Gjest Newintown Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg har flytta inn i en litt shabby leilighet som jeg skal leie. Jeg vil tilby meg å male leiligheten mot at huseier betaler maling. Det er vel vanlig? I stua er det et skittent, slitt og nedtrampet vegg til vegg teppe. Jeg har sett under, og det er ikke jevnt gulvet og det går bare ikke an å ha det uten vegg til vegg-teppe. Siden det er så skittent og slitt, vil jeg gjerne legge nytt. Stua er ca 20-25 kvm. Er det enkelt å legge selv? Noen gode tips?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Vi la selv i et rom på ca 30kvm, har ikke tepper i flere rom enn det. Rommet er helt rektangulært, så da var det veldig enkelt. Vi la teppet helt uten å lime det fast, bare festet det langs kantene med golvlistene (som vi tok av på forhånd). Så mine tips: 1. Finn et teppe som er bredt nok til at du slipper å legge flere bredder, da slipper du å lime! 2. Må du lime, se om ikke det holder med dobbeltsidig tape! 3. Får du teppet i en bredde, så er det bare å rulle det ut på rent underlag (støvsug godt), legg det så rett som mulig, få bort alle bulker, skjær til langs kanten, og teppet er på plass :-) 4. et alternativ er jo å legge golvbelegg, da vil nok ujevnhetene vise mer, men fremgangsmåten blir det samme. Legg uten lim om du kan!
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Det er som hun sier over egentlig veldig lett å legge dersom det ikke er mye krinkelkroker. Sist vi kjøpte teppe kuttet de det for oss i bredden slik at vi kun hadde ca 5 ca til overs, men er å huske de gjorde det gratis. Dersom det teppet som ligger der ikke er limt er det bare å rulle det sammen, støvsuge og vaske litt, og rulle ut det nye, og kutte til i kantene. Gjerne litt dobbelsidig tape i sidene og vips ferdig. Dersom det f.eks er hellimt ville jeg vurdert noe annet, det er et #@%¤" å bli kvitt, brukte mange timer med en liten skrape for å få et slikt for noen år siden, hel limt på sponplater er ikke tingen. Men det lukta pyton og skulle ut. Husk at det er stor forskjell i pris og kvalitet på gulvtepper, velg et korthåret som er lett å holde rent.
Gjest ts Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 Ja, det er visst limt bare noen få steder. Og rommet er omtrent kvadratisk. Men hvor kan jeg kjøpe det?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Kommer an på hvor du bor... her hos oss kan man velge mellom en del rene teppebutikker (bor nær Bergen), interiørland, den lokale byggeriet-butikken osv. Søk på gule sider etter teppe + stedet du bor, så får du nok opp noe! Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå