Gå til innhold

Besvimte - mistet førerkortet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_julie_*

Noen som har opplevd noe liknende, eller kan komme med gode råd?

Jeg opplevde følgende: etter en sen kveld med mye alkohol (og nachspiel til klokka fem om natta, noe jeg ikke gjør ofte) fikk jeg et anfall, som legene mener at kan ha vært epileptisk. (en liknende situajson har skjedd en gang tidligere også). Jeg besvimte i senga påfølgende dag (klokka 14 på formiddagen). Venninnen min som var til stede, har beskrevet at jeg fikk kramper og var helt blå i ansiktet, og at anfallet varte i cirka to minutter. Jeg ble kjørt av ambulansen til legevakta. Ble der over natta, og ble deretter fratatt førerkortet for 12 måneder.

Noe som skaper en helt fortivlet situasjon for meg. Jeg har en jobb der jeg er helt avhengig av førerkortet (og en jobb som jeg elsker, og kan ikke tenke meg å gjøre noe annet). I tillegg bor jeg på bygda, med svært begrenset kollektivtilbud.. Uten førerkort føler jeg meg helt isolert, og i tillegg blir det vanseklig økonomisk (kan ikke jobbe overtid lenger, uten bil.) Jeg er så deprimert..

Skal treffe fastlegen min til uka, og deretter søke fylkeslegen om å få førerkortet tilbake. Noen som har erfaringer med dette? Pleier det å gå i orden, og tar dette lang tid? Kan jeg ha epilepsi? Jeg blir veldig takknemlig hvis noen vil dele tankene sine.

De to gangene jeg har hatt anfall, har det skjedd i forbindelse med lite søvn og alkohol /festing (må presisere at jeg ikke bruker mye alkohol. Kun på fest, og jeg fester kanskje 2-3 ganger i måneden.) Derfor tror jeg neppe at jeg ville fått et slikt anfall på en vanlig hverdag og i forbindelse med bilkjøring. Jeg forstår at reglene er strenge av sikkerhetshensyn, men dette føles unødevdnig firkantet og helt håpløst... min livssituasjon blir totalt forandret uten førerkort..

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/430803-besvimte-mistet-f%C3%B8rerkortet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

beklager å måtte si det, men det er faktisk ikke bare deg det får utover dersom du får epileptisk anfall mens du kjører bli....det kan gå ut over veldig mangen andre... Epileptiske anfall begynner gjerne i det små, hos noen utvikler det seg til det verre, og noe har kun små og skjeldne anfall. Det er vanlig at epileptikere må være anfallsfrie i 12 mnd for å kjøre bil, at du blir deprimert over det er neppe grunn til at du får førerkortet tilbake. Totalhensynet til trafikken generellt teller nok mese.

Dersom du har epilepsi, vil du kunne få medikamenter som hjelper mot anfallene. Snakk med fastlegen din, så vil nok førekort-saken løse seg også, sånn etterhvert. :)

blir det satt en epilepsidiagnose må man uansett ha en viss periode uten anfall før man får igjen førerkortet. mener dette er 12 måneder men husker ikke i farten om det stemmer.

*edit* - jepp, tolv måneder

og hvis jeg ikke husker feil, etter 12 måneder uten førerkort så må man vel opp til nye førerprøver og ?

Endret av minienthe
Noe som skaper en helt fortivlet situasjon for meg. Jeg har en jobb der jeg er helt avhengig av førerkortet (og en jobb som jeg elsker, og kan ikke tenke meg å gjøre noe annet). I tillegg bor jeg på bygda, med svært begrenset kollektivtilbud.. Uten førerkort føler jeg meg helt isolert, og i tillegg blir det vanseklig økonomisk (kan ikke jobbe overtid lenger, uten bil.) Jeg er så deprimert..

Det verste er vel at du mister jobben dersom du er avhengig av bil for å fungere i arbeidet. Dersom det blir umulig å få annen jobb, forstår jeg at det føles kipt.

Annonse

beklager å måtte si det, men det er faktisk ikke bare deg det får utover dersom du får epileptisk anfall mens du kjører bli....det kan gå ut over veldig mangen andre... Epileptiske anfall begynner gjerne i det små, hos noen utvikler det seg til det verre, og noe har kun små og skjeldne anfall. Det er vanlig at epileptikere må være anfallsfrie i 12 mnd for å kjøre bil, at du blir deprimert over det er neppe grunn til at du får førerkortet tilbake. Totalhensynet til trafikken generellt teller nok mese.

Enig i denne. Skjønner at det er skikkelig kjipt for deg, men det er for å holde deg og alle oss andre i livet. Husker ekssvigerfaren min hadde noen episoder hvor han besvimte helt ut av det blå, og familien gikk sammen om å ikke fortelle det til legen, slik at han ikke skulle miste førerkortet. Sånt provoserer meg grenseløst. Det blir selvfølgelig noe helt annet enn din sak, og jeg er nok litt farget, i og med at jeg nesten døde i en bilulykke selv. Jeg ønsker bare å føle meg trygg i trafikken.

Jeg håper du får god hjelp med å håndtere dette, og at du finner en løsning ift transport! God bedring :)

Var ute for nesten det samme. (litt motsatt bare)

Ble kjørt i ambulanse pga. annfall Kraftig pustebesvær, rasende hjertebank, kramper, prikking og følelsesløshet i hele kroppen. Langt i fra bevist

(fant ut noen mnd etterpå at det var panikkanfall) pga. store smerter fra en skade.

Sykehuset annbefalte sterkt legen å vurdere og ta fra meg førerkortet.

Men legen overstå det totalt. Presset meg til å gå ut i jobb med store kne smertene under 2 uker etterpå. Hvor jeg selvfølgelig måtte kjøre bil for å komme meg dit.

Fant det ikke ut før jeg fikk lese jornalen og epikrisen fra sykehuset flere år etterpå.

Tenker min gru på hva som kunne skjedd om jeg hadde fått annfall mens jeg kjørte bil. Siden sykehuset så sterkt annbefalte at jeg ikke kjørte selv.

Heldigvis har det gått bra og panikkanfallene har jeg ikke hatt på mange år nå.

Gjest Gjest_julie_*
blir det satt en epilepsidiagnose må man uansett ha en viss periode uten anfall før man får igjen førerkortet. mener dette er 12 måneder men husker ikke i farten om det stemmer.

*edit* - jepp, tolv måneder

og hvis jeg ikke husker feil, etter 12 måneder uten førerkort så må man vel opp til nye førerprøver og ?

Takk for svarene fra dere! Lurte på en ting: stemmer det at man må opp til nye førerprøver etter 12 måneder uten førerkort? Trodde det gjaldt de som har brutt loven (fyllekjøring), ikke de som ble fratatt lappen av helsemessige årsaker...

Nå er jeg virkelig deprimert... Jeg jobber som journalist, en jobb jeg virkelig elsker. Har jobbet hardt for å ta utdannelsen, og etter flere år som frilanser har jeg endelig fått fast jobb.. elsker jobben og har verdens beste kolleger. Vi bruker bil på hvert eneste oppdrag, og tar bilder selv.

Selvsagt har jeg forståelse for trafikksikkerheten - synes bare at det føles unødvendig firkantet, i og med at dette har skjedd meg i forbindelse med alkohol og lite søvn - en situasjon jeg aldri ville ha funnet på å kjøre bil i utgangspunktet. Nå håper jeg å bli undersøkt av nevrolog så fort som mulig, og få svar på hva det er som skjedde.. har jeg epilepsi, og blir medisinert - er det ikke da mulig å kjøre bil som vanlig? Medisinene hindrer vel nye anfall? Og er det noen av dere som har erfaring med det å få tilbake førerkortet før det har gått 12 måneder? (dispensasjon).?

Gjest Gamlegode10na

HERREGUD!!!! Du har blitt fratatt førerkortet ditt for 12 mndr, og det er en grunn til det. Trafikksikkerhet er viktig, det kan du spørre alle som har vært i ulykker, nesten ulykker, de som har mistet noen i ulykker og de som har forårsaket ulykker.

Du får be arbeidsgiver ordne noe annet til deg i de 12 mndene, det lar seg helt sikkert ordne.

Og igjen, du har blitt fratatt førerkortet ditt av trafikksikkerhetsmessige hensyn; du KAN være en fare for deg selv OG andre.

Gjest Gjest_julie_*
Og dessuten, når du vet at lite søvn, fest og alkohol fremprovoserer disse anfallene, hvorfor i huleste kuttet du ikke alkohol og festing og sørger for å få deg nok søvn?????

I og med at dette bare har skjedd en gang tidligere (og det var for halvannet år siden), så visste jeg jo ikke det med sikkerhet - det er vel heller noe jeg har lært nå... Kommer til å kutte ut alkoholen fremover, det er helt sikkert. Og som nevnt drikker jeg ikke særlig mye heller, skulle tro at en normalt frisk person i 20-årene burde tåle det....

Skjønner kritikken, men hva med å sette seg litt inn i andres situasjon? Ikke kan jeg fungere i jobben min som vanlig, og ikke kommer jeg meg rundt til venner, fritidsaktiviteter o.l. siden jeg bor på bygda, med begrenset kollektivsystem. Det kunne vært verre - men for meg er dette faktisk en ganske stor tragedie.

Gjest Gjest 22:44
Skjønner kritikken, men hva med å sette seg litt inn i andres situasjon? Ikke kan jeg fungere i jobben min som vanlig, og ikke kommer jeg meg rundt til venner, fritidsaktiviteter o.l. siden jeg bor på bygda, med begrenset kollektivsystem. Det kunne vært verre - men for meg er dette faktisk en ganske stor tragedie.

