VesleBråka Skrevet 5. august 2003 #1 Skrevet 5. august 2003 Hva var din første roman (murstein)? Jeg mener ordentlig roman, utover barnebøker. Min var "Anne fra Bjørkely"
Retz Skrevet 5. august 2003 #2 Skrevet 5. august 2003 Tenker du på en roman ment for voksne? I såfall var det enten Tatt av Vinden av Margaret Mitchell, eller Min Barndom av Maxim Gorkij. Husker ikke helt hvilken jeg leste først, men jeg var 13-14 år og fant begge utrolig fascinerende. Hver på sin måte.
smil Skrevet 5. august 2003 #3 Skrevet 5. august 2003 Skjønner ikke helt hvilken definisjon du har på roman. Leste mye av Evi Bøgenæs en periode. I 5. og 6. klasse. Ikke akkurat mursteinsromaner da. Har også lest Anne fra Bjørely. Vanskelig å si hva den første romanen var... En av de første voksenromanene var Kristin Lavransdatter tror jeg.
Gjest Virvel Skrevet 5. august 2003 #4 Skrevet 5. august 2003 Jeg tror den første ordentlige "voksenboken" jeg leste var Perlen av Belva Plain. Da var jeg 11, hvis jeg ikke husker helt feil. Kan ikke huske noe særlig av handlingen, jeg leste den fordi jeg likte omslaget... Damene på forsiden hadde så pene kjoler. Har kikket litt i den senere, og det fristet ikke akkurat å lese den på nytt. Nå virker den bare kjedelig... Jeg leste også bøkene om Ayla ganske tidlig. Fikk ikke lov til å lese dem av mamma og pappa (grunnet særdeles detaljerte beskrivelser av, hrm, diverse aktiviteter...), så da måtte jeg jo bare lese dem! Smugleste hver dag etter skolen, før fossilene kom hjem fra jobb. Hadde ikke begynt på ungdomsskolen enda.
VesleBråka Skrevet 5. august 2003 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2003 Vanskelig å definere her, men jeg tenkte en bok som ikke har ekstra stor skrift eller er veldig tynn og banal. Jeg gikk på mellomtrinnet da jeg leste Anne fra Bjørkely, som jeg tror er en voksenroman selv om de hadde den i bibl på mellomtrinnet. Kvalifiserer Evy Bøgenæs..vel er det mange voksne som leser Bøgenæs-bøker? neppe. Jeg leste mange fra en bokklubb (husker ikke hva heter..) om Sølvhingsten osv. Men regner det for barn/ungdomslitteratur, hvis dere skjønner. Kanskje dettet ikke ble så mye klarere..
-Fisken- Skrevet 5. august 2003 #6 Skrevet 5. august 2003 Hm.. Husker ikke hvem jeg leste først, enten "Beatles" eller "Anne fra Bjørkely"
Edie Skrevet 5. august 2003 #7 Skrevet 5. august 2003 Har ikke anelse.. Har lest så mange bøker, og det har jeg alltid gjort. Har ikke sjangs til å huske hvilken roman jeg først leste... Så er jeg en smule distré også da, så unnskyld meg...
Gjest dorian Skrevet 5. august 2003 #8 Skrevet 5. august 2003 Jeg husker ikke den første romanen, men jeg husker den første jeg leste på engelsk. Lord of the Rings..brukte tre uker, tror jeg. Var en drøy bok å komme igjennom, Tolkien bruker laaaange setninger ganske ofte. Men den var jo så bra atte! Jeg hadde ikke lest den på norsk først. doria
Dixie Skrevet 6. august 2003 #9 Skrevet 6. august 2003 Husker ikke helt hva den første "voksen" boken jeg leste var, men jeg tror det var "Inga Olsens vei til velstand og lykke" ikke helt riktig litteratur for en 11 åring kanskje... husker norsklæreren var litt bekymret da jeg leverte bokrapport på den....
labboline Skrevet 6. august 2003 #10 Skrevet 6. august 2003 Husker ikke hva som var den første, men det var noe med Agatha Christie. Fikk dilla på henne da jeg var 13-14 år og leste alt jeg kom over. Har i ettertid lest dem pånytt, og syns fremdeles ho er helt fantastisk!!
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2003 #11 Skrevet 6. august 2003 Anne fra Bjørkely er da definitivt en barne/ungdomsbok. Jeg husker ikke hv ajeg leste først av voksenlitteratur for jeg leste så mye, men i 5. klasse leste jeg Hulebjørnens klan og Uten en tråd. DET er ihvertfall voksne bøker!
Gjest Hilde Skrevet 6. august 2003 #12 Skrevet 6. august 2003 Etter at jeg var ferdig med barne- og ungdomsbok-perioden begynte jeg på bøkene i bokhyllene hjemme hos mor og far. Husker spesielt Jack London-bøkene - jeg elsket de villmarks-bøkene hans og leste mange av dem flere ganger.
ivanka Skrevet 6. august 2003 #13 Skrevet 6. august 2003 enig i at anne fra bjørkely er en - hva var det de pleide å kalle det - tja, uansett. beregnet på unge piker. kan ikke si jeg husker helt nøyaktig og jeg må si at definisjonen på roman var mer enn svevende... f.eks 'skyggen over steinbenken' og resten av serien av maria gripe er jo definitivt mursteiner, men også beregnet på barn/ungdom... hva er viktigste kriterium? tykkelse på boka, eller målgruppe? husker jeg leste 'haiene' da jeg var 12 og at det var en stor opplevelse, men den er jo ingen murstein heller. men neppe beregnet på barn... på deichman fikk man ikke lånekort på voksenavdelingen før man fylte 13, og det var evig frustrerende. nei sannelig om jeg vet. leste fryktelig mye som barn, og jeg kan ikke si jeg husker akkurat hva jeg leste når.
Gjest Lea Skrevet 6. august 2003 #14 Skrevet 6. august 2003 Jeg leste Anne fra Bjørkely, men har alltid definert den som en barnebok. Som 12-åring rotet jeg på loftet til besteforeldrene mine og fant en hel kasse med bøker av typen "skrekk og gru". Disse leste jeg.. :oops: . Stort sett var det pocketbøker, men med liten skrift og mange sider. Sikkert ikke beregnet på 12-åringer.
VesleBråka Skrevet 6. august 2003 Forfatter #15 Skrevet 6. august 2003 Jeg husker Anne fra Bjørkely godt kanskje fordi den var så tykk? Første gangen jeg kastet meg på en tykk bok? Og jeg oppfattet den da som en "avansert" bok, kanskje fordi jeg var litt ung for den, selv om målgruppen var ungdommer. Jeg gikk i 4. eller 5. Morro å høre andre som sier "jeg leste så mye da jeg var liten"! Ikke bare meg altså, jeg leste ut hele bibl på barneskolen og på ungdomsskolen (sier kanskje mer om størrelsen på bibl enn meg..) og leste alle bra bøker venner hadde osv. Lekte mye også, så det var kanskje husarbeid det gikk utover? Finfin barndom ivertfall.
Ingeborg Skrevet 6. august 2003 #16 Skrevet 6. august 2003 Leste Heimskringla - dvs. alle Snorre-sagaene (i fire bind og på nynorsk, for å være på den sikre siden)- da jeg var åtte år. Regner med det var den første voksen-boka jeg leste, selv om jeg ikke er sikker på om det kvalifiserer som en roman. Veslevoksent barn, jeg? Neeeei da... :oops:
Edie Skrevet 6. august 2003 #17 Skrevet 6. august 2003 Leste Heimskringla - dvs. alle Snorre-sagaene (i fire bind og på nynorsk, for å være på den sikre siden)- da jeg var åtte år. Regner med det var den første voksen-boka jeg leste, selv om jeg ikke er sikker på om det kvalifiserer som en roman. Veslevoksent barn, jeg? Neeeei da... :oops: wow! Hadde ikke klart det nå engang jeg....
Ingeborg Skrevet 6. august 2003 #18 Skrevet 6. august 2003 Aricept: Tror i stor grad det var en "gag", jeg kjedet meg, ville lese noe og skulle bevise for både meg selv og foreldrene mine at jeg klarte det. Men tro det eller ei: Noe av historien som fortelles sitter faktisk igjen i hodet i dag!
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #20 Skrevet 9. mars 2004 min første roman hvar Gift av Alexander Kieland
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå