Vodecka Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Nå er jeg lei. Er 176 cm høy og veier pluss minus 125 kg. Jeg skal ned 40-45 kg, men har ikke veldig tålmodighet. Ting skal gjerne skje med en gang... Det jeg lurer på er åssen trening er den beste for å ned i vekt? Styrketrening eller kondis trening? Vil fort ned i vekt, men på en ordentlig og fornuftig måte.
Chanel.No5 Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Det er å innta mindre enn du bruker, ligge ca 500 kalorier under ditt dagsbehov. Kombiner aller helst kondisjonstrening og styrketrening for maximal effekt. Les, les og les deg til kunnskap og begynn i dag! Masse lykke til!
Leifr Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Det jeg lurer på er åssen trening er den beste for å ned i vekt? Styrketrening eller kondis trening? Ordentlig styrketrening (klassiske frivektøvelser, tungt) tre ganger i uka. Spe på med litt moderat kondistrening innimellom. Spis proteinrik kost på et moderat kaloriunderskudd. Ha tålmodighet.
Wiggins Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Nå er jeg lei. Er 176 cm høy og veier pluss minus 125 kg. Jeg skal ned 40-45 kg, men har ikke veldig tålmodighet. Ting skal gjerne skje med en gang... Det jeg lurer på er åssen trening er den beste for å ned i vekt? Styrketrening eller kondis trening? Vil fort ned i vekt, men på en ordentlig og fornuftig måte. Den dårlige nyheten er at du bør glemme å gå ned i vekt fort. Fort ned = fort opp igjen. Det skyldes at hvis du går på en klassisk sultekur så tror kroppen, som fremdeles er tilpasset steinalderen, at det er dårlige tider, og skrur ned forbrenningen. Dessuten mister du muskelmasse, som også gjør at du forbrenner mindre. Den gode nyheten er at du sannsynligvis kan gå en del raskere ned enn det maksimale anbefalte for folk som bare er litt overvektige, altså 0,5 kg i uka. Siden du er såpass overvektig kan du nok regne med å gå ned noe mer i begynnelsen, men bare hvis du både trener og spiser sunt. En god nyhet til er at trening ikke trenger å være et blodslit, faktisk skal den absolutt ikke være det. Jeg antar at du er ganske utrent, og da må du starte pent, ellers vil du bryte ned kroppen i stedenfor å bygge den opp. Svømming eller sykling er nok det beste for deg, siden du der kan spare leddene for belastning. Hvis du sykler, bruk lette gir, du skal ha en pedalfrekvens på 70-90 per minutt. Det samme gjelder hvis du sykler på ergometersykkel, sett belastningen så lavt at du orker å kjøre 70-90 omdreininger per minutt. I tillegg til høy pedalfrekvens skal ikke pulsen være så alt for høy. Du vil ha stort utbytte av å investere i en pulsklokke for å forsikre deg om at du ikke trener for hardt. Pulsen bør det meste av tiden ligge på 50-70% av makspuls. Makspulsen er som en tommelfingerregel 220 minus alder, så hvis man f. eks. er 20 år skal pulsen på langkjøring ligge mellom 120 og 140. I den sonen forbrennes mye fett og ikke så mye karbohydrater. Kommer pulsen over 70% må kroppen hente mer av energien fra karbohydrater, siden det ikke blir nok oksygen til å forbrenne fett. Da vil du også bygge opp mer melkesyre enn du klarer å kvitte deg med. Så du forbrenner omtrent like mye enten du sykler 20 km med 130 i puls eller med 160 i puls. Med 160 i puls har man normalt ganske høy fart, og da begynner luftmotstanden å få betydning. Men med 130 i puls har du forbrent mye mer fett enn om du sykla med 160 i puls, i siste tilfelle vil du ha forbrent mest karbohydrater og blitt skikkelig stiv. En økt skal ikke vare lengre enn at du føler deg helt restituert to dager etterpå. Hvis du trener så hardt at du trenger mange dager på å restituere deg vil du få langsommere progresjon enn om du trener flere og kortere økter. Husk også på å ta med en vannflaske på sykkelen. Kroppen kan aldri venne seg til å tåle væsketap, ytelsesevnen synker med 10% for hver prosent kroppsvæske du mister. For maksimalt treningsutbytte og vektnedgang bør du også trene styrke, siden muskler forbrenner mer i hviletilstand enn alle andre kroppsceller. Du bør gå på et treningsstudio og få et program fra en instruktør.
Vodecka Skrevet 4. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2009 Takker for svar! Nå har det seg sånn at jeg er mye ut på tur. Da snakker vi ikke en halvtime, men gjerne tre-fire timers tur. Jeg har to unger og tre bikkjer som trenger mye tur. Jeg trener styrke tre ganger i uka, men det er nok bare snakk om en halvtime... Jeg er glad i mat, men ikke søtt. Så skjønner egentlig ikke hvorfor jeg veier så mye! Greit, muskeler veier mer enn fett, men ikke BARE muskeler på meg. Hehe! Derfor jeg lurer på hva slags trening som gir best utbytte. Kan ikke ete mindre enn jeg gjør, da sprekker jeg heile tida og gir fort opp. Men er nok ikke kostholdet mitt som er problemer, for jeg lager sunn mat mest pga mine barn skal vokse opp sunne. De har ingen vektproblemer.
*Enigma* Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Skriv ned absolutt alt du har i deg i løpet av dagen, i en hel uke. Hvis du går så mye tur, trener styrke, ikke spiser mye søtsaker, men likevel er for stor, da får du i deg mer kcal enn du er klar over på en eller annen måte. Ser du hva du faktisk spiser, og hvor mye så vil du i det minste finne ut hva du gjør feil.
Betty77 Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Skal man mye ned i vekt anbefaler jeg uten tvil å melde seg inn i vektklubben.no Koster ikke all verden og man får kontroll over hvor mye man har spist, mosjonert osv.. til slutt går alt som en vane og man har en flott livstilsendring. Om man går mye tur og bruker mye energi, kanskje du rett og slett ikke får i deg alle kcal du trenger og kroppen inntar sparebluss istedet for å forbrenne? Gå inn på vektklubben.no og du er igang! Uansett - lykke til=)
Fat Sally Lee Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Skal man mye ned i vekt anbefaler jeg uten tvil å melde seg inn i vektklubben.no Koster ikke all verden Enig med Betty! Og vektklubben er gratis
Betty77 Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Enig med Betty! Og vektklubben er gratis Er den gratis nå? Trodde det var sånn nån hundre for så så mang mnd?? da skal jeg søren meg melde meg inn for å fortsatt holde kontroll om det så er gratis
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Er den gratis nå? Trodde det var sånn nån hundre for så så mang mnd?? da skal jeg søren meg melde meg inn for å fortsatt holde kontroll om det så er gratis Vektklubben.no er Grete Roede, og er gratis... vektklubb.no er VG, og koster så og så mye for et gitt antall måneder.
Betty77 Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Vektklubben.no er Grete Roede, og er gratis... vektklubb.no er VG, og koster så og så mye for et gitt antall måneder. stemmer.. jeg mener vektklubb.no - DEN prøvde jeg for endel år siden gikk ned mange kilo. Holder meg fortsatt der
Wiggins Skrevet 4. august 2009 #13 Skrevet 4. august 2009 Derfor jeg lurer på hva slags trening som gir best utbytte. Kan ikke ete mindre enn jeg gjør, da sprekker jeg heile tida og gir fort opp. Men er nok ikke kostholdet mitt som er problemer, for jeg lager sunn mat mest pga mine barn skal vokse opp sunne. De har ingen vektproblemer. Du kan selvsagt spise litt mindre enn du gjør. Som en annen innsender her sa, vei og skriv opp alt du spiser i løpet av en uke. Pålegg kan bli vanskelig for deg som har familie. Hadde du bodd alene kunne du veie påleggsesken i begynnelsen av uken og på slutten av uken og se hvor mange gram du hadde spist. Skriv det uansett opp og prøv å beregne omtrent hvor mange gram du får i deg. Se på næringsinnholdet på innpakningen og regn ut hvor mye energi du får i deg. Daglig inntak for en voksen kvinne som er moderat aktiv bør ligge på mellom 2000 og 2500 kcal. Svømming gir definitivt flest forbrente kalorier på kortest tid, siden du bruker så mange muskelgrupper. Selv om du går tur med hunden hver dag så forbrenner du ikke nødvendigvis så mye på det. I stedenfor hvor lenge du går med hunden hadde det vært interessant å høre hvor langt du går. Er det 3 km? 8 km? Du forbrenner like mye enten du går eller jogger så lenge vi snakker om en fast distanse. Du må imidlertid få opp pulsen litt på en del av den aktiviteten du bedriver for å stimulere forbrenningen når du ikke er i aktivitet. Ellers så er det slik at de fleste mennesker fint kan klare å gå ned i vekt ved å spise riktig og trimme mye. Så er det noen mennesker som tilsynelatende er immune mot dette. Jeg har registrert en del faglig uenighet om hva som er årsaken til dette. Det er mange moteholdninger ute og går, lavkarbo har vært i vinden en stund, men jeg har mine tvil. Det er ikke stor uenighet blant leger og ernæringsfolk om hva som er sunn mat, uenigheten dreier seg stort sett om den relative fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett. Noen mener at 30% av energien skal komme fra fett og 40-50% fra karbohydrater, andre mener at karbohydrater skal utgjøre maksimalt 10% av energiinntaket. Det som er sikkert er at hjernen kun kan nyttiggjøre seg karbohydrater, så med lite karbohydrater blir det vanskelig å tenke. Det kan jeg skrive under på, jeg har fastet et helt døgn før en undersøkelse, og det var ikke mye fornuftig jeg klarte å gjøre i det døgnet. Har du spurt legen din om du kan få henvisning til ernæringsfysiolog? Det kan være lurt når du tilsynelatende har en sunn livsstil men allikevel er svært overvektig.
Vodecka Skrevet 6. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 6. august 2009 tusen takk for støtten, glad for at dere vil hjelpe! Ang tur med hundene, har ei litt fast løype vi går som strekker seg nesten 2 mil. Så går ikke å sluntrer på tur, småløper til og med litt oxo. Jeg er fysisk ok i formen, jeg bare veier mye. Føler jeg spiser greit, men klart det er rom til forbedring! Leste noen som skreiv at kanskje kroppen går i sparemodus og tviholder på "restlageret" mitt. Mulig det er noe med det å gjøre? Jeg har gått på grete roede kurs og der fikk jeg beskjed at jeg spiste alt for lite i forhold til min vekt og trening. Men jeg bare orker ikke all den maten... Det høres sikkert litt bak mål ut at jeg, som veier 125 kg ikke orker så mye mat, men det er tilfelle. Hehe
Xtra_lilje Skrevet 6. august 2009 #15 Skrevet 6. august 2009 Høres veldig ut som kroppen din er på sparebluss. prøv å spise lite, sunt og ofte - gjerne sett på alarm på mobilen din for å minne deg på å spise, frem til det har blitt en vane. Spis 2. hver time noe lite - en gulerot, kålrot, etc; frukt/grønt ol med høyt fiberinnhold som setter i gang systemet ditt. Frokost tror jeg personlig er veldig viktig, selv om spesialistene diskuterer dette. Ang treningen din: det er flott at du er så aktiv og i fin form, men vi havner ofte i "komfortsonen" og legger oss på et nivå der vi blir vedlikerholder formen, men kommer ikke videre, om du skjønner..Du trenger kanskje å pushe deg selv litt mer når du går/trener, sånn at du får opp pulsen. Tenk også på hva du får i deg av karbo, uten at du behøver å bli karbo fanatiker av den grunn. Men forholdet mellom karbo, proteing og fett er viktig, og de fleste av oss får i oss langt mer karbo enn vi trenger / klarer å fordøye.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #16 Skrevet 6. august 2009 Takker for svar! Nå har det seg sånn at jeg er mye ut på tur. Da snakker vi ikke en halvtime, men gjerne tre-fire timers tur. Jeg har to unger og tre bikkjer som trenger mye tur. Jeg trener styrke tre ganger i uka, men det er nok bare snakk om en halvtime... Jeg er glad i mat, men ikke søtt. Så skjønner egentlig ikke hvorfor jeg veier så mye! Greit, muskeler veier mer enn fett, men ikke BARE muskeler på meg. Hehe! Derfor jeg lurer på hva slags trening som gir best utbytte. Kan ikke ete mindre enn jeg gjør, da sprekker jeg heile tida og gir fort opp. Men er nok ikke kostholdet mitt som er problemer, for jeg lager sunn mat mest pga mine barn skal vokse opp sunne. De har ingen vektproblemer. Hvis det du skriver her er riktig, er det noe galt med deg. F.eks. lavt stoffskifte. Har du vært hos legen? Det er lurt å konsultere legen når man skal gå ned mye. Legen kan sjekke blodtrykk osv. og følge med på din allmenne helsetilstand. Å gå mye ned i vekt er ikke bare-bare, det er faktisk veldig slitsomt for kroppen. Du kan også få tips om hvor mye du kan gå ned over hvor lang tid. Husk at kroppen din har brukt lang tid på å vokse til den størrelsen den er og trenger lang tid til å krympe igjen. Og du må belage deg på å passe på hva du spiser resten av livet. Men når du først har gått ned og kjent hvor mye energi du får med mosjon og riktig kost, vil du ikke tilbake. Ønsker deg all lykke til med dette! Hvis det ikke er noe galt med deg, tror jeg ikke det du skriver her er riktig. Mange tror at de spiser sunt og beveger seg mye, mens det motsatt faktisk er tilfellet. Hva er "sunn mat"? Er det alt som ikke er junk food? For noen er det f.eks. veldig til hjelp å kutte ned på hvete eller gjær i kosten, man kan være intolerant overfor matvarer uten å være direkte allergisk. For mange er det f.eks. ikke så bra å spise for mye frukt heller. Dette er også noe du kan diskutere med en lege. Det er bra at du går. Svømming er også en fin aktivitet som toner hele kroppen og er en helhetlig trening. Hvis du ikke trives med å vise deg i badedrakt - hva om du tar en sarong eller et håndkle rundt deg og legger det på kanten av bassenget før du svupper fort uti? Det er viktig at du er fysisk aktiv hver dag, på en eller annen måte.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. august 2009 #17 Skrevet 6. august 2009 tusen takk for støtten, glad for at dere vil hjelpe! Ang tur med hundene, har ei litt fast løype vi går som strekker seg nesten 2 mil. Så går ikke å sluntrer på tur, småløper til og med litt oxo. Jeg er fysisk ok i formen, jeg bare veier mye. Føler jeg spiser greit, men klart det er rom til forbedring! Leste noen som skreiv at kanskje kroppen går i sparemodus og tviholder på "restlageret" mitt. Mulig det er noe med det å gjøre? Jeg har gått på grete roede kurs og der fikk jeg beskjed at jeg spiste alt for lite i forhold til min vekt og trening. Men jeg bare orker ikke all den maten... Det høres sikkert litt bak mål ut at jeg, som veier 125 kg ikke orker så mye mat, men det er tilfelle. Hehe Nå er jeg realistisk. Enten så spiser du mer usunt enn det du gir inntrykk av her inne. Eller du spiser MYE mer enn du er klar over selv. Eller de 2 milene du går daglig; er du sikker på at det er 2 mil - for det er veldig langt å gå. Eller så er det noe galt med deg - kontakt lege. For å holde kontroll med inntaket av mat - meld deg inn i Vektklubb.no og vær pinlig nøyaktig. Normalt kosthold. Lavkarbo diett.........jeg ville ikke anbefalt det. Det er dyr mat og det er lite gjennomførbart i en familie med normalt kosthold. Ved lavkarbo dietter så blir man også ganske slapp og greier ikke yte like hardt fysisk.
Vodecka Skrevet 8. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 8. august 2009 Nå er jeg realistisk. Enten så spiser du mer usunt enn det du gir inntrykk av her inne. Eller du spiser MYE mer enn du er klar over selv. Eller de 2 milene du går daglig; er du sikker på at det er 2 mil - for det er veldig langt å gå. Eller så er det noe galt med deg - kontakt lege. For å holde kontroll med inntaket av mat - meld deg inn i Vektklubb.no og vær pinlig nøyaktig. Normalt kosthold. Lavkarbo diett.........jeg ville ikke anbefalt det. Det er dyr mat og det er lite gjennomførbart i en familie med normalt kosthold. Ved lavkarbo dietter så blir man også ganske slapp og greier ikke yte like hardt fysisk. Tydeligvis noe galt med meg da. Herregud...
Gjest Fugl Fønix Skrevet 8. august 2009 #19 Skrevet 8. august 2009 Kanskje du har stoffskifteproblemer? Ut av hva du skriver er du jo aktiv, og spiser ikke for mye. Det er mange ting som kan gjøre at du har problemer med å gå ned i vekt. Mange har anbefalt deg en tur innom legen, og det er nok en lur ting uansett. Da får du testet om det er noe som gjør at du slier med vekten, samtidig som legen kan få overvåket at du får en god vektnedgang etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå