Gjest Tuulla Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Jeg liker egg! He he .. Og ofte spiser jeg en 2-eggs omelett til frokost. Så fikk jeg den "glupe" ideen om at hvis jeg lager en 4-eggs så kan jeg spise halve til frokost og ta med halve på jobb og spise til lunsj! Men så begynner jeg å lure på om det kanskje er litt mye egg på en dag? Før var det jo mye snakk om egg og kolesterol og sånn. Jeg har ikke problemer med kolesterol fra før, altså. Også er det jo selvsagt ikke hver dag, men kanskje 3-4 ganger i uka. Er det bedre om jeg f.eks kutter ned på plommene? F.eks lager med 6 egg, men bare 2 plommer? Noen som har peiling og/eller tips?
buttergirl Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Jeg liker egg! He he .. Og ofte spiser jeg en 2-eggs omelett til frokost. Så fikk jeg den "glupe" ideen om at hvis jeg lager en 4-eggs så kan jeg spise halve til frokost og ta med halve på jobb og spise til lunsj! Men så begynner jeg å lure på om det kanskje er litt mye egg på en dag? Før var det jo mye snakk om egg og kolesterol og sånn. Jeg har ikke problemer med kolesterol fra før, altså. Også er det jo selvsagt ikke hver dag, men kanskje 3-4 ganger i uka. Er det bedre om jeg f.eks kutter ned på plommene? F.eks lager med 6 egg, men bare 2 plommer? Noen som har peiling og/eller tips? hørtes kanksje litt mye ut. Men eggehvittene er sunnere enn selve plommen, så det er kanskje en ide det du nevnte til slutt. Men er du glad i egg, så ville jeg ikke bekymret meg alt for mye
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Egg er ikke så usunnt som det tidligere har fått rykte på seg for å være. Jeg ville nok ikke tvilt dersom jeg hadde hatt lyst på fire egg om dagen, de fleste spiser betydelig værre ting enn det i løpet av en gjennomsnittsdag. Imidlertid er det tre forhold; - Salt. Ofte salter man egg mye, og mye salt er ikke bra. - Omelett er stekt mat så kaloriinnholdet kan bli høyt. Dersom du er normalvektig og frisk, og bruker en god olje, ville jeg ikke bekymret meg for det. - Blir kostholdet for ensidig? Man bør få i seg en del grønnsaker til minst ett av disse måltidene. Erstatter man brød/salat/annen mat med omlett mister man også en del fiber i kosten.
Gjest Tuulla Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Egg er ikke så usunnt som det tidligere har fått rykte på seg for å være. Jeg ville nok ikke tvilt dersom jeg hadde hatt lyst på fire egg om dagen, de fleste spiser betydelig værre ting enn det i løpet av en gjennomsnittsdag. Imidlertid er det tre forhold; - Salt. Ofte salter man egg mye, og mye salt er ikke bra. - Omelett er stekt mat så kaloriinnholdet kan bli høyt. Dersom du er normalvektig og frisk, og bruker en god olje, ville jeg ikke bekymret meg for det. - Blir kostholdet for ensidig? Man bør få i seg en del grønnsaker til minst ett av disse måltidene. Erstatter man brød/salat/annen mat med omlett mister man også en del fiber i kosten. Takk for svar - Bruker lite salt, men desto mer pepper, he he - Steker i en god non-stick panne, så trenger ikke noe fett - har gjerne brokkoli, paprika, sjampignong (skrives det slik?), tomat, eller løk oppi omeletten - det blir jo ikke voldsomme mengdene da, men alternativene mine inneholder om mulig enda færre grønnsaker (havregrøt, musli eller brødskiver med ost, liksom) Da konkluderer jeg med at det ikke er så ille gæernt da..?
Gjest *Maja* Skrevet 3. august 2009 #5 Skrevet 3. august 2009 Synes ikke dette høre så ille ut jeg Ville fortsatt med dette om det fungerer for deg, men ha gjerne et par grove knekkebrød ved siden av så du får i deg litt fiber også
Chanel.No5 Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 (endret) Synes ikke dette høre så ille ut jeg Ville fortsatt med dette om det fungerer for deg, men ha gjerne et par grove knekkebrød ved siden av så du får i deg litt fiber også Enig, synes ikke dette var noe mye. Super idè å ta med seg en hjemmelaget lunsj. Pass på at du varier maten du har i tillegg til omelettene dine så slipper du å bli lei! Som her nevt er noe fiberrikt brødmat godt sammen med omelett. Du kan lage en sandwich med omelett som pålegg og noe skinke sammen evt... Endret 3. august 2009 av Lotte27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå