Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg vurderer flytte til skogs i perioder. Netcom bredbånd har jeg etter campinglivets glade dager, så det er grei skuring. Klimaet er mildt, så noen dager nå og da bør fungere nå på høsten tenker jeg. Vinteren derimot? Tvilsomt, med mindre jeg får tak i en overraskende god sovepose. Men pcen min ville jeg gjerne hatt operativ selv om jeg tutler rundt i skauen. Nå har jeg etter litt kjapp googline funnet: http://www.nigelsecostore.com/acatalog/Sol...op_Charger.html og den er jo snedden. Men med toll, porto og hele systemet er det et økonomisk mareritt. Er det billigere utgaver på nett, gjerne solgt innenlands? Sveivebatterier osv er også helt kurrant om det skulle finnes. Pcen det er snakk om er en Lenovo Ideapad S10. Har en større og mer klumpete laptop, men jeg ser ikke helt for meg at jeg gidder drasse på det dyret. Tenker og at et annet alternativ kan være å kjøpe et backup batteri eller to, men det ser dyrt ut til og med på ebay. Det vil og begrense tiden mer enn jeg egentlig liker.
Gjest TS Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 http://store.solio.com/s.nl/it.A/id.80/.f?...mp;category=109 Denne ser ikke dum ut. Men jeg har vansker for å se for meg at den fungerer for noe såpass stort som en laptop? Og jo mer jeg tenker på det, jo mer usikker blir jeg på om solen er noe å stole på. Jeg er jevnt over et kvelds og nattdyr, og på høsten kan jeg fort tenke meg at sol blir rett og slett feil timet.
Kamikatze Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Solcelle er ikke det optimale (hei igjen ) om høsten, men kan fungere. Den "gorillaen" så ut til å dekke litt flate, men fant lite spekk, ved første øyekast. Slike solcelleladere reklameskrytes så langt unna sannheten som det går an å komme. Og alle bruker superlativer istedenfor tekniske tørre data. Du kan glemme å drive en pc fra solceller direkte. Det krever for store paneler, til at det er praktisk. Hva du kan gjøre, er å lade batteriet mens du gjør annet. Likevel kan dette ta sin tid. Virkelig! Jeg vet ikke hvordan batteripakken til lenovoen er bygget. Om den består av løse lithium-ion-celler eller om de er loddet, om kassen kan åpnes eller om den er sveiset. En løsning kunne være å lade løse batterier. Du kunne ladet i to omganger, og brukt rimelige ladere som utgangspunkt, og rimelige solceller, andre greier. Men løse batterier veier minst. E-bay er ikke alltid den rimeligste kilden. DX har også litt. Begge deler er meeeeeget opptimistiske når de oppgir batterikapasiteter etc... For enkelthets skyld: Hva krever maskinen din for å lade? Spenning, minimum strømstyrke etc. Hva er batteripakkens kapasitet og spenning? Det er helt klart forskjell i hva man kan tillate av vekt og fomling hvis en skal labbe rundt med snorkepose. Mer stasjonære greier kan bli vel så effektivt. Det er ikke noen heksekunst å lade, hverken fra solpanel eller ei enkel vindmølle. Problemet er bare å få det ladet på under to-tre døgn, hvis det skal være portabelt. Jeg tror jeg ville basert det på ei ladebase. Satt opp solpanel (vindsnurre, eller skovler i en bekk) og ladet et 12V blybatteri av gelétypen. Latt det stå, og så stikke innom for å lade pc og mobil derfra, når det trenges. 12V PC-lader finns jo. (det er også mulig med 12V-240V omformer, men det stjeler mye effekt å omdanne først til nettspenning og siden til det PC skal ha.) Slemme kaffekoppen! Må fylles! Vent her... En slik ladestasjon er enkel å øke lagringskapasiteten på. Bare å parallellkoble inn et ekstra batteri, eller et ekstra solpanel for å korte ned ladetiden. Kan dermed fraktes i etapper, når du er innom sivilisasjonen og bunkrer. Litt mer avansert blir det om du vil ha vekta ned. Du kan lage ei 12V batteripakke av lithiumceller. Løse, av samme type som i PC-ens batteripakke. De er kresnere på ladingen, må ikke overlades eller gå varme. Lite aktuell problemstilling med varme med små solceller. Og "beskyttede" celler kan brukes. Uansett batteri, tjuvstarter du jo med fullt batteri. Og etterlader. Og skal du til folk, butikk, ferge osv. får du sikkert plugge i laderen der også. Mange ustrukturerte tanker, men sånn blir det når man står med en fot i drømmeland, en fot i dusjen og en i kaffekoppen... Batteri- og kapasitetsmyter vet jeg litt om. Der har flakset noen kroner ut vinduet på fiffige salgsargumenter.
Gjest Tech-man Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Det første jeg lurer på er hva slags bruk du forventer ute i skauen. Er det nok å få lest/skrevet epost og enkel rask surfing i korte perioder kan dette gå bra. F.eks. maks en halvtime pr dag, burde ikke være noe problem. Prøvde å finne noe mer om den Gorilla solcelle-greia og fikk inntrykk av at 10W var noe man fikk ut av den, men jeg tar ikke alt for god fisk. Solcelle-lading krever gode soldager. Det er stor forskjell på direkte sollys i forhold til kun dagslys. Du må uansett regne med å ha panelet åpent hele dagen. Direkte drift av en Dell PC høres usannsynlig ut, men kanskje mulig i direkte sollys, men hvis de har testet dette med batteriet på så betviler jeg det hele. Har de fått det til med batteriet tatt av så er det bra gjort. De fleste laptop-ladere jeg har sett siste år har gjerne 60-90 W. Spenning til laptop er ikke så kritisk siden den regulerer selv og kan ofte klare seg med alt fra 15V til godt over 20. Lavere spenning krever høyere strøm og denne varierer gjerne fra 3-5 A. Hvis det på laderen står output 19V og 4,5A så ganger du tallene og får effekten i watt (altså 19*4,5=85,5W). Det er da effekten laderen maks klarer, og dette blir nok utnyttet når pcen er i bruk og samtidig lader. Når den kun lader og er avslått går det nok mindre - litt avhengig av om batteriet er tomt/utladet eller ikke. Det kan være verdt å skumme markedet for en strømgjerrig laptop. Kanskje en sånn netbook kan være tingen. Disse har jo litt slapp prosessor i forhold til vanlig laptop, men kan være fullgod til surfing og kommunikasjon. Vær også forberedt på overraskelser hva vann og fukt angår. La sakene gjerne være innpakket i plast når det går fra kald natt til varm dag, spesielt hvis den blir liggende i vinddrag. En kald gjenstand drar på seg kondens når vinden drar forbi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå