Gå til innhold

Deler leilighet... Sniken oppførsel av samboern min?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Faen, jeg er irritert. Faktisk så irritert at jeg ikke får sove.

Spørsmålet er egentlig om jeg er smålig og urimelig...

Det har jeg slik at jeg flyttet inn sammen med en venninne/arbeidskollega rett før påske i år. Vi deler på leia og strømregninga. Ellers har vi ikke noe pott eller ordning når det kommer til det å handle ting sammen eller lignende. Dette mest sannsynlig for at hun har lite cash igjen etter å ha betalt regninger....

Helt siden jeg flytta inn, har jeg merka at det stadig forsvinner matvarer fra meg.

Brått var den nye Norvegia pakka åpna... (OG ikke lukka igjen). Så var pastaen min vekk, baguettene, skinka, isen, Pepsi Max'en, smøret osv. Kunne forstatt i det uendelige... Jeg tar aldri noe av henne. Jeg handler eget. Altså, ikke misforstå meg, mangler man smør eller hva det måtte være, gjør det ingenting å låne bort altså.

Men når dette skjer mange ganger i uka...? Akkurat som det er en selvfølge at hun bare kan ta av meg? Hun vet at bare hun venter litt utover dagen, er det ferskt brød i skuffen f.eks. Det slår ikke feil.

Hadde hun bare spurt eller sendt melding før hun tar av meg. Syns det er greit å vite hva jeg har i kjøleskapet... Syns det er veldig dårlige stil og bare forsyne seg slik av andre, og slettes ikke si ifra engang? Hun har heller aldri handla noe av det hun har tatt heller. Hadde jeg f.eks. lånt litt pasta eller brød, hadde jeg kjøpt nytt med det samme eller i allefall neste dag. Ja, også hadde jeg sagt ifra aller først.

Istad rant det over, har mistenkt det lenge... Men desverre har det seg slik at hun er inne på rommet mitt og tar sjokolade og ved et par anledninger øl. Kjære vene a. Vil jo ikke mistenkte andre for å gjøre sånt, men nå er det ikke noe å lure på lengre.

Ikke at den disse tingene har stor verdi, men tanken på at hun faktisk snoker rundt inne på rommet mitt og nok igjen tar ting? Er jeg helt håpløs som synes at dette er helt uakseptabelt?

Og en annen ting, hun er veldig dårlig på å fylle på dagligdagse ting som begge benytter seg av. Toalettpapir, tannkrem, tørkeruller, vaske- og skyllemiddel, såpe osv. Merker tydelig at hun vet at jeg ikke venter til at ting går tomt, at jeg i motsetning til henne er nøye med å fylle på. Dette er også jævlig irriterende.

Har aldri bodd sammen med noen før, og alt rundt dette er rimelig nytt for meg.

Ønsker ikke å bli uvenn med henne, men jeg syns jaggu at det er udregelig oppførsel på henne. Akkuat som jeg tjener så forbanna mye mer enn henne? Så kan hun snike på meg hele tiden? Hadde det som sagt vært innimellom... Brått kan det være jeg som mangler noe.

Tanken har slått meg å lage en liste hvor det står ulike varer det går mye av, der en kan krysse av for hver gang en har handla. Da vil en vel se hvem som handla sist?

Hva skal jeg gjøre? Noen tips?

Skjønner at jeg må snakke med henne, men hvordan skal jeg ordlegge meg? Vil derimot ikke la dette gå så langt at jeg lirer av meg mye unødvendig i sinne.

Uff, dette ble et langt innlegg...

Takk på forhånd.

Endret av laperla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg slik at jeg flyttet inn sammen med en venninne/arbeidskollega rett før påske i år. Vi deler på leia og strømregninga. Ellers har vi ikke noe pott eller ordning når det kommer til det å handle ting sammen eller lignende. Dette mest sannsynlig for at hun har lite cash igjen etter å ha betalt regninger....

Helt siden jeg flytta inn, har jeg merka at det stadig forsvinner matvarer fra meg.

Brått var den nye Norvegia pakka åpna... (OG ikke lukka igjen). Så var pastaen min vekk, baguettene, skinka, isen, Pepsi Max'en, smøret osv. Kunne forstatt i det uendelige... Jeg tar aldri noe av henne. Jeg handler eget. Altså, ikke misforstå meg, mangler man smør eller hva det måtte være, gjør det ingenting å låne bort altså.

