nytt nesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jus må du nesten ta i landet du har tenkt å praktisere i er eg redd. Eg har vore Erasmus student i Europa, det er superlett, og du får eit heilt greit ekstra stipend oppå lånekassen si støtte, universiteta kastar dette etter deg! No er eg student i utlandet igjen, men på Ph.D nivå, så eg søkte direkte til universitetet her. Ville anbefalt deg å sjekke hos Ansa ja, dei har best kontroll på det meste.

Lykke til! Det er supert å studere i utlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Anbefaler deg å studere i utlandet hvis du er sulten på litt andre miljøer og bli kjent med andre =)

Jeg studerer i Nederland, på et business studie ( International Business Administration ) som er 100 % engelsk, som omhandler alt om bedrift, økonomi, ledelse og personell og trives veldig godt.

Det første jeg gjorde var å lese rundt på universiteter jeg kunne tenke meg, og også sjekke om disse studiene du er interessert i er støttet hos Lånekassen, da noe annet ikke var aktuelt for meg uten støtte. Sendte evt. spørsmål til universitetet, og sendte søknad. Du må ta en engelsk proficiency test, TOEFL, IELTS, Cambridge + + , for å dokumentere at du kan følge studiet du skal ta. Så søker du hos lånekassen etter du har fått svar på om du har kommet inn.

De fleste universiteter hjelper studenter på vei med hybel etc, så det bør ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.studyacrossthepond.com anbefales veldig! Jeg fikk plutselig for meg at jeg skulle studere i utlandet for 3 år siden, så jeg tok kontakt med dem. Kjempekjekt! De hjelper deg hvert ett skritt på veien, og de er mellommann mellom deg og universitetet du ender opp meg å søke på.

Jeg er sikker på at jeg ALDRI hadde klart å fått med meg alt jeg skulle ha gjort hadde det ikke vært for dem. :fnise: (og det koster heller ingenting!) De forteller deg hele tiden hva det neste steget er, hva du må gjøre osv.

Og jeg kom rett inn på den skolen jeg hadde lyst på, og da hadde de ordnet bolig til meg og alle ting :) Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...