Gjest Gjest igjen.. Skrevet 5. august 2003 #1 Del Skrevet 5. august 2003 Her er en konkret sak - og spørsmål da selvfølgelig. Lånesøker 1: Fast 100% jobb - inntekt ca 240.000 i året. Ingen gjeld eller anmerkninger. Betaler bidrag på 2.500 i mnd - to barn - som og bor der 1 uke+1 helg i mnd. Eier nedbetalt bil. Lånesøker 2: Student. Mottar overgangsstønad samt bidrag for 1 barn (ikke felles m.a.o) Lån i lånekassen som pr i dag er på 220.000. Barnet er ikke i Barnehage. Ønsker lån på ca 1.200.000 til kjøp av brukt bolig. Vil disse kunne få lån gjennom kommunen? Hvor lang saksgjennomgang er vanlig? Hva med renteutsettelse/avdragsfrihet? Tar gjerne imot råd og tips vedr. nyttige ting rundt dette. Igjen - på forhånd takk for hjelp og svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #2 Del Skrevet 7. august 2003 Har du gått ut i ferie kanskje?? Eller ble det litt for konkret å svare på - det er ok det altså... bare lurer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #3 Del Skrevet 8. august 2003 Er gått på ferie og kikket tilfeldigvis innom siden. Skal prøve å svare, selv om konkrete saker som dette alltid er vanskelig. Det kommer av at det som oftest alltid er ett eller annet søker glemmer å si når en tar slike kortversjoner. Først og fremst vil jeg si at beregningsmåtene varierer fra kommune til kommune og at hvilke priser vi kan akseptere varierer med prisnivået i kommunen. Minner også igjen om at reglene varierer fra kommune til kommune, se mitt forrige innlegg. I vår kommune ville du ikke fått kjøpt bolig til 1.2 mill, men måtte greid deg med en rimeligere. Du ville heller ikke fått låne penger til hele kjøpet, men måtte ha hostet opp en grunnfinasiering i tillegg. Som sagt så varierer dette siste fra kommune til kommune. Dere ønsker å låne 1.2 mill til bolig. Med deres inntekt og lån i dag synes jeg at dette er mye. Mitt spørsmål til deg ville ha vært hvor lenge skal du gå på overgangsstønad og hva er planene dine fremover. Hvile utdannelse vil du få og hvor sannsynlig er det at du kommer i jobb etter endt utdannelse, dvs at vi har desverre litt bedre tro på en sykepleierstudent enn en it-kandidat.... Med en inntekt synes jeg ikke at det ser ut som om det er sannsynlig at dere vil kunne kjøpe noe til denne prisen. Jeg ville også spurt om egenkapital, hva dere betaler i husleie i dag, og ikke minst hvor mye dere tror dere greier å betale.Dere har sikkert noen tanker om det. Dersom dere betaler mindre i husleie i dag, og det så vidt går rundt, ville jeg bedt om at dere gikk hjem og tenkte over saken. Har dere mindre husleie, ville jeg også spurt om hvor mye dere avsetter på sparekonto hver måned. Dette indikerer ofte om dere har penger til overs, dvs råd til å betale mer til bolig. Men jeg er jo også fullstendig klar over at noen synes det er gøy å ikke bare spare men også bruke litt penger når man er ung, så dette ville selvsagt bare være et moment.... Vider er det mulig å få avdragsfrihet, men vi er blitt strengere på dette. Da må det være noe veldig konkret som går over om kort tid, ikke bare at dere ikke greier å betale så mye akkurat nå. Feks at du har fått en restskatt som du nå betaler på og er ferdig med om x antall måneder. I slike tilfeller må også behovet for bolig være større enn vanlig. Saksbehandlingstiden varierer veldig, men jeg tror ikke du skal gå og se på bolig om helgen og ta sikte på å være med på budrunde uken etter, for å si det slik. Vi er ikke profesjonelle banker, og ting tar derfor tid. Dette er aberet med lån i kommunen. Håper du er blitt litt klokere nå, men som sagt dette er kortversjonen av saksbehandlingen. Svaret er ikke uttømmende. Best svar får du dersom du tar kontakt med kommunen der du bor eller ønsker å bosette deg. Tenk over hvor mye dere ønsker /har penger til å betale hver måned, og ha i bakhodet at dersom ting koster i din leilighet er det du som må punge ut. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå