Nilla Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Heisann! Nå har jeg lest en meget interessant tråd her inne om sykemelding når man er gravid. Men jeg fikk ikke helt svar på det jeg lurte på. Jeg er tvillinggravid (og førstegangsgravid), og jobber som lærer. Det betyr at jeg har hatt ferie lenge nå, og ved skolestart er jeg i uke 20. Jeg har forberedt rektor på at jeg nok vil bli sykemeldt tidligere enn om jeg hadde båret på et foster. Ikke fordi det er noe jeg planlegger, men fordi legen min sa at både jeg og arbeidsgiver burde være forberedt på at tvillinggravid ofte blir sykmeldte fra en plass mlm uke 20-25. Så, mitt spørsmål er: Du som er tvillinggravid og sykemeldt (eller har vært tvillinggravid og sykemeldt); Når ble du sykemeldt, ble du da sykemeldt ut resten av svangerskapet? Hvorfor ble du sykemeldt? Ble du 100% sykemeldt? Nå er jeg i relativt god form, og gleder meg til å komme tilbake på jobb (sjøl om jeg ikke vet hvordan det vil bli å ikke kunne ta hensyn til meg sjøl hele dagen da...), og har en meget forståelsesfull arbeidsgiver og arbeidsplass, hvor mye nok vil bli gjort for å tilrettelegge. Samtidig er et tvillingsvangerskap regnet som et risikosvangerskap, og jeg har ikke tenkt å ta noen sjanser. Får vel bare ta det som det kommer!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Tvillinger er def. som risiko, vanlig å tilby SM fra 5 - 6 mnd, litt avhengig av omstendigheter og muligheter for tilrettelegging, samt kvinnens egne ønsker. Noen blir stående i jobb likevel, mens andre, kanskje de med trygge faste jobber og evt barn fra før (=mindre mulighet til hvile) tar imot tilbud om SM. Litt jobbing er vel det beste for de fleste, for ikke å miste for mye kontinuitet i faget. Uansett: tiden etter fødsel blir mer krevende med 2 enn med 1, så det er viktig å være uthvilt når du kommer så langt. Flerlingegravide føder gjerne litt tidligere. Lykke til
Gjest Flode Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Ei venninne av meg ble sykemeldt når hun var 4-5 mnd på vei, så omtrent der du er nå. Hun jobbet i barnehage da, så kanskje et litt andre risikofaktorer der, men det kommer jo ann på hva slags trinn du underviser og muligheten for tilrettelegging... Kan jo sikkert bli mye ståing, bøying og stress, samt løft hvis du jobber med de aller minste...? Lykke til videre!!!
Gjest Fugl Fønix Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 I Gro Nylander boka (husker ikke hva den heter, men handler om å være gravid) står det at det er vanlig å tilby gravide tvillingsmødre sykemelding fra uke 20. Men jeg vet ikke om dette er fast blant vanlige leger, eller om de ser an situasjonen din.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Det er vanlig med sykemelding fra uke 2o-22, men dersom du vil jobbe selv, og orker, så kan du "forhandle" litt med legen. Om du er i godt form osv. Har tvillinger selv og min erfaring er at det lønner seg å følge anbefalingene for sykemelding. Det begynner å bli tungt allerede i uke 20 og stort som en enlingegravid i uke 30... Presset nedover på livmorhalsen er stort, dermed øker sjansen for prematur fødsel. Derfor skal man rett og slett sitte stille og ruge!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Det er vanlig med sykemelding fra uke 2o-22, men dersom du vil jobbe selv, og orker, så kan du "forhandle" litt med legen. Om du er i godt form osv. Har tvillinger selv og min erfaring er at det lønner seg å følge anbefalingene for sykemelding. Det begynner å bli tungt allerede i uke 20 og stort som en enlingegravid i uke 30... Presset nedover på livmorhalsen er stort, dermed øker sjansen for prematur fødsel. Derfor skal man rett og slett sitte stille og ruge! Nei, man skal ligge å ruge. Nettopp for å avlaste livmorhalsen så mye som mulig.
Nilla Skrevet 5. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2009 Ja, en må vel belage seg på en del ruging ja.
Lilletrollet Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Jeg er tvilling gravid og jobber på sykehjem,jeg ble fult sykemeldt fra uke 20,men det var nok litt pga hva slags type jobb jeg har! Har hørt om tvilling gravide som har jobbet lenger,men det er iallefall vanligere med tidlig sykemelding på oss tvilling gravide! Jeg er 26 uker nå,og føler meg veldig tung allerede,skal ikke mye til før jeg blir sliten og anpusten,så det er en grunn for disse sykemeldingene! Lykketil videre i svangerskapet! Gøy med flere tvilling gravide! Lilletrollet
kaprifolen Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Har ingenting annet konstruktivt å komme med i denne tråden enn: Gratulerer! Og: Jeg er misunnelig! Har dere flere kjente tvillinger i familien? På hvilken side?
Nilla Skrevet 6. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2009 Takk for alle svar! Skjønner at en bør ta den sykmeldinga når man får den! Kaprifolen; Tusen takk! Det er veldig koselig, og veldig spennende!!! Jeg er jo førstegangsgravid, og det er mannen også skulle jeg til å si. Altså ingen av oss har barn fra før. Min mormor og morfar fikk tvillinger, og mannens farmor og farfar fikk tvillinger. Nå sies det at det kun arves fra mor da, men det er litt morsomt, for helt siden vi ble sammen har vi sagt at vi kommer til å få tvillinger sammen. Men nå skal det sies at det som sannsynligvis er årsaken til oss da, er hormonbehandling med PergoTime og Metformin. Men hvem vet, det kan jo ha hjulpet litt at vi har tvillinger i familien.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 Nå sies det at det kun arves fra mor da, men det er litt morsomt, for helt siden vi ble sammen har vi sagt at vi kommer til å få tvillinger sammen. Jeg er også tvillinggravid. Jeg fikk beskjed fra jordmor at det arves fra far, så de lærde strides visst. Jeg er 14 uker på vei, og jordmor ville jeg allerede nå skulle redusere arbeidsmengden. Jeg ønsker selv å jobbe en stund til, men fra uke 20 skal jeg ut av arbeid hvor jeg vil få svangerskapspenger og ikke sykemelding.
Nilla Skrevet 10. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2009 Jeg er 18+5 i dag, og skal inn til UL, jordmor og gynekolog førstkommende fredag, da er jeg 19+2. Blir spennende å høre hva de har å si om saken!
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 26. august 2009 #13 Skrevet 26. august 2009 Jeg ble veldig glad da jeg fant denne tråden. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg: lærer og førstegangsgravid med tvillinger. Jeg er 20 uker på vei nå på fredag. Hvordan ble det med deg og sykemelding? er du sykemeldt nå eller venter du litt?
Nilla Skrevet 26. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 26. august 2009 (endret) Hei Gjest_Kristin! Da jeg var inne til lege i uke 19, sa legen at jeg bare måtte varsle rektor om at han ikke kunne regne med meg etter uke 22. Nå er jeg i uke 21 og skal inn til lege og jordmor i morgen. Får vel vite mer da tenker jeg. Men jeg har prata med rektor, og vikariatet er lyst ut, så jeg håper ikke legen tar noen helomvending nå da! Summa sumarum; jeg regner med å bli sykmeldt til neste helg, da har jeg jobba ut arbeidsdagene i min uke 22. PS: Kan du ikke registrere deg her inne på KG, så kan vi følge hverandre litt da? Endret 26. august 2009 av Nilla
Nilla Skrevet 27. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 27. august 2009 (endret) Ja, da er det sikkert. Fra neste onsdag, altså 02.09.09 er jeg 100% sykmeldt. Det er den dagen jeg er 22+0. Endret 27. august 2009 av Nilla
kristinpia Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 Hei Gjest_Kristin! Da jeg var inne til lege i uke 19, sa legen at jeg bare måtte varsle rektor om at han ikke kunne regne med meg etter uke 22. Nå er jeg i uke 21 og skal inn til lege og jordmor i morgen. Får vel vite mer da tenker jeg. Men jeg har prata med rektor, og vikariatet er lyst ut, så jeg håper ikke legen tar noen helomvending nå da! Summa sumarum; jeg regner med å bli sykmeldt til neste helg, da har jeg jobba ut arbeidsdagene i min uke 22. PS: Kan du ikke registrere deg her inne på KG, så kan vi følge hverandre litt da? Da er jeg registrert:) Er du på babyverden også eller? Det er jeg (kristinpia84)
Nilla Skrevet 27. august 2009 Forfatter #17 Skrevet 27. august 2009 Kristinpia: Jeg er registrert på babyverden, der heter jeg Curls, men er ikke så veldig aktiv der inne. Har meldt meg inn i så mange forum etter hvert at jeg holdt på å gå i surr. Tips: tvillingforum.com, det er et kjempebra forum hvor jeg tror de fleste tvillinggravide og tvillingmødre er innom. Der også må du registrere deg da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå