Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg flytter til usa nå i høst pga. studier, skal være der nede nesten 1 år. Har bestemt meg for at jeg de neste mnd. endelig skal ned i match vekta mi. Er ca 15 kg igjen.

Men, hvordan er det med sunne matvarer i usa? Sånn jeg ser det for meg er det omtrent kun fast food i gigantiske porsjoner over alt som omtrent blir dytta på deg :P hehe.. her hjemme er det på mange måter enklere med maten, for treninga kommer nok til å gå greit!

Noen som har noen tips eller erfaringer? Min største frykt nå er i hvertfall å komme inn i et dårlig spisemønster der nede og heller være 15 kg større når jeg kommer hjem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg bodd i USA, men joda, de har jo mye fast food, store porsjoner og dårlige matvarer. Men dersom du bor på et litt større sted er jeg sikker på at de også har et mye større tilbud enn du er vant til av sunn mat - helsekost/vegetar/økologisk osv. Så det bør absolutt være mulig å ha gode matvaner der også, så lenge du klarer å gå forbi drittmaten :)

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Hei :)

Jeg flytter til usa nå i høst pga. studier, skal være der nede nesten 1 år. Har bestemt meg for at jeg de neste mnd. endelig skal ned i match vekta mi. Er ca 15 kg igjen.

Men, hvordan er det med sunne matvarer i usa? Sånn jeg ser det for meg er det omtrent kun fast food i gigantiske porsjoner over alt som omtrent blir dytta på deg :P hehe.. her hjemme er det på mange måter enklere med maten, for treninga kommer nok til å gå greit!

Noen som har noen tips eller erfaringer? Min største frykt nå er i hvertfall å komme inn i et dårlig spisemønster der nede og heller være 15 kg større når jeg kommer hjem!

Hvis du er konsekvent så burde det ikke være et problem. De er helt gale når det gjelder helsekost der borte også, til tross for de elendige matvarene. Det finnes alltid et sunnere tilbud, og når du skal bestille mat ute er det kjempenkelt å si at du vil ha f.eks "masse grønnsaker i stedet for pommes frites". Bare tilrettelegg for deg selv så blir det nok greit.

Men nå må du huske at det er vanlig å legge på seg uansett når man flytter til utlandet. Dette er fordi kostholdet legges om, og den maten du daglig spiser er annerledes. Jeg dro til USA og veide 54 kg, og la på meg 10 kg. i løpet av året. Nå er jeg nede på 54 igjen.

Tips:

Bak brød selv: Prøv å finne mel som er sunt. Hvis du kjøper "sunt" brød på butikken så er det ca. som å spise loff hjemme. Lag det selv så har du kontroll over hva som er i det.

Spis mye grønnsaker: Det er alltid gode grønnsaker å bli tilbudt på restauranter.

Hold deg unna fast food: Jeg spiste ikke en eneste gang på McDonalds, og bare et par ganger på tilsvarende steder.

Spis ofte nok selv om amerikanerene har det med å spise 2-3 måltider per dag.

Ikke bestill brus på restaurant - du får evig påfyll og det kan fort bli fetende;)

Bare vær bevisst.

Skrevet

Takk for svar :) hehe, vurderer å ta med meg noen pakker med knekkebrød jeg nå, bare sånn for å ha i starten! Hvis det er lov da :sjenert:

Skrevet

Det finnes mange amerikanere som spiser sunt også så du vil nok finne masse alternative matvarianter av denne sorten tenker jeg.

Skrevet
Takk for svar :) hehe, vurderer å ta med meg noen pakker med knekkebrød jeg nå, bare sånn for å ha i starten! Hvis det er lov da :sjenert:

Tror ikke det er lov :( Er usikker, sjekk det opp før du drar!

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor du skal, men min erfaring er at det er mye god mat og ikke minst godt utvalg i urbane områder. Hvis du lager egen mat, er det jo heller ikke noe problem, da du selv vet hvilke ingredienser du har i, og har dermed like mye kontroll som hjemme.

Gjør som amerikanske studenter: gå på restaurant, men spis kun halve porsjonen og ta resten med som doggy bag, så har du mat i to dager.

Skrevet

Skal til en forsåvidt liten by, til å være usa da. hehe, 100 000 innbyggere synes jeg nesten er stort nok! Men regner med at det finnes supermarkeder med greit utvalg i sunn mat.

Skal bo i en studentbolig med mange andre, så hvor god tilgang det er på kjøkken å lage mat på der vet jeg ikke... Blir nok mye frukt og salat :)

Skrevet

Finn IKEA og kjøp knekkebrød der!! :jepp: (De har ofte litt norsk ("svorsk"?:P) snop osv også).

Ellers så er jo USA fitnessfreaks også. Men har et inntrykk av at hva som er oppfattet som sunn mat, kanskje ikke stemmer helt med hva en nordmann anser som sunt.

Pass deg for frokosten deres (pannekaker, beagles ovs). Lag mest mulig mat fra bunnen av, med råvarer ikke halvfabrikater.

God tur!:)

Skrevet
Ellers så er jo USA fitnessfreaks også. Men har et inntrykk av at hva som er oppfattet som sunn mat, kanskje ikke stemmer helt med hva en nordmann anser som sunt.

Ja, de er veldig opptatt av hva som er "calories from fat" av en eller annen grunn... vi tror de stygge karbohydratene er verre :)

Skrevet

Det skal ikek være noe problem, de er jo ekstreme i begge retninger der borte både når det gjelder usunn mat og gigantiske porsjoner og når det gjelder fitness & helsekost så du får slenge deg på helsetrenden.

Bak ditt eget brød om du ikke finner noe som er grovt nok,

knekkebrød får du sikkert tak i også. Har alltid sett Wasa der jeg har handlet..

Det positive er jo at det ofte er lett å mosjonere; parker, public pools og tennisbaner som alle kan bruke. I tillegg er mye sunn mat som eks. ferdig oppskåret frukt og grønnsaker rimelig, så det er lettere å spise sunt - men samtidig mange fristelser da så det gjelder å holde på de sunne vanene og heller skeie ut en gang i blant ;)

Skrevet

du kan no også oppleve å få kjøpt knekkebrød i butikken.

Skrevet
Pass deg for frokosten deres (pannekaker, beagles ovs).

Jeg visste ikke at de spiser hunder, beagles, i USA....;-)

I Florida fant jeg en skandinavisk butikk, kanskje de har det dit du skal? :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Og hvis du, etter to måneder, savner noe som er skikkelig norsk og sunt (f.eks. Husman knekkebrød) finnes det en nettbutikk som sender til USA. Koster litt, så da kan du jo kanskje unne deg en Melkesjokolade. Det er IKKE sunt, men man skal nå unne seg noe godt på lørdagene syns jeg :)

Husker dessverre ikke adressen for øyeblikket, men det er sikkert ikke vanskelig å google opp!

Skrevet

Har bodd ca fem aar i USA og har ikke lagt paa meg noe. For meg tror jeg det som har fungert er aa ikke gi slipp paa mine "norske" matvaner. Dvs broedskiver/ sunn frokostblanding til frokost (ikke pancakes, french toast, bagels etc), to broedskiver og et eple til lunsj i stedet for varm, usunn kantinemat, og forsoeke aa lage middag hjemme til hverdags i stedet for take-out eller restaurant. Jeg spiser saa og si aldri "fast-food" og forsoeker aa avstaa fra alle de usunne snack alternativene de fleste amerikanere bruker som mellomaaltid (chips, trailmix bars, poptarts, donuts etc). I stedet for nyter jeg det gode utvalget av frukt i butikkene her. Avstaar ogsaa fra loff, og forsoeker aa bake mitt eget broed i blandt, samt at jeg drikker vann istedet for brus, Gatorade o.l. Ellers trener jeg litt og gaar masse (noen ganger til stor undring/beundring fra de "innfoedte" som tar bilen alle veier her i smaabyen jeg bor. Lykke til!

Skrevet
Ja, de er veldig opptatt av hva som er "calories from fat" av en eller annen grunn... vi tror de stygge karbohydratene er verre :)

Amerikanerene er også opptatt av "low carb", og utvalget av produkter med lite karbohydrater er stort- jeg bestiller blant annet lavkarbo-pasta fra USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...