Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 4-åringen sluttet med bleie om dagen da han var 3 - nå står nattbleie for tur. Noen tips til hvordan vi kan gjøre dette ? Tenker også på slik han ikke blir lei og skuffet når det skjer uhell
Chiquita Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Er nattbleia tørr eller våt om morgenen? Er den tørr/tilnærmet tørr, så er det jo bare å ta den av med en gang. Om den er våt, så tror jeg at jeg ville ha startet med "billigere" bleier, hvor barnet kjenner at det blir vått - ev vil kanskje en truse inni bleien fungere, slik at det merkes godt... Her har de to som har sluttet med bleie blitt tørr på natta samtidig med at de har tatt kontrollen på dagen (altså sluttet med dag og nattbleie samtidig) Men det er slik jeg ville ha gjort det om det varte og rakk med nattbleien
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Den eldste bleiebrukeren her i huset slutta med dag- og nattbleie samtidig. Nattbleien hadde vært tørr hver morgen ganske lenge før vi la vekk bleiene. Nummer to har nettopp slutta med bleie om dagen, men der er nattbleien temmelig tung og våt, så den venter vi litt med. Men vi har kjøpt sånne, så hvis det trekker ut, kan vi prøve å ta på en sånn inni pysjen, og dessuten legge en kladd oppå et ekstra laken (altså madrass-laken-kladd-laken), sånn at det bare er å ta vekk det våte hvis det blir et nattlig uhell som treningstrusene ikke kan hamle opp med.
Gjest Gjest-been there, done that. Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Hvis det er så at nattbleien fremdeles er tung og våt, ville jeg ha ventet en stund. Det er vel slik at blæren må modnes, og det skjer ikke raskere om en slutter med bleie. Nei, vent en stund, og spar poden for mange "nederlag" og deg selv for masse klevask.
Gjest Gjest_Liv_* Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Dersom det er slik at han fortsatt tisser på seg om natten opptil flere ganger i uken, er det jo definitivt bedre å våkne i en våt bleie enn i hel seng som er klissvåt. Da blir jo også du/dere spart for unødvendig klesvask. Generelt blir barn tørre i sitt eget tempo, og i vestlige land som Norge og England er det i dag fullstendig normalt å bruke nattbleier frem til 4-6 årsalderen. Det er heller ikke uvanlig med 7-8 åringer i nattbleie. Eldstegutten vår er 5 år nå og bruker bleier om natten enda. Han i midten er 3 år og holder på å kutte ut dagbleien nå. Mens lillejenta på 2 år også holder på å slutte med dagbleien.
honningmelon Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 kanskje først litt nattbleie, og hvis det går bra, kan dere vel kanskje gå over til tisselaken? :)
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Synes det høres veldig merkelig ut med en femåring med nattbleie. Og eldre barn. Tror ikke det er så vanlig. Min sluttet med dag og nattbleie samtidig i tre års alderen. Det var ikke noe problem for han skjønte fort at det ikke var så kult med bleie og ville heller ha fin truse. Noen få uhell, men bruk tisselaken så blir ikke madrassen ødelagt. Jeg hadde prøvd uten nattbleie selv om den er våt om morgenen. Se hvordan det går. Hvis det er uhell hver natt kan du si at barnet må bruke bleie om natten en stund til og så prøve på nytt igjen. Evt. kanskje lage et belønningssystem?
Gjest gurimalla Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Belønningssystem er neppe en god ide når det gjelder nattbleie for det er sjelden vilje det handler om når de tisser om natten. Det er ikke uvanlig at de må bruke nattbleie lenger enn dagbleie og det er slett ikke uvanlig at 5 åringer bruker nattbleie (selv om de aller fleste har sluttet). Min lille tuppsi sluttet med nattbleie da hun var litt over 3, det var over 6 mnd etter at hun hadde sluttet med dagbleie. Hun ønsket selv å slutte med bleie om natten, hun hadde ett par uhell i starten, men med tisselaken og godt humør var hun tørr i løpet av ett par uker. Jeg vil si at det viktigste er at barnet er klar selv og ønsker å slutte med nattbleien. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå