Gjest TS Skrevet 4. august 2009 #1 Del Skrevet 4. august 2009 Vi har lyst til å gjøre noe med taket på kjøkkenet. Helst få et helt glatt, hvitt tak. Aner ikke hva dette heter en gang.... Taket består i dag av en slags malte plater. Hvor begynner vi.. Hvordan gjør man dette enklest og billigst mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superlady Skrevet 4. august 2009 #2 Del Skrevet 4. august 2009 Uten at jeg vet så mye om oppussing, så tenker jeg at det beste er å sparkle taket. Billigste er vel å gjøre det selv og jeg antar at det ikke er så enormt vanskelig, men jeg ville kanskje ikke startet uten å forhøre deg med minst et par andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #3 Del Skrevet 5. august 2009 Det billigste er å sparkle eksisterende tak, evt plate på nytt med gips og sparkle/pusse dette. Vanlige takplater må helsparkles (de er som oftest ruglete), gipsplater må sparkles i skjøtene (husk å legge papirstrimmel i første sparkellag, ellers vil taket sprekke! deretter maler man (når alt er pusset glatt og støvsuget) Vi leide inn malere til å gjøre dette hos oss, har kun tatt et par små rom selv (boder og slikt), men det gikk relativt bra. Tungt å jobbe over hodet i lengre tid... Et annet alternativ er å få lagt duk, husker ikke helt hva dette heter, men da kan du få det så "glossy" du bare ønsker, det blir helt glatt! prinsippet er at de tar en slags plastduk i ønsket farge og strekker over hele taket. De lager hull til f.eks taklampe, røykvarsler osv. Dette er dyrt... Tror jeg fikk en pris på ca 1000 -1200 kr/kvm + ganske mye pr hull som måtte lages. Det ble dessverre uaktuelt for vårt budsjett. Som sagt, husker ikke hva dette heter, men de var med på "Gjør det selv"-messen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 5. august 2009 #4 Del Skrevet 5. august 2009 Det billigste er å sparkle eksisterende tak, evt plate på nytt med gips og sparkle/pusse dette. Vanlige takplater må helsparkles (de er som oftest ruglete), gipsplater må sparkles i skjøtene (husk å legge papirstrimmel i første sparkellag, ellers vil taket sprekke! deretter maler man (når alt er pusset glatt og støvsuget) Vi leide inn malere til å gjøre dette hos oss, har kun tatt et par små rom selv (boder og slikt), men det gikk relativt bra. Tungt å jobbe over hodet i lengre tid... Et annet alternativ er å få lagt duk, husker ikke helt hva dette heter, men da kan du få det så "glossy" du bare ønsker, det blir helt glatt! prinsippet er at de tar en slags plastduk i ønsket farge og strekker over hele taket. De lager hull til f.eks taklampe, røykvarsler osv. Dette er dyrt... Tror jeg fikk en pris på ca 1000 -1200 kr/kvm + ganske mye pr hull som måtte lages. Det ble dessverre uaktuelt for vårt budsjett. Som sagt, husker ikke hva dette heter, men de var med på "Gjør det selv"-messen Tusen takk for utfyllende svar! Ja, det er ruglete plater. I stua vår er det sist nevnte metode som er brukt, det er veldig fint, men som du sier dyrt. Jeg tenkte derfor å gjøre det noe enklere nå. Da er det sparkling som blir konklusjonen. Platene er jevne og fine, men med skjøter og ruglete, det er kun finishen jeg ikke liker, det ser ganske gammeldags ut. Så da bør det kanskje være en grei sak å sparkle direkte uten å legge nye plater. Vi har samme type tak på vaskerommet, hadde ikke tenkt å gjøre noe med dette, men lurer på om det kan være en fin måte å prøve/øve på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå