Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er du for eller mot militæret? Hva er fint og hva er dårlig med det? Mener du at det behov for en slik organisasjon i Norge? Dersom du er pasifist, hvorfor? Dersom du ikke er det, hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er for militæret. En fin ting med det er at vi kan bidra til fredsbevarende styrker rundt om i verden (så kan man jo debattere i det uendelige hva en "fredsbevarende" stridsstyrke er, men det var ikke temaet i tråden vel?), en annen er at det norske forsvaret kan holde landet i noen timer ved en eventuell invasjon og det er så mye tid som trengs før våre allierte storebrødre kan rekke seg hit for å redde oss.

Det jeg liker aller best med militæret er menn i uniform :lur:

Endret av salma
Skrevet

Enig med deg, Salma. Jeg er for et sterkt forsvar, og med tryggheten det innebærer å være en del av NATO.

Skrevet

Jeg er for ett frivillig forsvar. Det er greit å ha noe forsvar, og jeg tror at ved å droppe verneplikten ville vi hatt ett langt mer effektivt ett også. Ta inn de som er motiverte, og sats på kvalitet, fremfor å kaste bort tiden på de andre.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Det sier seg selv at vi trenger et forsvar.

Gjest emmeline
Skrevet

Jeg er for at vi har et forsvar helt klart. Men mentaliteten i militæret (som jeg har fått inntrykk av) har jeg lite til overs for. "Barske" menn som vil ha bekreftelse på seg selv ved å rakke nedover i rekkene. Men det er vel kanskje bare en fordom. Hva vet vel jeg.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg er positiv til militæret, men ikke til måten det blir organisert på per dags dato. Jeg er negativ til verneplikten, og mener at vi heller burde satse på verving og bedre lønn. Og da at de som verver seg har dette som jobben sin, og får lønn etter dette.

Jeg vil ikke at forsvaret skal nedlegges, og vi er avhengige av å være med i NATO. Å legge ned forsvaret ville vært direkte dumt, og det samme er å ruste ned og kutte i budsjettene.

Skrevet

Jeg er både for og i mot.

Ønsker nok at vi har et forsvar, men som noen har nevnt her -ikke på den måten det drives på nå, og kanskje ikke med den typen verneplikt vi har i Norge. Forsvaret bør også satse mer på å vise frem at de kan tilby akademiske utdannelser og at utdannelse innen forsvaret er gratis. For få vet om dette, og for få skjønner at dette kan være verdifull utdanning på lik linje med universitets/høgskole utdannelse på den vanlige måten.

Samtidig igjen så er jeg i mot, og har alltid vært glad for at jeg er jente. Er kun personlige grunner, men er glad for at jeg ikke blir tvunget inn i et system der jeg lærer å drepe og bære våpen. Jeg er veldig glad at jeg som jente ikke kan komme i en situasjon der jeg blir beordret til å drepe en annen person, der jeg kan bli stilt for retten om jeg hadde nektet. (I krig)

Har to kompiser som akkurat nå er ute med to forskjellige spesialtjenester i Afrika, tenker på dem og håper de kommer helskinnet hjem og uten for store psykiske skader. Jeg ville ikke vært i deres sko, selv om de sikkert gjør en kjempejobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...