Gå til innhold

Snakke med eks

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frustrert_*
Skrevet

For en tid tilbake slo kjæresten opp med meg, det var inget pent brudd og jeg endte opp med både sårede følelser og sinne mot han. Jeg har sagt at jeg ikke vil ha noe med han og gjøre, men nå ringer han og spør om å få snakke med meg. For å ordne opp og avslutte på en fin måte sier han. Han har ingen forståelse for at jeg er sint eller såret over hans egoistiske oppførsel (skjedde mye rart før og etter bruddet) og blir irritert når jeg reagerer med sinne og ikke klarer å forholde meg til han.

Skal jeg la han komme for å gi sin side av saken eller kan dette kun gå èn vei, til helvete? Vi er begge klar på at vi ikke vil være sammen, så det har ingenting med saken å gjøre. Pga felles venner vil det sikkert være lurt om vi kommer overens, men jeg ser ikke helt en løsning på dette når begge velger å stå på vårt.

Er det noen som har erfaring med slike samtaler? Kan det komme noe godt ut av det? Og tror dere han gjør dette for å lette sin egen samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring med dette, og tror derfor at det kan komme noe godt ut av det. Du får også muligheten til å si at han har oppført seg egoistisk og vært drittsekk mot deg dersom du ønsker det.

Samtidig har jeg også vært i en situasjon der jeg nektet å la eks forklare seg, fordi jeg mente det bare ville lette hans samvittighet, og ikke hjelpe meg på noen måte. På den måten har jeg systematisk oversett han i fire måneder, og lever lykkelig med det, til tross for at vi har felles venner.

Jeg vet ikke hva som er best i ditt tilfelle, og hvorvidt du innerst inne ønsker å være vel forlikt med han eller ei.

Noen ganger er det kanskje best å la han gå og føle seg litt betriten? Jeg tror ikke det er meningen fra naturens side at man skal være venner med sine ekser, og det er ikke sikkert det er noen fordel heller..

Skrevet

Jeg er en stor fan av at slutt er slutt og forbi er forbi. Dette behovet mange kvinner har for å "snakke om det" har jeg aldri forstått, og når det kommer fra en mann blir jeg ekstra skeptisk. Hva er det egentlig han har tenkt å si, som kan tilføre saken noe nytt?

Nå vet jeg ingenting om hva som skjedde mellom dere. Men hvis jeg fikk tilbudet om at en mann ville "snakke om det" etter et stygt brudd, så ville det ikke gjort saken bedre for mitt vedkommende om han feks fortalte:

1) Hvorfor han ikke hadde lyst til å være sammen med meg mer, med alle detaljer

2) Hvorfor han syntes det var greit å sjekke opp den pene resepsjonsdama på kontoret mens vi var sammen

3) Hvorfor han snakket stygt om meg til venner

4) Hvorfor han bare ventet på den store krangelen slik at han kunne dumpe meg

5) Hvorfor han bare var nødt til å gå lei av meg

6) Hvordan han bare hadde møtt sin nye sjelefrende, men ikke orket å fortelle det til meg før han var helt sikker

7) Hvordan jeg er en fantastisk person, og det er ikke deg.... det er meg-leksa

... og blablabla. Hvis det var stygt fra før, trenger man da virkelig ingen utfyllende kommentarer!?

Du kjenner fyren best, og kan vurdere om du tror han har noe nytt å komme med, noe som faktisk ville få DEG (ikke ham) til å føle seg bedre. Hvis du er det minste i tvil om det, ville jeg personlig takket nei til en sånn samtale. Antagelig ville jeg i tillegg bedt fyren dratt et varmt sted, kanskje han fant noen å snakke med der. Og sperret mobilen for inngående nummer :lur:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har også erfaring med å snakke med eks en stund etter et brudd, og jeg vet ærlig talt ikke om det hjalp meg noen vei. Det var han som gjorde det slutt, men jeg som tok initiativet på samtalen.

Han ville på en side at jeg skulle ha det bra og fint og at jeg skulle komme meg videre, på en annen side ville han ikke forstå min skuffelse og sinne over at han rota med bestevenninna mi rett foran øyenene mine, og mente at slikt måtte jeg bare forvente.

Så alt i alt fikk jeg bare bekreftet at han var en egoistisk drittsekk, og det var jo forsåvidt greit det..

Nei, du vet hva som har skjedd med dere. Du vet om det vil hjelpe for deg å snakke med ham.

Skrevet

Min erfaring er at det er best å snakke sammen rett etter bruddet. Det har hjulpet meg før. For å komme meg videre og evt. forstå eller forklare hva som har skjedd. Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden det ble slutt mellom dere. Men hvis det er en stund siden det ble slutt, så er det kanskje best å la det være.

Gjest Gjest_Frustrert_*
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Vil gjerne ha flere synspunkt.

