Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Hei, en venninde jeg kjenner godt, hun er 15 og fyller 16 i slutten av August. Selv er jeg 2-3 år eldre, maks 3 tongue.gif Hun hadde kranglet med foreldra sine, og totalt nektet å gå hjem, så hun sov ute. Siden jeg kjenner hu soppas godt, tok jeg med hun hjem til meg, og vi hadde IKKE sex, eller noe som helst tafsing. Jeg tenkte at jeg ikke kunne la hun sove ute, klokka 4 på natta i en t-skjorte. Nå truer morra hennes med å anmelde meg, og min egen mor er ikke spesielt blid, lettere sagt totalt pissed. Har hun noen grunn til å anmelde meg? Det værste er at jeg får sykt kjeft osv, mens jeg selv mener jeg gjorde det rette. Noe jeg kan si til foreldrene mine/hennes som får dem til å roe seg?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Så lenge jenta selv sier at ingenting skjedde så har du ingenting å frykte. Foreldrene hennes har da ingen bevis.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Hvorfor tror de med en gang at dere hadde sex? Grisehuer noen voksne, altså. Skaffe seg en hobby?
Jade Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Takknemligheten lenge leve Det er nok verre ting som kunne skjedd med ei jente som sov ute i t-skjorte, enn at en venn tok henne med hjem for å sove på sofaen.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Noe jeg kan si til foreldrene mine/hennes som får dem til å roe seg? Hekt det på den gylne regel.. (gjør mot andre, som du vil at andre skal gjøre mot deg). Spør dem: "Ville ikke dere ønsket at noen tok meg inn om natten hvis de oppdaget at jeg sov ute bare t-skjorten?" Selvsagt ville de ønsket det, og kanskje de finner ut at "du gjorde for andre, det de ønsket at andre ville gjøre for deg". (en liten omskrivning av den gylne regel), og ikke nok med det, de vil også se at du kun gjorde det de (mest sannsynlig) har lært deg å gjøre fra du var liten... hjelpe andre! Kanskje det vil få dem til å roe ned kjeftingen i det minste?
Gjest Coarvi Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Nei, du har ikke gjort noe ulovlig, og de kan ikke anmelde deg for det. Om jenta skulle begynne å lyve og dermed sier at dere hadde sex, DA kan det bli trøbbel, men det er vel ganske lite sannsynlig.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Om du er over 18 er det faktisk ikke helt umulig at en mer eller mindre hvilende paragraf ang "å holde en mindreårig skjult fra foresatte" kan bli forsøkt brukt. Blir stort sett brukt når det er barneværnet de har flyktet fra, men juridisk sett tror jeg den kan brukes fra foreldre også. Men spør de om de heller vil hun skulle sove ute, med den risikoen det innebærer. Eller skulle du ha avvist henne, og dermed hadde hun hatt ingen å gå til om ting gikk galt? Galskap. De bør være glade for at hun hadde noen hun kunne gå til og være trygg.
Titti72 Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Du får jo bare fortelle foreldrene hennes at du er 1 millimeter fra og melde dem til barnevernet for forsømmelse.
Anglofil Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Anmelder foreldrene deg, så hadde jeg anmeldt foreldrene for forsømmelse til barnevernet, enkelt og greit. Om de ikke klarer å ta av seg ungen (uansett om ungen har rømt eller ikke), så får de stå til ansvar. De burde være glade for at du er så ansvarfull at du tar vare på vennene dine! Mvh Yvonne
Gjest salma Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 (endret) Om du er over 18 er det faktisk ikke helt umulig at en mer eller mindre hvilende paragraf ang "å holde en mindreårig skjult fra foresatte" kan bli forsøkt brukt. Blir stort sett brukt når det er barneværnet de har flyktet fra, men juridisk sett tror jeg den kan brukes fra foreldre også. Men spør de om de heller vil hun skulle sove ute, med den risikoen det innebærer. Eller skulle du ha avvist henne, og dermed hadde hun hatt ingen å gå til om ting gikk galt? Galskap. De bør være glade for at hun hadde noen hun kunne gå til og være trygg. Det betviler jeg. Når hun ligger ute alene og sover i t-skjorte er hun per definisjon ikke under foreldrenes overvåkning og beskyttelse uansett. Så om hun ligger ute eller på en venns sofa, er hun like "skjult" for sine foresatte. Hadde jenta vært 3 år har du et poeng, men denne jenta var 15? Ta det med ro. Du har ikke overtrådt noen bestemmelser i straffeloven og kan dermed ikke straffes. Så de kan gjerne anmelde deg, men saken vil bli henlagt av politiet som intet straffbart forhold. Det er derfor vi kaller Norge en rettsstat. Endret 4. august 2009 av salma
Gjest Melchizedek Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Hei, en venninde jeg kjenner godt, hun er 15 og fyller 16 i slutten av August. Selv er jeg 2-3 år eldre, maks 3 tongue.gif Hun hadde kranglet med foreldra sine, og totalt nektet å gå hjem, så hun sov ute. Siden jeg kjenner hu soppas godt, tok jeg med hun hjem til meg, og vi hadde IKKE sex, eller noe som helst tafsing. Jeg tenkte at jeg ikke kunne la hun sove ute, klokka 4 på natta i en t-skjorte. Nå truer morra hennes med å anmelde meg, og min egen mor er ikke spesielt blid, lettere sagt totalt pissed. Har hun noen grunn til å anmelde meg? Det værste er at jeg får sykt kjeft osv, mens jeg selv mener jeg gjorde det rette. Noe jeg kan si til foreldrene mine/hennes som får dem til å roe seg? Dette burde lære deg at du ikke skal hjelpe andre mennesker
Gjest Chiffon Skrevet 4. august 2009 #12 Skrevet 4. august 2009 Anmelder foreldrene deg, så hadde jeg anmeldt foreldrene for forsømmelse til barnevernet, enkelt og greit. Om de ikke klarer å ta av seg ungen (uansett om ungen har rømt eller ikke), så får de stå til ansvar. De burde være glade for at du er så ansvarfull at du tar vare på vennene dine! Mvh Yvonne Det samme tenkte jeg. Jeg hadde glatt anmeldt henne om hun hadde anmeldt meg.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #13 Skrevet 4. august 2009 Tror jeg hadde sagt noe sånn som: Beklager at dette opprører dere, men jeg kan ikke stå til ansvar for hva som befinner seg av uriktige fantasier inne i hodene deres!! Så når dere kan oppføre dere ordentlig og takke for at jeg tok vare på henne, så skal jeg vurdere å snakke med dere igjen. Lykke til.