Men når dette skjer mange ganger i uka...? Akkurat som det er en selvfølge at hun bare kan ta av meg? Hun vet at bare hun venter litt utover dagen, er det ferskt brød i skuffen f.eks. Det slår ikke feil.

Hadde hun bare spurt eller sendt melding før hun tar av meg. Syns det er greit å vite hva jeg har i kjøleskapet... Syns det er veldig dårlige stil og bare forsyne seg slik av andre, og slettes ikke si ifra engang? Hun har heller aldri handla noe av det hun har tatt heller. Hadde jeg f.eks. lånt litt pasta eller brød, hadde jeg kjøpt nytt med det samme eller i allefall neste dag. Ja, også hadde jeg sagt ifra aller først.

Istad rant det over, har mistenkt det lenge... Men desverre har det seg slik at hun er inne på rommet mitt og tar sjokolade og ved et par anledninger øl. Kjære vene a. Vil jo ikke mistenkte andre for å gjøre sånt, men nå er det ikke noe å lure på lengre.

Ikke at den disse tingene har stor verdi, men tanken på at hun faktisk snoker rundt inne på rommet mitt og nok igjen tar ting? Er jeg helt håpløs som synes at dette er helt uakseptabelt?

Og en annen ting, hun er veldig dårlig på å fylle på dagligdagse ting som begge benytter seg av. Toalettpapir, tannkrem, tørkeruller, vaske- og skyllemiddel, såpe osv. Merker tydelig at hun vet at jeg ikke venter til at ting går tomt, at jeg i motsetning til henne er nøye med å fylle på. Dette er også jævlig irriterende.

Ønsker ikke å bli uvenn med henne, men jeg syns jaggu at det er udregelig oppførsel på henne. Akkuat som jeg tjener så forbanna mye mer enn henne? Så kan hun snike på meg hele tiden? Hadde det som sagt vært innimellom... Brått kan det være jeg som mangler noe.

Tanken har slått meg å lage en liste hvor det står ulike varer det går mye av, der en kan krysse av for hver gang en har handla. Da vil en vel se hvem som handla sist?

Skjønner at jeg må snakke med henne, men hvordan skal jeg ordlegge meg? Vil derimot ikke la dette gå så langt at jeg lirer av meg mye unødvendig i sinne.

Takk på forhånd.

Hvordan/hvorfor har du kommet i kontakt/flyttet sammen med henne?
Skrevet
Hvordan/hvorfor har du kommet i kontakt/flyttet sammen med henne?

Vi jobber sammen... Jobbet på samme sted i snart 3 år. Hun spurte om jeg ikke ville flytte inn. Ble singel ved juletider, og tenkte hvorfor ikke.

Skrevet

Nei du er ikke urimelig. Det er det hun som er!

Jeg hadde ikke funnet meg i det. Prøv å ta en prat med henne. Hun er supersleip som snylter på deg. Såpe og sånne ting er dyrt. Og så irriterende det må være for deg når pålegget og brødet ditt er halvspist. Bare det å ikke pakke inn osten! :roll:

Du må si fra at sånn kan det ikke fortsette. Såpe, vaskesaker, toalettpapir etc kan dere spleise på. Ha en felle kasse f.eks.

Og ha hver deres hyller i kjøleskapet. Må hun låne noe, får hun si ifra.

Lykke til!

Gjest Tinkerbell87
Skrevet

Takk på forhånd.

Jeg syns ikke du er urimelig i det hele tatt, det er kanskje ikke varer av stor verdi, men det blir jo noen kroner etter hvert. Du må nesten snakke med henne, kanskje dere kan spleise på ting dere begge bruker, som feks. toalettpapir, såpe, div. pålegg osv. Neste gang du ser noe er borte, kan du jo spørre om hun har tatt det på en hyggelig måte, og hvis hun svarer ja, kan du svare at neste gang hun får lyst på noe så setter du pris på om hun spør deg først.

Skrevet (endret)
Nei du er ikke urimelig. Det er det hun som er!

Jeg hadde ikke funnet meg i det. Prøv å ta en prat med henne. Hun er supersleip som snylter på deg. Såpe og sånne ting er dyrt. Og så irriterende det må være for deg når pålegget og brødet ditt er halvspist. Bare det å ikke pakke inn osten! :roll:

Du må si fra at sånn kan det ikke fortsette. Såpe, vaskesaker, toalettpapir etc kan dere spleise på. Ha en felle kasse f.eks.

Og ha hver deres hyller i kjøleskapet. Må hun låne noe, får hun si ifra.

Lykke til!

Ja, det og ikke pakke inn osten er nesten det værste; Hallo. *Smiler*

Hun sier at hun ikke har penger til å legge f.eks. et beløp i en kasse hver mnd...

Vi har hver vår hylle i kjøleskapet, men det ser ikke akkurat til å ha effekt. Hun vet jo godt hva som er mitt, og omvendt.

Jeg er virkelig ikke gnien, er bare så forbanna irriterende når ting jeg tror jeg har er vekk. Som gugg for sola eller hva det heter. OG at hun ikke nevner det i det hele tatt.

Oppholder jeg meg på kjøkkenet når hun skal ordne mat, da tar hun ikke av meg...

Endret av laperla
Skrevet
Jeg syns ikke du er urimelig i det hele tatt, det er kanskje ikke varer av stor verdi, men det blir jo noen kroner etter hvert. Du må nesten snakke med henne, kanskje dere kan spleise på ting dere begge bruker, som feks. toalettpapir, såpe, div. pålegg osv. Neste gang du ser noe er borte, kan du jo spørre om hun har tatt det på en hyggelig måte, og hvis hun svarer ja, kan du svare at neste gang hun får lyst på noe så setter du pris på om hun spør deg først.

Uff, ja... Syns bare det er så vanskelig å ta det opp...

Vurderer sterkt å begynne på en eller annen shakekur. Rett og slett i ren protest;)

Ikke tro at kjøleskap høhø hylla mi er smekkfull altså... Enda værre, da er det desto lettere å oppdage at noe er vekk. Men det, ja...

Skrevet

Frekt! :frustrert:

Vær litt slem, og sett fram lokkemat. F.eks en kartong sur melk (skikkelig klumpesur!) eller bland salt i pepsi max'en.

Jeg var plaget med en fyr som forsynte seg av andres eiendeler da jeg bodde på studenthybel, og han stjal både mat, tallerkner og bestikk.

Jeg skrev en lapp på melkekartongen hvor det sto "jeg har spyttet i melka" og da fikk i hvert fall den stå i fred.

Skrevet

skjønner at det er irriterende. jeg hadde nok også syntes at det var vanskelig å ta opp, jeg hadde nok begynt på slankekur og gå rundt med dassrull i lomma! hah! er det for vanskelig så går du jo ann og sende en melding når hun er ute og spørre om det er hun som har spist opp osten din (eller hva som mangler) men er vel best og face det og skrike TJUVRADD, TAR DU MATEN MIN IGJEN SÅ KAPPER JEG AV DEG FINGRA!

hehe, kjente jeg blei litt engasjert gett ;)

Skrevet

Slutt å kjøpe mat, spis ute en periode. Slankekur var god ide:) Finn et annet sted å bo. Ekkelt med slike som attpå går inn på rommet og forsyner seg.

Eller foreslå at hun betaler deg en sum for husholdn.artikler (ikke mat).

Skrevet

Kjøp en boks til pålegget ditt og ha på en hengelås.

Skrevet

Du vet jo selv at dette ikke er akseptabel oppførsel, og oppførselen til venninnen din er jo absolutt provoserende.

Hun blir sikkert fornærmet om du tar det opp, samtidig som det nok er eneste måten å få gjort henne oppmerksom på at du vet godt hva hun driver med.

Skrevet

Frys ned oppskårne brødskiver i poser merket mandag, tirsdag osv, og kjøp en brødrister å tine brødet i. Hun vil nok ikke stjele brødet når det er merket...

Skrevet

Hvorfor har dere ikke en felles kasse til husholdning? Altså at dere spleiser på mat og slikt. Det hadde jeg og henne jeg bodde med som student. Betaler begge for det, blir det ikke så interessant å snoke. ;)

Snop og slikt kan du ha på rommet ditt, og evt. lås døra. Selv om alle nøkler i leiligheten passer den døra, vil hun nok tenke seg om en og to ganger. Om hun spør hvorfor, så si at det har forsvunnet ting fra rommet ditt. Du trenger ikke gi uttrykk for at du mistenker henne, bare nevne at ting forvinner,

Skrevet

Jeg personlig kunne ikke tenke meg å spleise på mat med en jeg deler kjøleskap med. Jeg foretrekker å selv ha kontroll over hva jeg bruker på mat, hva jeg spiser og hva jeg må handle inn neste gang.

Spleiser man på mat med en uansvarlig snyltesamboer, kommer det bare til å bli verre. Om TS kjøper et dyrt, godt brød og snyltesamboeren kjøper en pappkneipp til 4.90, kommer snyltesamboeren til å forsyne seg av TS' brød først og si "men vi kjøpte brød begge to, så da kan jo du bare ta av mitt siden vi kjøper mat sammen"

Spleising fungerer greit på lyspærer, håndsåpe og dasspapir, men ikke mat.

Skrevet

Dersom du ikke ønsker å såre henne er nok eneste løsningen å flytte ut. Men da er det trolig en annen som får samme problem senere da. Å gå inn på rommet ditt og forsynes seg er helt uhørt! Jeg hadde også blitt rasende dersom maten jeg trodde jeg hadde plutselig var borte. (Ser for meg at man har laget for mye middag en dag og tenker å ta resten dagen etter, også er det borte). Hun kommer garantert til å spørre deg dersom du har hengelås på boksen i skapet, så tror det er bedre å ta tyren ved hornene og snakke ut med henne. Jeg ville i grunnen ikke sett på det som naturlig å dele tannkrem og sjampo heller, jeg da. Egne forbruksartikler er egne. Dopapir, håndsåpe og lyspærer er derimot en del av husholdningsartiklene og bør deles på. Men la det gjerne gå tomt (gjem dorullene på rommet ditt - som selvsagt skal ha lås, du leier jo tross alt bare der).

Skrevet

Du må ta det opp med henne, jo før jo bedre. En eller annen ordning må dere jo ha når dere bor sammen, og det er jo på sin plass å lage en slik ordning nå når du har sett at det har blitt et problem.

Når dere kun er to venner som bor sammen og ikke et par, synes jeg heller ikke det er rimelig at du skal handle inn mer mat enn henne fordi hun som du skriver "har lite cash igjen etter å ha betalt regninger". Da får dere heller ha separat husholdning og klare instrukser på at det ikke er lov å ta hverandres mat, men at man i nødstilfeller kan man låne av hverandre - hvis man spør først.

Gjest Gjest_Mir_*
Skrevet

Hva jeg ikke skjønner er hvorfor ikke bare ta det opp med henne ? Si ifra ? Må da kunne snakke sammen når man deler leilighet, og hun regelrett stjeler fra deg.

Kan jo si noe sånt som at du har merket at det ofte er tatt fra dine varer og ting er tomme eller borte, og det er vanskelig å la være å mistenke henne for dette. Jeg tror nesten ikke hadde sagt det så fint engang. Hadde vel sagt noe ala : kan du slutte å bruke/ta av mine varer?

Skrevet

Jeg hadde klikket i vinkel!!! Spesielt hvis hun går inn på rommet ditt og tar sjokoladen din!!! Det er helligbrøde for meg altså.. Jeg er sånn som kan gå å tenke en hel dag på åååå den sjokoladen jeg har liggende på rommet, mmm den skal jeg kose meg med når jeg kommer hjem, og hvis den da er borte så hadde jeg rett og slett begynt å grine! Ja jeg er sjokoholiker..

Hvis du ikke har lyst å ta en direkte konfrontasjon, så kan du jo ta en mer uskyldig variant: Du, har du sett den melka som var her? Sjekket i dag tidlig og da var det mer enn nok å lage pannekaker men nå er det jo bare en skvett igjen?

Eller noe alla det samme om kjøttpålegg/ost ting som er litt dyrere lissom..

Tannkrem og shampo og slike ting har jeg aldri delt med folk jeg deler med, men dopapir pleide vi å kjøpe på rundgang. Så du kan jo bare si neste gang det begynner å gå tomt for dopair at nå er det hennes tur til å kjøpe.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...