Gå til innhold

Hjelp til Excel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Sitter på jobb og lager en oversikt. Derfor skulle jeg ha fått skrevet f.eks. "001". Excel vil jo ikke ha disse nullene foran ettallet, så derfor står det bare "1". Hvordan kan jeg gjøre om på dette? Ei på jobben snakket noe om å gjøre om "regnefelt" til "tekstfelt" eller noe sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Sitter på jobb og lager en oversikt. Derfor skulle jeg ha fått skrevet f.eks. "001". Excel vil jo ikke ha disse nullene foran ettallet, så derfor står det bare "1". Hvordan kan jeg gjøre om på dette? Ei på jobben snakket noe om å gjøre om "regnefelt" til "tekstfelt" eller noe sånt.

Da gjør du følgende:

Merk cellene dette gjelder og velg format på verktøylinjen deretter celler og under fanen tall velger du tekst.

Håper du skjønte hva jeg mente

Skrevet

Formatere celler som tekst

Merk cellene du vil formatere.

Velg Celler på Format-menyen og deretter kategorien Tall.

Velg Tekst fra listen Format, og trykk OK.

Skriv inn tallene i de formaterte cellene.

Formatere eksisterende tall som tekst

Hvis du allerede har skrevet inn tallene, kan du endre tallene til tekstdata.

Merk cellene som inneholder tallene du vil formatere som tekst.

Velg Celler på Format-menyen og deretter kategorien Tall.

Velg Tekst fra listen Format, og trykk OK.

Skrevet

Takk, nettengel! Nå ble det enda bedre oversikt i oversikten min! :jepp:

Skrevet

Et annet alternativ er å skrive en apostrof foran tallet.

F.eks '001

Skrevet
Et annet alternativ er å skrive en apostrof foran tallet.

F.eks '001

Da har jeg lært noe nytt i dag! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Merk bare at dersom du definerer celleformatet som tekst, så får du et par potensielt ubehagelige overraskelser i kjølvannet.

- Det er ikke lenger et tall, ergo kan du ikke gjøre beregninger med innholdet i cellene (007-005 blir hverken 2 eller 002, tekst lar seg ikke beregne)

- Oppslag og søk mot tallverdien lar seg ikke gjøre, du kan altså ikke be om å hente ut data på raden for 002 ved å legge inn 2 som søkeverdi i en finn.rad. Du tvinges alltid til å ha med riktig antall innledende nuller.

Som regel er det en langt bedre løsning å endre tallformatet, slik at du bevarer tallet som et tall. Sett tallformatet til egendefinert på formen "000" (uten "), da får du to nuller foran ensifrede tall, én null foran tosifrede tall og ingen nuller foran tresifrede tall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...