Gjest Gjest_Cilla_* Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Er i en situvasjon hvor de siste årene bare har vært nedturer.Har slitt mye med spiseforstyrrelser og har mistet faren min. I tilegg ble det slutt med samboeren min gjennom 9 år og nå er jeg dypt forelsket i en ny mann som bor i Tyskland. Vi har et forhold, men det sliter på oss med denne avstanden.Er så nedbrutt og sliten og føler at jeg ikke lneger strekker til på jobben.Kom akkurat tilbake fra ferie, og likevel føler jeg at jeg trenger mer tid vekk fra jobben. Er redd for å sykmelde pga nedskjæringer pluss at jeg har en del sykefravær. Føler at jeg har mer og mer problemer med spiseproblemene også.. Hva bør jeg gjøre? Bør jeg sykmelde meg når jeg føler at jeg trenger det? Eller ta hensyn til jobben? Det er vel slik her i Norge at en står sterkt som sykemeldt? Er også redd for at legen ikke vil forstå, og ikke gi meg noen sykemelding.. ..fortvilet..
gerotten Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Er i en situvasjon hvor de siste årene bare har vært nedturer.Har slitt mye med spiseforstyrrelser og har mistet faren min. I tilegg ble det slutt med samboeren min gjennom 9 år og nå er jeg dypt forelsket i en ny mann som bor i Tyskland. Vi har et forhold, men det sliter på oss med denne avstanden.Er så nedbrutt og sliten og føler at jeg ikke lneger strekker til på jobben.Kom akkurat tilbake fra ferie, og likevel føler jeg at jeg trenger mer tid vekk fra jobben. Er redd for å sykmelde pga nedskjæringer pluss at jeg har en del sykefravær. Føler at jeg har mer og mer problemer med spiseproblemene også.. Hva bør jeg gjøre? Bør jeg sykmelde meg når jeg føler at jeg trenger det? Eller ta hensyn til jobben? Det er vel slik her i Norge at en står sterkt som sykemeldt? Er også redd for at legen ikke vil forstå, og ikke gi meg noen sykemelding.. ..fortvilet.. Hvis du føler at du har behov for sykemelding så bør det ikke være vanskelig. Jeg synes du skal forklare hele situvasjonen til legen din. Vet om mange som blir sykemeldte av psykiske årsaker. Hvor lenge ser du for deg sykemelding da?
Sia444 Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Det burde ikke være noe problem å få en sykemelding fra legen hvis du trenger det. Bare vær ærlig og si hvordan du har det. Mange som blir sykemeldt pga psykiske problemer. Du trenger heller ikke å oppgi noen grunn til arbeidsgiver hvis du ikke ønsker det. Og arbeidsgiver må ha andre grunner for å kunne si deg opp enn at du er sykemeldt.
Gjest Gjest_Cilla_* Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Det burde ikke være noe problem å få en sykemelding fra legen hvis du trenger det. Bare vær ærlig og si hvordan du har det. Mange som blir sykemeldt pga psykiske problemer. Du trenger heller ikke å oppgi noen grunn til arbeidsgiver hvis du ikke ønsker det. Og arbeidsgiver må ha andre grunner for å kunne si deg opp enn at du er sykemeldt. Men det er så vanskelig, sjefen forventer liksom en grunn..skal jeg lyve?? Og hvordan kan jeg forklare til legen at jeg trenger mer enn bare en uke, men en god stund for å komme meg på beina igjen?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Men det er så vanskelig, sjefen forventer liksom en grunn..skal jeg lyve?? Og hvordan kan jeg forklare til legen at jeg trenger mer enn bare en uke, men en god stund for å komme meg på beina igjen? Det er ikke opp til deg å bedømme. Du legger frem situasjonen for legen din, og så er det opp til ham/henne å bedømme om og i så fall hvor lang sykemelding du trenger.
Gjest Gjest_cilla_* Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Jeg er så sliten at jeg bare har lyst å grine!! Er så redd for at legen ikke vil forstå meg.. Jeg trenger en pause fra alt, NÅ!!
Sia444 Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 Det første jeg ville ha gjort er å ringe fastlegen i morgen tidlig for å få time så snart som mulig. Skriv ned hva du har lyst til å si og ta med til timen og hvis du ikke husker helt hva du har lyst til å få sagt når du er der kan du se på den eller gi det til han. Fastleger har hørt det meste og du er helt garantert ikke den første som har det slik av hans pasienter. Viss han spør hvor lenge du ønsker sykemelding si at du ikke vet og om du kan få time igjen for å diskutere dette. Da vil han bli bedre kjent med deg og vite mer hva du trenger når han vet hvordan det har gått siden sist.
Gjest Ulf Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Jeg er så sliten at jeg bare har lyst å grine!! Er så redd for at legen ikke vil forstå meg.. Jeg trenger en pause fra alt, NÅ!! Det du må gjøre aller først er å bestille legetime, og så ta det videre derfra. Når du skal forklare hva som plager deg, vil det kanskje "lønne" seg å fokusere på spiseforstyrrelsen, da jeg regner med det er legen som har gitt deg diagnosen? At det blir slutt på parforhold, og at du savner den nye kjæresten i Tyskland er ikke sikkert legen vil legge vekt på i forhold til eventuell sykemelding, om du ikke da er veldig psykisk nedkjørt av akkurat dette da. Å savne kjæresten i avstandsforhold er normalt, men sånt bør man takle, tror ingen lege vil sykemelde deg (for at du skal dra på ferie/kjærestebesøk evt). Sier ikke at det er slik du vil bli oppfattet, men leger er ulike individer de også,- og min erfaring sier at de tar mer alvorlig på diagnostiserte lidelser (som spise- forstyrrelser), enn "kjærlighetssorg".. Ihvertfall om du kommer til en noe gammeldags og trangsynt lege.
Gjest Gjest_Mille_* Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Det er uansett ikke opp til deg selv hverken å stille diagnose eller eventuell behandling. De aller, aller fleste har lyst på mer ferie etter at ferien er over - og veldig mange synes det er tungt med tanke på å starte jobb igjen. Å ha en kjæreste i utlandet er ihvertfall ingen grunn til sykemelding - men det er faktisk helt naturlig at du savner han og vil være sammen med ham .. Men det er uansett din business og ikke noe å belemre en lege med. På meg høres det mer ut som om du trenger nye impulser, eksempelvis en ny jobb. Det er mange som kjører seg fast i gamle rutiner - og mistrives mer og mer. Tenk nøye over hva som egentlig er problemer og hvordan det kan løses.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå