Gå til innhold

Hvordan har dere fordelt huslånet..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sissel_*
Skrevet

Jeg lurer egentlig bare på hvordan andre har ordnet seg med fordeling av lånet på huset, når partner tjener langt bedre, da er det jop vanskelig å få til en 50/50 fordeling om halvparten av lånet overstiger det den ene parten får innvilget.

Selv er jeg under videreutdanning men med fast jobb, tjener ca 280 000 i året brutto, og har fått ett lån på ca 1 mill. Vi tenker å kjøpe ett hus nå som koster ca 3.2 mill, det vil si at sambo må ta 2/3 av lånet, noe som forøvrig ikke er ett problem da han har en inntekt som i seg selv gir lån på nesten 4 mill. VI har i tillegg ett billån på 375 000, som nå er nede i 240 000.

Jeg lurer altså på, hvordan skal vi for fremtiden gjør edet for at jeg skal få kjøpe meg mer og mer inn slik at vi har 50% hver, tenkte å betale han litt ekstra i måneden når jeg har mulighet til det? Er det noen som gjør det? Han blånekter, men jeg vil jo veldig gjerne dra min del av lasset!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lurer egentlig bare på hvordan andre har ordnet seg med fordeling av lånet på huset, når partner tjener langt bedre, da er det jop vanskelig å få til en 50/50 fordeling om halvparten av lånet overstiger det den ene parten får innvilget.

Selv er jeg under videreutdanning men med fast jobb, tjener ca 280 000 i året brutto, og har fått ett lån på ca 1 mill. Vi tenker å kjøpe ett hus nå som koster ca 3.2 mill, det vil si at sambo må ta 2/3 av lånet, noe som forøvrig ikke er ett problem da han har en inntekt som i seg selv gir lån på nesten 4 mill. VI har i tillegg ett billån på 375 000, som nå er nede i 240 000.

Jeg lurer altså på, hvordan skal vi for fremtiden gjør edet for at jeg skal få kjøpe meg mer og mer inn slik at vi har 50% hver, tenkte å betale han litt ekstra i måneden når jeg har mulighet til det? Er det noen som gjør det? Han blånekter, men jeg vil jo veldig gjerne dra min del av lasset!

Jeg har bare noen spørsmål. Har dere fått innvilget et lån (altså kjøpt bolig) eller har der fått finansieringsbevis? Hvis jeg skjønner deg riktig så ønsker dere separate lån med pant i samme bolig? Hvis dere har fått finansieringsbevis, er banken informert om at dere skal kjøpe bolig sammen? Så lenge dere skal eie boligen sammen og ha hvert deres lån må dere være realkausjonister på hverandres lån. Din samboer vil ut fra det du skriver ikke ha noe problem med å bli realkausjonist, men det vil du. Skal dere ha lånet sammen vil dere slippe den problemstillingen, men må bli enig om fordelingen av lånekostnadene og eierbrøk. Det er sikkert noen andre som kan komme med egne erfaringer på hvordan de har løst problemstillingene dine.

Gjest marsha
Skrevet

Her er det jeg som tjener mest, cirka 900 000, han tjener 500 000. Jeg ser det likevel som en selvfølge at vi i utgangspunktet eier likt og at lånet er likt fordelt, ettersom vi nå har bestemt oss for å leve sammen. Jeg betaler prosentmessig omtrent det samme av min inntekt som han betaler av sin på lån og andre boligutgifter.

(Jeg skjøt dog inn en million i egenkapital da vi kjøpte. Den delen har jeg en større eierandel for, han eier 40 % og jeg 60 %. Det er for meg naturlig at det vi får inn under samboerskapet i hovedsak går i felleskassa, mens det jeg hadde oppspart på forhånd er mitt ved et eventuelt brudd. Man trenger ikke bli dumsnill heller.)

Skrevet

Som samboere delte vi lån likt. Dette for at ingen skulle komme skjevt ut ved et evt brudd. Vi tok ikke opp lån og kjøpte bolig mer enn hva den som hadde minst råd til. Nå er historien slik at den med minst inntekt hadde egnkapital. (noe)

Nå i senere år og vi er gifthar vi byttet bolig som er større og dyrere. Nå betaler den som har størst inntekt mest på lånet. Faktisk 30% mere,men så betaler den med minst inntekt desto mere på andre utgifter som følger med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...