Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

På jobben har vi 2 pc'er på 1 skjerm. Vi skifter mellom disse ved å enten trykke på en blå knapp på en slags dings jeg ike helt vet hva er, eller ved å trykke scroll lock-scroll lock-1 og scroll lock-scroll lock-2( frem og tilbake)

Uansett! Når vi har vært inne på den ene pc'n og skifter tilbake igjen, så slutter musa å virke. Den virker helt fint på den andre. Ledningen er det ingenting i veien med. for at musa skal virke igjen må vi restarte pc'n. Dette er utrolig irriterende å gjøre 10 ganger om dagen..

Har snakket med brukerstøtten til jobben, men de skjønte ingenting..

Noen her som vet hva som har skjedd?? Og hvordan man fikser det?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mistenker at du har en god gammel PS/2-mus, og ikke USB. PS/2 er en liten rund, som regel grønn kontakt. PS/2 må være plugget i når pcen starter, og hvis den plugges fra underveis er forbindelsen brutt til pcen starter igjen. Er det Windows på begge maskinene?

Den dingsen du ikke vet hva heter er en KVM-switch (keyboard, video, mouse) som tar inn signaler fra mus og tastatur og videreformidler til riktig pc. Hvis denne kutter mussignalet til den passive pcen helt istedenfor å sende "jeg lever, men gjør ikke noe" vil den passive pcen oppfatte det som om kontakten er trukket ut. Måten jeg har løst problemet på her er å kjøpe en ekstra mus (kostet ca en femtilapp), så har jeg en mus permanent i hver pc, og switcher bare tastatur/video.

Har det fungert uten restart tidligere?

I tillegg mistenker jeg at brukerstøtten på jobben er en gjeng barnerumper :gjeiper:

Skrevet

Ja det er en sånn grønn kontakt :jepp: Og det er Windows på begge pc'ene.

Den har fungert helt fint tidligere, er nå i det siste at den har begynt å kødde.

Kan man bytte hele denne kvm-switchen da? Istedet for å ha 2 mus'er..

Skrevet
Den har fungert helt fint tidligere, er nå i det siste at den har begynt å kødde.

Kan man bytte hele denne kvm-switchen da? Istedet for å ha 2 mus'er..

Merkelig. Switchen kan byttes ja, den billigste jeg fant koster 295, så hvis brukerstøtten nekter pga. kostnad kan du be dem ta seg en bolle. Jeg er ikke helt sikker på at feilen ligger i switchen, har du en kollega du kan bytte switch med en dag for å teste om det er switch eller pc som krangler?

Skrevet (endret)
Merkelig. Switchen kan byttes ja, den billigste jeg fant koster 295, så hvis brukerstøtten nekter pga. kostnad kan du be dem ta seg en bolle. Jeg er ikke helt sikker på at feilen ligger i switchen, har du en kollega du kan bytte switch med en dag for å teste om det er switch eller pc som krangler?

Har fått ny switch idag, men har ikke byttet den ut enda, da det var endel ledninger. Sjefen er ikke akkurat noe data-geni... Men det skulle visst komme en handy-man fra Visma i morgen å fikse den. Så da får vi se om det hjelper.

tuusen takk for hjelpen iallefall :)

Endret av Vixenia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...