Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Hei, mitt tantebarn ønsker å oppgi min adresse som hybel adresse for å få borteboer stipende, hva skjer om dette blir oppdaget? kan jeg bli straffet på noen måte? vet virkelig ikke hvordan jeg skal stille meg til dette, virker jo uskyldig men er jo svindel.
Noli Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 (endret) Det er lite sannsynlig at det er straffbart for deg, men tantebarnet ditt risikerer å få alt stipendet omgjort til lån samt miste retten til videre støtte fra lånekassen. Men, det som kan skje er at lånekassen krever dokumentasjon. Det kan f.eks. være leiekontrakt. Om dere da lager en falsk en vil du ha begått dokumentforfalskning. Ville ikke gjort det, mest fordi jeg ikke synes noe om å jukse til seg penger. Vi har velferdsordninger for de som trenger det, ikke for de som bare vil ha litt ekstra lommepenger. Endret 4. august 2009 av Noli
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Hei, mitt tantebarn ønsker å oppgi min adresse som hybel adresse for å få borteboer stipende, hva skjer om dette blir oppdaget? kan jeg bli straffet på noen måte? vet virkelig ikke hvordan jeg skal stille meg til dette, virker jo uskyldig men er jo svindel. Uskyldig? Det er det samme som trygdefusk.. Vi har et fantastisk godt velferdstilbud i norge og derfor er det så synd at folk som tantebarnet ditt skal utnytte dette ved å lyge til seg ekstra penger. Håper vedkommende ikke har samme slappe moralen når det gjelder andre ting.
angeleyes Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Jeg vet ikke om du kan bli dømt for noe i denne saken, men jeg synes likevel du har et ansvar. Du kan faktisk si ifra at dette ikke er greit for deg. Hvis h*n fortsatt velger å sette opp din adresse så har du i alle gitt din mening på saken. Dette er svindel og jeg ville ikke vært med på noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Min samboers søster ville skrive opp vår adresse for å få borteboerstipend. Jeg sa som jeg mente, at det er juks og jeg ikke vil være med på det. Familien ble litt sure, men jeg kan i hvertfall gå med hodet hevet. (Og de klager på andre som jukser med sosialhjelp osv...)
Gjest salma Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Svindel er ulovlig og straffbart, det samme er medvirkning. I tillegg til moralsk tvilsomt. Vi har gode velferdsordninger her i landet, men de undergraves når folk misbruker dem. Jeg syns du gjør rett i å nekte.
Gjest Jese Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 synes nesten det er frekt at familiemedlemmer nærmest krever delaktivitet i svindel på denne måten! Jo da de spør, men i og med at det er familie og noe som ikke rammer noen direkte, finner mange det vanskelig å si nei. Uting, er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ungdom så de kan få dyrket frem sin ølmage fotest mulig før de når 25!
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 synes nesten det er frekt at familiemedlemmer nærmest krever delaktivitet i svindel på denne måten! Jo da de spør, men i og med at det er familie og noe som ikke rammer noen direkte, finner mange det vanskelig å si nei. Uting, er ikke interessert i at mine skattepenger skal gå til ungdom så de kan få dyrket frem sin ølmage fotest mulig før de når 25! Synes det er mer betenkelig at vi før på Fatima og Muhammad en at en ungdom får seg litt småpenger.
Gjest Jesse Skrevet 7. august 2009 #9 Skrevet 7. august 2009 Synes det er mer betenkelig at vi før på Fatima og Muhammad en at en ungdom får seg litt småpenger. det er snakk om 3000 kr pr måned, det er ikke småpenger om hver student i norge skulle få svindlet det til seg med grunnlag av at det er bedre at de får det en innvandrere.... svindel er svindel samme om det utføres av en søt liten jente på 18 år med stor blå øyne eller av en stor skummel mann fra det store utland.... Ungdommen tjener heller ikke på å få sydd puter under armene!
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #10 Skrevet 7. august 2009 Hei, mitt tantebarn ønsker å oppgi min adresse som hybel adresse for å få borteboer stipende, hva skjer om dette blir oppdaget? kan jeg bli straffet på noen måte? vet virkelig ikke hvordan jeg skal stille meg til dette, virker jo uskyldig men er jo svindel. Du kan ikke være helt uvitende om dette......når hun skifter adresse, så vil all post fra lånekassa og andre instanser komme til deg. Om du ikke viste noe,så ville du stusset...ikke sant? hva den dagen du får spørsmål?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #11 Skrevet 7. august 2009 Det er tyveri fra meg og alle andre nordmenn. Det er iljolalitet mot vårt politiske system. Jeg ser ingen grunn til å forsvare dette eller å være med på dette.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 7. august 2009 #12 Skrevet 7. august 2009 Du kan ikke være helt uvitende om dette......når hun skifter adresse, så vil all post fra lånekassa og andre instanser komme til deg. Om du ikke viste noe,så ville du stusset...ikke sant? hva den dagen du får spørsmål? det var akkurat det jeg forsøkte å poengtere til henne (og familien) også, men i følge de var dette nærmest en legitim måte å skaffe lommepenger på. Hvorfor skal det være min jobb å risikere å måtte lyve å si at hun bor her "jamen det er da bare å legge noen klær på ett gjesterom om det blir sjekk" m-m, så skal jeg stå der med hjerte i halsen å forklare at hun bor her, men for tiden er borte... Hyggelig å lese at det ikke bare er jeg som er "vanskelig" å synes dette er galt.
Donpedro Skrevet 7. august 2009 #13 Skrevet 7. august 2009 Jeg ville sagt nei. Og det gjorde jeg også, den gangen jeg ble spurt om å lyve om noe tilsvarende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå