Gå til innhold

Betaling for min mors begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest EmilyLane
Skrevet

Jeg føler meg litt råtten, men også forvirra.

Moren min døde for noen måneder siden. Jeg har ikke hatt kontakt med henne, min far har hatt eneomsorg siden jeg var 2 år gammel. Hun var trygdet, og kunne ha fått begravelse på statens regning, men nå har jeg altså fått regning på 2000 kr fordi mine andre søsken ville gi henne en "verdig begravelse". Vi er 7 stk, alle de andre er godt voksne.

Jeg ville ikke være med på begravelsesforberedelsene, fordi jeg ikke kjente henne. Jeg gikk i begravelsen fordi jeg følte jeg måtte avslutte det ikke-forholdet vi har hatt (altså, jeg slet mye i barndommen fordi jeg ikke hadde en mor) og møtte mine søsken for første gang der.

Men mine andre søsken (som hadde kontakt) ville ikke gi henne en billig begravelse, men fikse masse blomster, sang, bilder, lys, fin kiste, fancy gravstein etc.

For min del kunne hun ha blitt gravlagt i papir, kremert, eller hva som helst. Jeg kjente henne ikke, og følte absolutt ingenting i begravelsen, mens de andre gråt og gråt.

Er jeg smålig som ikke ønsker å betale for det? Jeg er student, og må låne disse pengene av noen, jeg har verken råd eller lyst til å betale. Jeg føler ikke jeg skylder henne noenting, da det var hennes alkoholisme som gjorde at hun mistet meg.

Jeg er utrolig lei meg, for jeg vil ikke være frekk eller noe, men jeg synes det er så feil at jeg må betale for henne når jeg ikke kjente henne.

Trenger litt råd og synspunkter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes absolutt ikke det er rettferdig at du skal betale.

Skrevet (endret)

Synes ikke du skulle behøve å betale, og i alle fall ikke når dette ikke var avtalt på forhånd.

De har forøvrig ingen måte å inndrive det på (annet enn at det kan bli uvennskap), så bare ignorer regningen.

Endret av Yummy_Mummy
Gjest Chiffon
Skrevet

Send en mail/brev/ring å forklar situasjonen, om de ikke forstår deg så er det de som er vanskelig ikke du.

Skrevet (endret)

Juridisk sett skal begravelsen dekkes av boet, så om du ikke skal betale må du også si i fra deg arveretten. Hvis hun var trygdet er det kanskje heller ikke så mye arv å si fra seg?

Om det er arv og du vil mota den, er du dessverre også forpliktet til å betale for begravelsen.

Endret av Noli
Skrevet

Jeg syns det høres urimelig ut at du skal betale for dette.

Gjest EmilyLane
Skrevet

Takk for svar, ønsker gjerne fler synspunkt.

Jeg har frasagt meg all arv, bare så det er klart :)

Skrevet

Jeg er enig med de andre, men også litt ambivalent. For det er jo tross alt din mor.

Skrevet (endret)

Da skal du heller ikke betale. Begravelsen skal betales av boet, og du har frasagt deg arveretten og har derfor ingenting med boet å gjøre. Enkelt og greit.

Endret av Noli
Skrevet

Enig i deg i at de som ønsker en slik begravelse er de som skal betale. Ingen er forpliktet til å betale så lenge man har sagt fra seg arv.

Imidlertid er det jo et spørsmål om hva som er avtalt og kommunisert før begravelsen. Har du gitt uttrykk for at du ikke ønsker å bruke penger på begravelsen, og at du ikke er en del av det, er saken grei. Har det vært kommunisert feil, og du og dine søsken har missforstått hverandre, er det viktig å avklare det så fort som mulig. Også om ingenting av dette har blitt kommunisert til deg bør du snarest ta kontakt og oppklare missforståelsen.

Juridisk er du neppe forpliktet uansett, i og med at du ikke har inngått noen avtaler. Spørsmålet er vel heller om det blir feil å "trekke seg" nå når du har sett regningen, hvis de andre hele tiden har hatt en oppfatning av at du er med på dette som en av barna.

Skrevet
Takk for svar, ønsker gjerne fler synspunkt.

Send rekningen i retur til de som ordna begravelsen..

Skrevet

Jeg synes du skal skrive et brev, eller ringe og forklare hvordan du ser på det.

Det manglende forholdet ditt til moren din, og at du er student.

Si at du ikke vil betale for begravelsen for en person du ikke kjente.

Jeg synes ikke du er smålig. Håper det ordner seg uten noe krøll. :)

Skrevet

Om du har frasagt deg all arv, så vil jo den tilfalle dine søsken. De kan da bruke den for å dekke din mors begravelse. Det ville jeg ikke engang lurt på. Det bør de forstå og om de ikke gjør det, så er de åpenbart ikke verdt å ha kontakt med uansett.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg føler meg litt råtten, men også forvirra.

Moren min døde for noen måneder siden. Jeg har ikke hatt kontakt med henne, min far har hatt eneomsorg siden jeg var 2 år gammel. Hun var trygdet, og kunne ha fått begravelse på statens regning, men nå har jeg altså fått regning på 2000 kr fordi mine andre søsken ville gi henne en "verdig begravelse". Vi er 7 stk, alle de andre er godt voksne.

Jeg ville ikke være med på begravelsesforberedelsene, fordi jeg ikke kjente henne. Jeg gikk i begravelsen fordi jeg følte jeg måtte avslutte det ikke-forholdet vi har hatt (altså, jeg slet mye i barndommen fordi jeg ikke hadde en mor) og møtte mine søsken for første gang der.

Men mine andre søsken (som hadde kontakt) ville ikke gi henne en billig begravelse, men fikse masse blomster, sang, bilder, lys, fin kiste, fancy gravstein etc.

For min del kunne hun ha blitt gravlagt i papir, kremert, eller hva som helst. Jeg kjente henne ikke, og følte absolutt ingenting i begravelsen, mens de andre gråt og gråt.

Er jeg smålig som ikke ønsker å betale for det? Jeg er student, og må låne disse pengene av noen, jeg har verken råd eller lyst til å betale. Jeg føler ikke jeg skylder henne noenting, da det var hennes alkoholisme som gjorde at hun mistet meg.

Jeg er utrolig lei meg, for jeg vil ikke være frekk eller noe, men jeg synes det er så feil at jeg må betale for henne når jeg ikke kjente henne.

Trenger litt råd og synspunkter.

At du er student med dårlig råd, er et dumt argument å bringe inn: 2 000 kroner er tross alt ikke all verden.

Derimot hvis din mor stod/står for deg som en du ikke ønsker å ta avskjed med, er det en annen sak. Da får du gjøre som du føler for, og ta "trøkken" fra dine søsken.

Gjest EmilyLane
Skrevet
At du er student med dårlig råd, er et dumt argument å bringe inn: 2 000 kroner er tross alt ikke all verden.

Derimot hvis din mor stod/står for deg som en du ikke ønsker å ta avskjed med, er det en annen sak. Da får du gjøre som du føler for, og ta "trøkken" fra dine søsken.

Jeg tok avskjed med henne, jeg var i begravelsen, men ønsket ikke å ha noe med forberedelsene å gjøre.

Og jo, 2000 kr er faktisk veldig mye for enkelte (deriblant meg).

Skrevet
Jeg tok avskjed med henne, jeg var i begravelsen, men ønsket ikke å ha noe med forberedelsene å gjøre.

Og jo, 2000 kr er faktisk veldig mye for enkelte (deriblant meg).

Ja, enig med EmilyLane.. 2.000,- til "ingenting" tror jeg det er få studenter som kan oppdrive.

Håper det ordner seg, ser ingen grunn til at du skulle måtte være med på å betale i dette tilfellet.

Skrevet

Jo, 2000 kroner er mye penger for en student. Det er faktisk alt som er igjen av den månedlige utbetalingen fra Lånekassen etter at husleie og faste utgifter er betalt.

EmilyLane: Jeg syns absolutt ikke at du skal måtte betale. Du har frasagt deg arven og kjente ikke din mor, så jeg syns ikke du har noen som helst forpliktelser når det gjelder begravelsen hennes.

Skrevet (endret)

Du har tydeligvis aldri vært student med dårlig råd...

Og de som har fått arv og bestemt at begravelsen skal være sånn og sånn kan vel betale. TS har jo nesten ikke hatt kontakt med moren.

Endret av Jade
Skrevet

2000 kroner er mye både for studenter og andre som har kun akkurat med penger fra før. Jeg er også enig i at de som har ordnet med denne begravelsen skal betale den. De hadde jo ikke behøvd å gjøre så mye ut av begravelsen i det hele tatt.

Gjest EmilyLane
Skrevet

Noen som har råd til hva jeg burde skrive?

Jeg kjenner jo ikke søsteren min, har møtt henne 1 gang i hele mitt liv og det var begravelsen. Hun hadde kontakt med vår mor.

Hvordan sier jeg det uten at hun blir sur/skuffet? De ble ganske snurte fordi jeg ikke var med på begravelsesforberedelsene, så om de må betale alt så blir de vel enda surere.

Hvordan formulerer jeg noe slikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...