Gjest No wonder women Skrevet 5. august 2009 #14 Skrevet 5. august 2009 Anmelder foreldrene deg, så hadde jeg anmeldt foreldrene for forsømmelse til barnevernet, enkelt og greit. Om de ikke klarer å ta av seg ungen (uansett om ungen har rømt eller ikke), så får de stå til ansvar. De burde være glade for at du er så ansvarfull at du tar vare på vennene dine! Mvh Yvonne Jepp. Jeg må bare få si at du er et medmenneske. Selvsagt skulle hun ikke sove ute. Jeg tipper at det er en dårlig relasjon mellom denne jenta og hennes foreldre siden de drev å kranglet på natten. Jeg synes du skal vise moren din disse svarene så kanskje hun roer seg litt ned. Hun er jo bare selvsagt bekymret for deg og om du havner i noen vansker. Neste gang dette skjer, så gjør det igjen, men informere moren din slik at hun kanskje rydder opp en seng til henne eller tar en telefon til disse foreldrene som ikke klarer å holde datteren sin i "ørene".
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #15 Skrevet 5. august 2009 Det betviler jeg. Når hun ligger ute alene og sover i t-skjorte er hun per definisjon ikke under foreldrenes overvåkning og beskyttelse uansett. Så om hun ligger ute eller på en venns sofa, er hun like "skjult" for sine foresatte. Hadde jenta vært 3 år har du et poeng, men denne jenta var 15? Ta det med ro. Du har ikke overtrådt noen bestemmelser i straffeloven og kan dermed ikke straffes. Så de kan gjerne anmelde deg, men saken vil bli henlagt av politiet som intet straffbart forhold. Det er derfor vi kaller Norge en rettsstat. Jeg husker ikke detaljene i dette og pga fare for gjenkjennelse legger jeg ikke ut mer, jeg vet bare at det har vært brukt. Argumentet som ble brukt var at siden alder var kjent skulle hun som tok vare på henne kontaktet barnevern eller politi. Siden det var barnevernet hun flyktet fra (med svært god grunn) var det ikke aktuelt. Saken ble til slutt henlagt, heldigvis. Men siden dette er et kortere tidsrom, personen som tar vare på henne er yngre, og det er ikke barnevernet men foreldrene hun har flyktet fra vil jeg anta at sjansen for at noe slikt skjer er svært, svært liten.
Antagonist Skrevet 5. august 2009 #16 Skrevet 5. august 2009 Hvorfor er hennes og din mor så sint da? Har de en grunn til det, tatt tidligere hendelser i betraktning? Jeg tror det ligger noe mer bak enn at TS lånte bort sofaen til mindreårig han kjenner.
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 5. august 2009 #17 Skrevet 5. august 2009 Hvis dette er en venn av deg og du er så mye eldre så burde du selvsagt gitt beskjed til foreldrene. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke melde fra til foreldrene om at datteren deres er trygt forvart i din families hus. Jeg hadde blitt rasende om noen hadde tatt inn en av mine unger og jeg ikke hadde ant hvor han eller hun befant seg hele natten.
Gjest salma Skrevet 5. august 2009 #18 Skrevet 5. august 2009 Hvis dette er en venn av deg og du er så mye eldre så burde du selvsagt gitt beskjed til foreldrene. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke melde fra til foreldrene om at datteren deres er trygt forvart i din families hus. Jeg hadde blitt rasende om noen hadde tatt inn en av mine unger og jeg ikke hadde ant hvor han eller hun befant seg hele natten. ...men så ville forhåpentligvis ikke en av dine unger ligget ute og sovet i bare t-skjorte midt på natta heller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå