Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

hva ser dere på som banding,

noen mener at herregud å herreli, ikke er banding, men jeg mener at det er det, en pålakker jo gud da når en roper på herren, men faen tror jeg ikke er noe banding,

så til dere, hva mener dere er bandeord?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest,,,
Skrevet

:popcorn:

ingen som har noen mening her om hva som er å misbruke guds ord

Skrevet

Jeg vet ikke helt. For meg høres "banding" ut som noe som har med SM å gjøre eller noe sånt. Det kan jo være at det er flere som ikke skjønner hva tråden handler om?

Skrevet

Banding?? Var ikke klar over at dette var et norsk ord engang, mener du da "binding"(altså å binde fast noen f.eks) eller "banning"(å si stygge ord)??

Jeg satser på det siste(så en "faen" i innlegget en plass)..

Her jeg kommer fra så er "faen, helvette" og den slags, hverdagsord på omtrent lik linje med "brød" og "melk". Vi sier det nok ikke i hver setning, jeg legger heller aldri merke til om det er noen andre som banner.

"Herregud" bruker jeg kun om jeg er oppgitt på samboer, men da i en spøkefull tone, "herreli" vet jeg ikke helt hva betyr...

Skrevet

sorry for at jeg skriver så ikke folk forstår meg mange ganger, men jeg har skrive å lese vansker å da blr det slkt noen ganger

det jeg mener er, når folk sier herregud herrel så msbruker de jo guds navn , læret jeg som barn, jeg har diskutert det med flere, men, ingen er enig at det er banding,

så jeg spør her ute hva er banne, hvordan ord mener de kristene er banne ord, ble sikkert noen skrive fel nå igjen men da er det bare å spør opp igjen

Gjest Euforia
Skrevet
sorry for at jeg skriver så ikke folk forstår meg mange ganger, men jeg har skrive å lese vansker å da blr det slkt noen ganger

det jeg mener er, når folk sier herregud herrel så msbruker de jo guds navn , læret jeg som barn, jeg har diskutert det med flere, men, ingen er enig at det er banding,

så jeg spør her ute hva er banne, hvordan ord mener de kristene er banne ord, ble sikkert noen skrive fel nå igjen men da er det bare å spør opp igjen

"Herreli" har jeg ikke engang hørt før... Det høres ut som et søtt lite ord man sier hvis utsikten fra stuevinduet er fint eller hvis bløtkaka var god. Akkurat som "hælledussan" og slike ord. Den søteste gamle dama kunne si sånt uten at jeg ville engang tenkt tanken over at det var et banneord.

Herregud kan jeg godt forstå at folk ser på som banning. Faen er i hvert fall et banneord synes jeg.

Skrevet

Jeg bander mye og tar meg ofte i å si gubben darion, saft suse og andre kraftutrykk.

Det hele er ganske fælt egentlig.

Skrevet

For 10-15 år siden var det komplett utenkelig å si "faen" eller "helvete" på norsk radio eller TV. Det at vi i dag hører det jevnt over godt blandet med ymse "nynorske" ord som "fuck" og diverse kjønnsdeler er vel et greit testamente på at dette ikke tas høtidelig lenger - noe som bare er rett og slett trist. Tror neppe noen kan argumentere for at de blir lykkelgere av å få krydre språket sitt med slike ord.

Moder'n pleide og si hver gang jeg bannet at det var et resultat av manglende ordforråd - jeg sier meg enig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...