Gå til innhold

Bilstol med 4punktsele, kan det brukes?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Vi skulle få låne et bilsete som er noen år gammelt av noen venner for å ha i bilen til bestemor de gangene hun henter/bringer jenta vår i barnehagen, og når vi henta det nå, så jeg at det ikke var sele mellom beina..

skjønner at det er tryggest med 5punktssele, men er det tillatt med 4punktssele eller er det ikke godkjent da?

Tar 7 min å kjøre til barnehagen, vi bor på landet. Så det er ikke lange turer det er snakk om, men vil likevel vite om det er trygt nok eller absolutt ikke tillatt =)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest Marit
Skrevet

Hvor gammel er hun? Det gjør det litt lettere å svare.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Hvor gammel er hun? Det gjør det litt lettere å svare.

hun blir to år på september

Skrevet

Ta kontakt med Trygg Trafikk. Er sikker på at de kan gi deg et godt svar på om det setet kan brukes ift dagens krav.

Skrevet

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg ville tro at setet er lov å bruke.

(Ikke nødvendigvis anbefalt, men lov.)

Hvor gammelt er setet? Er det mer enn 10 år siden det ble produsert bør det kastes! Da kan det være farlig i en ulykke.

Dagens regler gjelder for hvilke seter som er godkjent for salg i butikk, så vidt jeg vet.

(De kan ikke forlange at folk som har kjøpt seter etter gamle regler, og som bruker dem, skal kaste de de har og løpe og kjøpe nytt bare for at reglene ble strengere. )

Jeg ville vært skeptisk til å bruke setet, og heller vurdert om det gikk an å få tak i noe tryggere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...