Tja, hva kan man si. Det begynte med at han trengte tid, pause og hele den greia der. Følelsene hadde på et eller annet mystisk vis forsvunnet. Vi hadde en ulik oppfatning av hva "tid til å tenke" betydde, og han synes det var helt ok å rote med en venninne i denne tiden, for så å anklage meg for både det ene og det andre når jeg tok det opp med han. Det hører også med til historien at han i "tenke" perioden sin var veldig selvmotsigende i hva han sa til meg. Spurte om avstand, tok selv kontakt for å si at han savnet meg, kysset meg osv. Jeg fikk til slutt nok av behandlingen hans og ba han ryke og reise.

Jeg spurte om å snakke med han den dagen jeg fikk vite dette med den andre jenta, for å avklare om dette har foregått når vi var sammen. Han nektet. Nå derimot ville han snakke..

På den ene siden tenker jeg at det vil være godt for meg å få ut all frustrasjon, vise han at jeg ikke lar meg tråkke på. På en annen side er jeg svak for han, og lurer på om dette kan ende opp i at jeg blir lei meg istedenfor sint, og det har jeg veldig liten lyst til. Han trenger ikke se at jeg bryr meg enda, selvom jeg ikke vil ha han tilbake. Men hvis jeg nekter å snakke med han får han det siste ordet, uten at jeg får sagt ifra at dette ikke er ok for meg, at han har behandlet meg feil.

Jeg vet ikke jeg.

Skrevet

Tips: Du kan sikkert ha godt av en prat med Gojenten, dere har igrunn identiske historier!

Gjest Gjest_Tuppelure_*
Skrevet

Du må egentlig bare kjenne etter hva som føles MEST rett for deg å gjøre med dette. Det er ikke sikkert at det ene eller det andre vil føles HELT rett å gjøre.

Selv har jeg mest gode erfaringer med å snakke med ekser etter et brudd. Spesielt det siste forholdet mitt (før jeg traff mannen min) var veldig negativt for meg (en usedvanlig stor drittsekk av en fyr, `nuff said...).

Da jeg kom meg ut av forholdet hadde jeg i en periode mer enn nok med å stable meg selv på beina, og selv om han drev og ringte og mailet og maste, så orket jeg ikke å forholde meg til ham akkurat da. Etter hvert gikk imidlertid sorgen over til et ganske heftig raseri, og da benyttet jeg første og beste anledning til å ta ham for meg. Tror ikke at jeg noen gang har følt at jeg har fått stått mer opp for meg selv. Og han var paddeflat da jeg var ferdig! Har ikke hørt fra ham siden.

Sier ikke at dette er det rette for alle, men det funket for meg. Lykke til, uansett hva du velger å gjøre!

Skrevet

Og jeg mistenker at han er på fisketur den der kroppen. Han lukter etter finvær!

Når han har oppført seg slik så synes jeg det er helt greit at han får gå videre og beholde søpla si sjæl. Du er ferdig med ham. Gå videre og gi en god beng i svadahistoriene hans.

Skrevet
Tips: Du kan sikkert ha godt av en prat med Gojenten, dere har igrunn identiske historier!

Hmm, kanskje det. Takk for tipset..

Han kommer etterpå. Jeg har ordnet meg, ikke for å være fin for han, men for å være tryggere og føle meg bedre. Jeg håper jeg er sterk nok til å si hva jeg tenker, og ikke gråte. Wish me luck..

Skrevet

Han kommer etterpå. Jeg har ordnet meg, ikke for å være fin for han, men for å være tryggere og føle meg bedre. Jeg håper jeg er sterk nok til å si hva jeg tenker, og ikke gråte. Wish me luck..

lykke til.. fortell hvordan det gikk..

Skrevet

Masse lykke til!

Gjest Gjest_Jente20_*
Skrevet

Lykke til ja :)

Jeg lurer fælt på hva han ville snakke om!

Fortell etterpå du :)

Skrevet

Leser nedover i tråden at han kommer til deg nå.

Mitt forslag var faktisk at valgte du å ta samtalen så skulle du gjøre det ute, på en cafe f.eks.

Jeg har nemlig opplevd at en eks presset vel mye da han var hos meg for da visste han at jeg ikke bare kunne avsluttesamtalen og forlate stedet.

Skrevet

Hmm. Det var krangling, kjefting, og han holdt på å gå flere ganger...Men jeg nådde til slutt inn og fikk sagt det jeg ville og følte både nå og i forholdet. Jeg fikk svar på spørsmål og jeg tror at det hjalp meg å snakke med han. Han så at jeg gråt og fremdeles hadde det vondt, men jeg sa også at jeg ikke ville bli sammen med han igjen og at mye av grunnen til at jeg holdt oppe håpet var pga hans dårlige måte å si ifra på. Det virket til at han forsto, og han lot meg for første gang snakke ferdig uten å avbryte.

Jeg føler meg hvertfall lettet nå, så gjenstår det å se om jeg er glad for å ha truffet han igjen, eller om jeg begynner å gå videre.Jeg smiler iallefall nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...