Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for at det er på tide å kjøpe ny PC. Jeg er for øyeblikket i USA, og vil kjøpe en her, iom at jeg sparer endel penger på det.

Greia er da at jeg vil få en PC med engelsk tastatur, men jeg har hørt at det går ann å bytte til norsk layout, som det ble kalt, så vil man få fram Æ, Ø og Å ved å trykke på de tilsvarende knappene på det engelske tastaturet. Litt dårlig forklart men...

Spurte ei dame i en elektronikkbutikk om dette, og hun sa at jeg måtte kjøpe og laste ned noe greier fra microsoft og legge det inn på PCen.

Har søkt endel på sidene til Microsoft, men finner ikke stedet der man kan laste det ned, og heller ingen pris.

Noen som vet hvordan dette gjøres, og hvor mye det vil koste?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_anan_*
Skrevet
Etter mye om og men har jeg bestemt meg for at det er på tide å kjøpe ny PC. Jeg er for øyeblikket i USA, og vil kjøpe en her, iom at jeg sparer endel penger på det.

Greia er da at jeg vil få en PC med engelsk tastatur, men jeg har hørt at det går ann å bytte til norsk layout, som det ble kalt, så vil man få fram Æ, Ø og Å ved å trykke på de tilsvarende knappene på det engelske tastaturet. Litt dårlig forklart men...

Spurte ei dame i en elektronikkbutikk om dette, og hun sa at jeg måtte kjøpe og laste ned noe greier fra microsoft og legge det inn på PCen.

Har søkt endel på sidene til Microsoft, men finner ikke stedet der man kan laste det ned, og heller ingen pris.

Noen som vet hvordan dette gjøres, og hvor mye det vil koste?

aner ikke hvordan det er med pcer, men på mac er det bare å trykke 'option'+o eller a, så får du å og ø i hvertfall. Husker ikke hva du må trykke på for å få æ, sitter på norsk tastatur nå.. Det burde være noen lignende commands for pcer?

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte sony vaio pc når vi var i usa, og har bare valgt i innstillingene på pcen at jeg har norsk tastatur.. Da trykker jeg bare der de norske tastene skulle ha vært, så kommer det opp æ ø og å... Pass også på at det aller meste av tegn ikke stemmer overens med merkingen på tastene... Men det er noe du lærer deg ganske fort ;)

Edit: Pass også på at strømadapteret kan brukes i norge! Det var ikke alle som kunne brukes når jeg var der...

Endret av Aftensol
Skrevet

Kult, tusen takk for svar alle sammen!

I linken du oppga sto det at man kan bytte ut tastaturet med et norsk et? Noen som har gjort dette, og vet hvor mye det koster?

Skrevet

Det spørs litt på merket på maskinen du kjøper... Hvis du feks kjøper sony vaio, så er det ikke norske tastatur å få kjøpt siden de ikke selger maskiner i norge, men hvis du kjøper et merke som selges i norge kan du ta kontakt med infocare as (tar de fleste pc merkene i norge) , så tar de 500-600kr for tastaturet med bytte... Kan variere litt etter merke og modell på pcèn..

Gjest En gjest
Skrevet
Pass også på at strømadapteret kan brukes i norge! Det var ikke alle som kunne brukes når jeg var der...

Denne er viktig ja, for i USA har de 110 volt. Derfor trenger du norsk strømadapter, ikke bare en slik plugg turister bruker. (Jeg regner med at det er laptop du skal kjøpe, i stasjonære er strømforsyningen innebygd, men da er det som regel en vender på baksiden.) Men alt dette viste du sikkert allerede. Det gjorde ikke en amerikansk venninne av meg som tok med laptopen til Europa, den virket i ca. 2 sekunder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...