Jeg forstår at dette er fortvilende for deg, men hva med å sette seg inn i andres situasjon selv? Jeg har mistet kjente i trafikkulykker, og har en venninne som er skadet for livet etter en påkjørsel. Jeg syns faktisk det er helt på sin plass at man er forsiktig med å la personer som har f.eks epilepsi kjøre, de kan forårsake mye større tragedier for andre (og seg selv) en det det er for deg å miste førerkortet i et år. Du kan jo tenke deg selv hvordan det føles om DU blir skyld i andres død (kanskje tom dømt for det) eller at andre blir skadet for livet.

Jeg syns du viser liten forståelse i det i denne tråden. Selv om du begynner på medisiner må legen din være sikker på at det virker, og derfor skal du være anfallsfri i 12 mnd før du kan kjøre igjen. Hvis du får anfall etter disse 12 mnd kan du risikere å miste førerkortet igjen. Noen er permanent frakart førerkort grunnet epilepsi, men disse er som regel hardere rammet den det du oppgir å være.

Mange mennesker får hver eneste dag kroniske sykdommer som gjør at livet deres endrer seg dramatisk, og de må rett og slett lære seg å takle den situasjonen de er i. Så også med deg.

Annonse

Gjest Gjest_julie_*
Jeg forstår at dette er fortvilende for deg, men hva med å sette seg inn i andres situasjon selv? Jeg har mistet kjente i trafikkulykker, og har en venninne som er skadet for livet etter en påkjørsel. Jeg syns faktisk det er helt på sin plass at man er forsiktig med å la personer som har f.eks epilepsi kjøre, de kan forårsake mye større tragedier for andre (og seg selv) en det det er for deg å miste førerkortet i et år. Du kan jo tenke deg selv hvordan det føles om DU blir skyld i andres død (kanskje tom dømt for det) eller at andre blir skadet for livet.

Jeg syns du viser liten forståelse i det i denne tråden. Selv om du begynner på medisiner må legen din være sikker på at det virker, og derfor skal du være anfallsfri i 12 mnd før du kan kjøre igjen. Hvis du får anfall etter disse 12 mnd kan du risikere å miste førerkortet igjen. Noen er permanent frakart førerkort grunnet epilepsi, men disse er som regel hardere rammet den det du oppgir å være.

Mange mennesker får hver eneste dag kroniske sykdommer som gjør at livet deres endrer seg dramatisk, og de må rett og slett lære seg å takle den situasjonen de er i. Så også med deg.

Jeg skjønner akkurat hva dere mener.. det å forårsake en trafikkulykke som kan skade andre, må være det absolutt verste som kan skje. Det har jeg tenkt mye på.

Likevel føles det urettferdig å bli fratatt førerkort etter å ha besvimt - uten å først ha blitt undersøkt for om det virkelig er epilepsi. Det kan jo ha vært et uhell forårsaket av for lite søvn, som aldri vil skje igjen.. Jeg forstår at dere kanskje synes jeg virker lite reflektert. Men hvordan ville du selv ha følt det om karrieren din lå i grus, samtidig med at ditt sosiale liv blir betraktelig redusert, og du kommer deg heller ikke av gårde på trening og fritidsaktiviteter? Jeg føler at jeg har mistet mye av det som gjør livet meningsfullt... Dette var et sjokk for meg, og det kommer nok til å ta litt tid å lære seg å takle situasjonen..

Livet er uforutsigbart... som du skriver får mange mennesker kroniske sykdommer, hver eneste dag. Det føles så meningsløst, og fryktelig urettferdig.

Jeg skjønner akkurat hva dere mener.. det å forårsake en trafikkulykke som kan skade andre, må være det absolutt verste som kan skje. Det har jeg tenkt mye på.

Likevel føles det urettferdig å bli fratatt førerkort etter å ha besvimt - uten å først ha blitt undersøkt for om det virkelig er epilepsi. Det kan jo ha vært et uhell forårsaket av for lite søvn, som aldri vil skje igjen.. Jeg forstår at dere kanskje synes jeg virker lite reflektert. Men hvordan ville du selv ha følt det om karrieren din lå i grus, samtidig med at ditt sosiale liv blir betraktelig redusert, og du kommer deg heller ikke av gårde på trening og fritidsaktiviteter? Jeg føler at jeg har mistet mye av det som gjør livet meningsfullt... Dette var et sjokk for meg, og det kommer nok til å ta litt tid å lære seg å takle situasjonen..

Livet er uforutsigbart... som du skriver får mange mennesker kroniske sykdommer, hver eneste dag. Det føles så meningsløst, og fryktelig urettferdig.

Jeg tror alle her forstår at situasjonen er kjedelig for deg, men det virker ikke som om du begriper hvorfor du mistet førerkortet. Jeg fikk virus på balansenerven for en stund siden og ble ikke fratatt noe førerkort, derimot sa jeg klart fra til alle at jeg ikke kom til å kjøre før jeg visste at svimmelheten hadde sluttet. Det betydde for min del at jeg ikke kjørte på 5 måneder. Kjedelig, men noe som virket helt logisk for meg. Jeg hadde også bil som jeg var ganske avhengig av, men allikevel valgte jeg å holde meg unna trafikken så lenge det var sjanser for at jeg kunne få svimmelhetsanfall. Jeg sympatiserer derfor delvis, men langt fra helt. Når livet serverer slike overraskelser som dette, da må man bare akseptere det og at du mister førerkortet er for samfunnets beste. Personlig priser jeg meg lykkelig over at det er slik!

Og skulle tester vise at du ikke har epilepsi, får du det helt sikkert igjen før.

Annonse
Gjest Gjest_julie_*
Jeg tror alle her forstår at situasjonen er kjedelig for deg, men det virker ikke som om du begriper hvorfor du mistet førerkortet. Jeg fikk virus på balansenerven for en stund siden og ble ikke fratatt noe førerkort, derimot sa jeg klart fra til alle at jeg ikke kom til å kjøre før jeg visste at svimmelheten hadde sluttet. Det betydde for min del at jeg ikke kjørte på 5 måneder. Kjedelig, men noe som virket helt logisk for meg. Jeg hadde også bil som jeg var ganske avhengig av, men allikevel valgte jeg å holde meg unna trafikken så lenge det var sjanser for at jeg kunne få svimmelhetsanfall. Jeg sympatiserer derfor delvis, men langt fra helt. Når livet serverer slike overraskelser som dette, da må man bare akseptere det og at du mister førerkortet er for samfunnets beste. Personlig priser jeg meg lykkelig over at det er slik!

Og skulle tester vise at du ikke har epilepsi, får du det helt sikkert igjen før.

Greit å få litt kritikk også, det har gjort at jeg ser saken på en litt annen måte. Nå håper jeg at, slik du skriver, tester viser at jeg ikke er syk og at jeg kan få igjen førerkortet noe før. Noen som vet om man må opp til ny førerprøve?

Hadde jeg bodd i byen og f eks jobbet på et kontor, hadde ikke tap av lappen fått så store kosekvenser. Men når man er avhengig av bil både i jobb og fritid, ser situasjonen ganske annerledes ut. Men dette er selvsagt en bagatell, sammenliknet med det å skulle risikere å skade andre i trafikken..

Hey,

SKjønner at det er en fortvilet situasjon, men du er absolutt ikke alene.

Hvis du skal ha tilbake førerkortet før det har gått 12 mnd må du søke fylkeslegen. Du må sende inn legeatt Na0202 og attest fra spesialist. Fylkeslegen bruker ca 4-8 uker på å behandle saken din.

Hvis du får det innvilget fra fykleslegen må du til politiet og få en vandelsattest på at du kan få tilbake førerkortet uten praktisk prøve. Det er aldri ny praktisk prøve ved slike saker. Kun tilfeller der politiet har inndratt f.kortet pga fyll/for fort kjøring ikke helse.

Så må du til trafikkstasjonen og få ut nytt førerkort, for du skal sikkert ha en begrensning på førerkortet, som skal fornyes etter x antall år.

Lykke til

Gjest Gjest_julie_*
Hey,

SKjønner at det er en fortvilet situasjon, men du er absolutt ikke alene.

Hvis du skal ha tilbake førerkortet før det har gått 12 mnd må du søke fylkeslegen. Du må sende inn legeatt Na0202 og attest fra spesialist. Fylkeslegen bruker ca 4-8 uker på å behandle saken din.

Hvis du får det innvilget fra fykleslegen må du til politiet og få en vandelsattest på at du kan få tilbake førerkortet uten praktisk prøve. Det er aldri ny praktisk prøve ved slike saker. Kun tilfeller der politiet har inndratt f.kortet pga fyll/for fort kjøring ikke helse.

Så må du til trafikkstasjonen og få ut nytt førerkort, for du skal sikkert ha en begrensning på førerkortet, som skal fornyes etter x antall år.

Lykke til

Tusen, tusen takk for godt og konstruktivt svar. Hender det ofte at folk får igjen førerkortet før det har gått 12 mndr? Noen som vet?

Tusen, tusen takk for godt og konstruktivt svar. Hender det ofte at folk får igjen førerkortet før det har gått 12 mndr? Noen som vet?

Det skjer.Kommer nok litt ann på hva spesialisten skriver i dokumentet som skal til fylkeslegen. Du kan jo ringe helseavdelingen hos fylkeslegen å høre!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...