Gå til innhold

Føler jeg har gått ned veldig mye i vekt på kort tid,hva kan jeg gjøre for å komme meg opp igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler det at denne sommeren har jeg gått veldig mye ned i vekt, før kunne jeg ikke se eller telle ribbeina mine,nå syns de veldig godt og jeg kan telle dem. Jeg har jo vært mye aktiv i sommer,jeg har syklet 14 km nesten hver eneste dag, vært på jobb, og når man jobber som hjelpepleierassistent så er det veldig lite man får sittet stille. Kan det ha noe med saken og gjøre?Jeg var jo hos legen for en måned siden og fikk bekreftet at jeg måtte spise jerntabletter en månedstid grunnet at jernlageret var for lavt, kan det ha noe med saken og gjøre?

Jeg spiser normalt, 2 brødskiver eller en yoghurt til frokost,spørs når på morran jeg er oppe,jeg jobber jo turnus og noen ganger må jeg opp klokka 5 for å rekke jobben, da er ikke matlysten på sitt beste,så spiser da en yoghurt og drikker et glass melk/juice før jeg sykler på jobb,så spiser jeg heller en brødskive eller en banan når jeg kommer på jobb om morgenen. Så spiser jeg jo lunsj til normaltid i elve/tolv tiden, så spiser jeg som regel middag på eftan, i mellomtiden der spiser jeg ikke noe omtrent,kanskje en grov kjeks og drikker masse fun light saft eller vann. Spiser også kveldsmat de dagene jeg orker det når jeg kommer hjem fra jobb når jeg jobber seint. Som regel blir det da bare en yoghurt,en frukt eller annet lettvint som jeg har hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser ikke normalt i forhold til aktivitetsnivå, rett og slett.

1-3 mellommåltider er vanlig og anbefalt i hverdagen, og du sier jo selv at kveldsmaten ofte blir en yoghurt eller en frukt. Nå vet jeg ikke hva du spiser til middag, men når man går ned i vekt og er aktiv er det bortsett fra ved en underliggende sykdom (usannsynlig) er årsaken at man ikke får i seg nok kalorier, og ved å se på det du skriver her er det ganske klart at det er årsaken.

Skrevet

Angående jernmangelen, det er ikke slik at det at man har jernmangel gjør at man går ned i vekt. Det er heller at man har spist for lite/feil som gjør at man kan få jernmangel.

Skrevet

Til middag spiser jeg som regel enten kjøtt,fisk eller pytt i panne med speilegg til, samt pasta,salater med loff til, gryte osv. Men de dagene jeg har det travelt blir det som regel enten karbonadesmørebrød med speilegg,suppe med brød til, eller rett og slett brødmat, varierer veldig egentlig. Men prøver få til et varmt måltid hver dag. Så det vil si at jeg bør spise flere måltider, samt at jeg bør holde mellommåltidene?Jeg klarer ikke spise en brødskive eller to de dagene jeg begynner 7 på morgenen, men tar da enten en yoghurt,knekkebrød bare for å få startet kroppen og fordi jeg går på medisiner som jeg ikke vil ta på tom mage.

Skrevet

Bra du spiser noe nkjeks og slik, men du kan jo kanskje føye på noen nøtter i tillegg ? Tørka frukt er også sunt, godt å ha i yoghurten. Du kunne jo kanskje lagd deg en sunn dessert også ?

Skrevet

Jeg spiser masse frukt og grønt. Og har nå kjøpt inn grov kjeks som jeg skal spise mellom måltidene samt at jeg starter dagen med Fiberrik med smør og ost på og et stort glass H-Melk, har begynt å drikke den melken fremfor all den andre melken, syns den melken smaker best. Samtidig som jeg drikker et glass med ananas juice når jeg er tørst, i stedefor vann,men drikker en del vann også:)

Skrevet
Jeg spiser masse frukt og grønt. Og har nå kjøpt inn grov kjeks som jeg skal spise mellom måltidene samt at jeg starter dagen med Fiberrik med smør og ost på og et stort glass H-Melk, har begynt å drikke den melken fremfor all den andre melken, syns den melken smaker best. Samtidig som jeg drikker et glass med ananas juice når jeg er tørst, i stedefor vann,men drikker en del vann også:)

Grove kjeks og melk som mellommåltider er knall. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...